DA LI STE SPREMNI ZA NOVE SEMAFORE? Razmatra se ČETVRTO SVETLO, a nikada ne biste pogodili koje je BOJE i ČEMU SLUŽI
Crvena za zaustavljanje, zelena za kretanje i žuta za pripremu za zaustavljanje ili se pripremite za polazak. Ovako funkcionišu semafori od 1920-ih, što je čak i kodifikovano međunarodnim sporazumom kako bi se osiguralo da se ne dese nezgode i da, na primer, vozač iz Evrope u potpunosti razume signale u Tokiju.
Tokom prošlog veka tehnologija je stalno unapređivana. Električna svetla zamenila su prve semafore. Računari su omogućili povezivanje više svetala, a senzori su im omogućili da analiziraju protok saobraćaja i podese vreme za maksimalan protok.
Razvijeni su sistemi koji kontrolišu svetla za čitave gradove, a digitalni modeli toka saobraćaja su izbrušeni do savršenstva. Pojava autonomnih vozila (AV) donela je novi obrt. Oni ne samo da imaju sposobnost da sami voze, već mogu i da komuniciraju jedni sa drugima, kao i sa centralnim saobraćajnim kompjuterskim sistemom.
Stiže četvrto svetlo?
To znači da AV postaju deo samog sistema kontrole saobraćaja i mogu zajedno da rade na značajnom poboljšanju protoka saobraćaja. Tim istraživača sa Državnog univerziteta Severne Karoline predložio je da kada se kritičan broj AV vozila nađe na putu, četvrto, belo semafore može da se doda tradicionalnoj trojci.
Njihov kompjuterski model je veoma dobro funkcionisao u prebrzi vožnji kroz raskrsnice, ali je bilo mesta za poboljšanje.
- Naš raniji rad uveo je ideju o četvrtom saobraćajnom signalu zvanom 'bela faza', koji koristi računarsku snagu autonomnih vozila da ubrza saobraćaj na raskrsnicama - ali još nismo razradili šta bi ovaj koncept značio za pešake. - kaže Ali Hajbabaie, vanredni profesor građevinskog, građevinskog i ekološkog inženjerstva na Državnom univerzitetu Severne Karoline.
Rezultati su obećavajući
Kao i u prethodnoj studiji, AV se ponašaju kao pastiri za vozila koja upravljaju ljudima u svojim trakama. Kada je prisutno dovoljno AV-a, signal postaje beo, govoreći vozačima da prate AV ili drugi automobil ispred.
Što je više AV, to je brži protok. Razlika ovog puta je što su pešaci sada uključeni u model. Ono što je tim otkrio je da se, čak i sa pešačkim saobraćajem, ukupan protok poboljšao i za vozila i za pešake za više od 25 procenata.
Naravno, predstoji još dug put pre nego što takav sistem postane praktičan. Pored postavljanja dovoljno AV-a na putu, postoji i problem postavljanja dovoljno četvorosvetlosnih signala.
Čak i tada, ljudski vozači bi morali da počnu da veruju novom belom signalu, a druge signale treba modifikovati da bi imali smisla za pešake, kao što je uvođenje trepćućih zelenih svetala ili nečega što je odmah čitljivo.
K1info