"DA LI ŽELITE DA VAM NOVAC BUDE DUPLIRAN?" Oprez! Nova prevara sa navodnog naloga NBS kruži mrežama
Na društvenim mrežama ponovo kruže upozorenja koja se odnose na prevare na Fejsbuku, a koja potiče sa navodnog naloga Narodne banke Srbije.
Evo kako sve funkcioniše. Prvo dobijete poruku od banke u kojoj se traži da dostavite koliko trentno imate novca na računuk, a potom vas pitaju da li želite taj novac bude dupliran.
Ako pristanete, tada se od vas traže podaci sa računa i ako ih dostavite ne da nećete duplirati novac već ćete biti pokradeni. Iako je jasno da je reč o prevari, ljudi često nasednu, a jedna od osoba je navodno ostala bez 70.000 dinara.
Kako navode u NBS, u dosadašnjoj praksi upoznati su sa sličnim kreiranjem lažnih objava u kojima se neistinito pominje i Narodna banka Srbije, sa osnovama sumnje da se na ovaj način pokušava pribaviti protivpravna imovinska korist na štetu imovine građana i pri tome je na svaku ovakvu objavu s kojom je bila upoznata – odmah reagovala.
Centralna banka je u više navrata i raznovrsnim kanalima informisanja, na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i na nalogu društvene mreže Fejsbuk obaveštavala javnost o navedenim prevarama.
Lažni nalog zloupotrebljava naziv i grb NBS, ali je jasno da je po sredi prevara zbog gramatičke greške u nazivu naloga "Narodna Banka Srbije". Takođe, pravi nalog banke je na ćiriličnom pismu.
- Narodna banka Srbije upozorava građane na učestalu pojavu lažnih imejlova, objava na društvenim mrežama,anketa, gde im se nudi nagrada u različitim iznosima, zloupotrebom Dina kartice ili druge platne kartice ukoliko im se dostave lični podaci. Od građana se traži da dostave četiri poslednja broja kartice, podatke s korisničkog naloga elektronskog ili mobilnog bankarstva, uključujući i šifru, kao i da proslede poruke koje sadrže aktivacione kodove za pristup elektronskom bankarstvu i slično - navode iz NBS.
Posle toga, dolazi do zloupotrebe kartica građana i vrše se transakcije njihovim novčanim sredstvima, a građani postaju svesni prevare tek kada im stigne poruka o zaduženju računa. NBS apeluje na građane da nikako ne odaju svoje podatke drugim osobama. Sigurnosne šifre koje banke dostavljaju građanima za korišćenje platnih instrumenata – kartica i elektronskog odnosno mobilnog bankarstva (PIN kartice, aktivacioni kodovi, SMS poruke s kodovima za izvršenje transakcije), kao i sigurnosni podaci koje građani nakon toga sami kreiraju (šifra za pristup nalogu elektronskog bankarstva, izmenjeni PIN kartice), poznati su isključivo vlasniku računa i građani ne treba da ih prosleđuju nikome, uključujući i lica koja se predstavljaju kao predstavnici njihove banke.
Naglašavaju i da ovakve podatke banka nikada neće tražiti putem društvenih mreža, mejlova ili anketa, a posebno za takve informacije neće nuditi novčanu nagradu. Centralna banka je ove slučajeve prevare prijavila Posebnom odeljenju Višeg javnog tužilaštva za borbu protiv visokotehnološkog kriminala i Ministarstvu unutrašnjih poslova, Odeljenju za suzbijanje visokotehnološkog kriminala.
U slučaju da ste već na ovaj način oštećeni, neophodno je da se bez odlaganja javite svojoj banci i blokirate dalje korišćenje kartice ili aplikacije elektronskog odnosno mobilnog bankarstva. Posle toga, dalji rizik transakcija prelazi na banku.
U situaciji kada korisnik platne usluge pokaže krajnju nepažnju, on snosi sve troškove, odnosno gubitke koji nastanu izvršenjem neodobrenih platnih transakcija.
Dnevnik/Kurir