DA VAS ŠTO MANJE OBJAVLJUJEMO NA HRONICI Kako voziti po snegu i ledu EVO NAJBOLJIH TRIKOVA (VIDEO)
Kod vožnje po mokrim i klizavim putevima, pre svega treba proveriti stanje guma i metlica brisača.
U Srbiji su kratka svetla obavezna i danju, te nemojte zaboraviti na njih. Takođe, držite propisani sigurnosni razmak između vozila, naročito kod vožnje u koloni. Izbegavati nagla kočenja i voziti opreznije, savetuju stručnjaci i dodaju da je korišćenje zimske opreme obavezno u ovim uslovima.
- Pod zimskom opremom motornih vozila kategore M i N čija najveća dopuštena masa ne veća od 3,5 tona, podrazumevamo: četiri zimska pneumatika (M S) ili četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za sneg pripravnim na postavljanje na pogonske kotače - objasnili su stručnjaci.
Ali…
Sva ova oprema i oprez ponekad nisu dovoljni, što se može videti na snimcima. Naročito ako nas iznenadi jak vetar kao danas ili snežne mećave koje se očekuju noćas.
Ovih drugih plaše se gotovo svi vozači, jer osim što smanjuju vidljivost, stvaraju i klizav pokrivač na putu, zbog kojeg i najmanja greška može izazvati sudar. Takođe, kad su temperature ispod nule, treba paziti i na led se zimi stvara na putu, a ni gusta magla ne ide nam u korist.
U takvim se uslovima vozači instinktivno reaguju po navici, pa naglo pritisnu papučicu kočnice, što dovodi do blokiranja točka i proklizavanja vozila, a ni ABS vam tu neće pomoći.
Savet je da smanjite brzinu, ubacite u niži stepen prenosa i laganim “tapkanjem” po kočnici zaustavite vozilo, uz kontrolu vozila kvačilom ako ga imate. Tako ćete sprečiti blokiranje točka i aktiviranje ABS sistema. Naglo okretanje upravljača takođe može biti opasno jer točkovi ne prianjanju na podlozi pa naglim okretanjem točka možete stvoriti efekat jednak naglom kočenju.
Smanjite pritisak na papučicu gasa, jer osim veće potrošnje, proklizavanjem točka nećete dobiti ništa. Laganim puštanjem kvačila omogućite da vozilo samo krene, a potom umereno dozirajte gas i uglađenim pokretima menjajte stepene prenosa. U svakom trenutku budite krajnje koncentrisani na sebe i svoje vozilo, ali i na druge oko vas.
Držite sigurnosni razmak i veći nego što mislite da je dovoljno. Na primer, ako u vreme idealnih uslova držite distancu na oko 20 metara, na snegu i ledu povećajte je na najmanje 50 metara. Izbegavajte vožnju pored drugih vozila, jer nikada ne znate šta može da pođe po zlu vozaču pored vas. Gledajte da se ne “lepite” za drugo vozilo u kolonama jer su u takvim uslovima lančani sudari vrlo česti.
Na uzbrdici važe skoro ista pravila kao i za vožnju po suvoj podlozi. Pošto ste vozilo zaustavili, povucite ručnu kočnicu, a krenite tako što levom rukom pridržavate upravljač, a desnom lagano otpuštate ručnu kočnicu. Umereno otpuštajte kvačilo i dodajte gas, a pošto je vozilo krenulo u željenom smeru, potpuno otpustite kočnicu i nastavite lagano da dodajete gas. Ovo pravilo ne važi za automobile s elektronskom ručnom kočnicom. Ona će se sama otpustiti pošto sistem prepozna da je vozilo krenulo unapred.
Dakle, nežno, lagano, usklađeno, i bez naglih pokreta!
Dnevnik/I. R.