BRZA PRUGA OD NOVOG SADA DO SUBOTICE GRADI SE U TRI SMENE Izvođači najavljuju: Biće gotova godinu dana pre roka!
Više od 60 kilometara šina postavljeno je na deonici pruge od Novog Sada do Subotice, gde se intenzivno izvode radovi u tri smene. Kako najavljuju izvođači, gradnja bi trebalo da bude gotova krajem sledeće godine – gotovo godinu pre roka.
Koliko je modernizacija pruge značajna govori podatak da se 2021. godine vozom u Srbiji prevezao 2,1 milion ljudi, a samo dve godine kasnije, nakon otvaranja pruge Novi Sad–Beograd, broj putnika se utrostručio.
Hladnoća, vetar i mrak ne usporavaju izgradnju pruge za velike brzine od Novog Sada do Subotice. Kompletno su završeni radovi na donjem stroju – pripremi terena, a sada se grade galerije, čelični mostovi, podvožnjaci, stanice, instalacije, objašnjava Milorad Matić, inženjer na izgradnji pruge za velike brzine.
Na vijaduktu u Vrbasu, dugom gotovo kilometar i po, iako je noć, radnici vezuju armaturu kako bi se postavila unutrašnja oplata, a potom i betoniralo još jedno polje.
- Mi smo na ovom objektu odradili praktično 43 stuba, jer ima 42 rasponske konstrukcije. Od te 42 rasponske konstrukcije osam su čelične mostovske konstrukcije koje su proizvedene u Kini - kaže Matić.
Dok se na 96. kilometru pruge ravna teren i betonira jedan od objekata, u Stepanovićevu se teškom mehanizacijom, dopremljenom iz Kine, postavljaju šine.
- Polažu se prvo šine na valjke kako se ne bi direktno postavljale na tucanik. Putem trake se postavljaju pragovi na tačno određenom razmaku i zatim se polažu šine na svoje predviđeno mesto. Tačan položaj se osigurava pričvršćivanjem svakog petog praga. Sama CPG mašina iza svog zadnjeg dela ima plato na kojima se nalaze pragovi i šine - ističe inženjer.
Dnevno se tako postavi od 1.000 do 1.250 metara šina, navodi Anita Dimoski iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
- Kada gledamo kolosek koji se postavlja, on ima 280 kilometara pruge. Mi imamo 108 kilometara puta dva, jer je pruga dvokolosečna, imamo stanične koloseke i ukupna kilometraža te pruge iznosi 280 kilometara. Sada je završeno otprilike 30 odsto - kaže Dimoski.
Na deonici od Novog Sada do Subotice biće postavljeno 287 skretnica - do sada je ugrađeno 120.
Vijadukt u Vrbasu je najduži i najizazovniji objekat na 108 kilometara pruge od Novog Sada do Subotice, gde će biti ukupno izgrađeno 58 objekata. Vrednost radova je 1,16 milijardi dolara.
- Ovako veliki projekat nije bio u ovoj meri u Srbiji, tako da je značajna prilika za inženjere svih struka - naglašava inženjerka Aleksandra Milosavljević.
Pruga za velike brzine od Beograda do Budimpešte predstavlja najvažniji projekat u inicijativi "Pojas i put".
- Sa parametrima te pruge koju smo izgradili potpuno ravnopravni u zajednici Evropske unije – to je opšta slika. Mikro slika jeste da razvijamo svoju zemlju - napominje Anita Dimoski.
Izvođač radova je kineski konzorcijum, a pruga će biti elektrificirana i opremljena savremenim signalno-sigurnosnim uređajima. Na čitavoj deonici pruge za velike brzine Beograd–Novi Sad–Subotica–Kelebija neće biti putnih prelaza.
Nakon Kelebije, srpske pruge biće povezane sa 152 kilometra pruge u Mađarskoj gde bi radovi trebalo da budu završeni do kraja 2025. godine.
(Informer.rs)