БРЗА ПРУГА ОД НОВОГ САДА ДО СУБОТИЦЕ ГРАДИ СЕ У ТРИ СМЕНЕ Извођачи најављују: Биће готова годину дана пре рока!
Више од 60 километара шина постављено је на деоници пруге од Новог Сада до Суботице, где се интензивно изводе радови у три смене. Како најављују извођачи, градња би требало да буде готова крајем следеће године – готово годину пре рока.
Колико је модернизација пруге значајна говори податак да се 2021. године возом у Србији превезао 2,1 милион људи, а само две године касније, након отварања пруге Нови Сад–Београд, број путника се утростручио.
Хладноћа, ветар и мрак не успоравају изградњу пруге за велике брзине од Новог Сада до Суботице. Комплетно су завршени радови на доњем строју – припреми терена, а сада се граде галерије, челични мостови, подвожњаци, станице, инсталације, објашњава Милорад Матић, инжењер на изградњи пруге за велике брзине.
На вијадукту у Врбасу, дугом готово километар и по, иако је ноћ, радници везују арматуру како би се поставила унутрашња оплата, а потом и бетонирало још једно поље.
- Ми смо на овом објекту одрадили практично 43 стуба, јер има 42 распонске конструкције. Од те 42 распонске конструкције осам су челичне мостовске конструкције које су произведене у Кини - каже Матић.
Док се на 96. километру пруге равна терен и бетонира један од објеката, у Степановићеву се тешком механизацијом, допремљеном из Кине, постављају шине.
- Полажу се прво шине на ваљке како се не би директно постављале на туцаник. Путем траке се постављају прагови на тачно одређеном размаку и затим се полажу шине на своје предвиђено место. Тачан положај се осигурава причвршћивањем сваког петог прага. Сама ЦПГ машина иза свог задњег дела има плато на којима се налазе прагови и шине - истиче инжењер.
Дневно се тако постави од 1.000 до 1.250 метара шина, наводи Анита Димоски из Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.
- Када гледамо колосек који се поставља, он има 280 километара пруге. Ми имамо 108 километара пута два, јер је пруга двоколосечна, имамо станичне колосеке и укупна километража те пруге износи 280 километара. Сада је завршено отприлике 30 одсто - каже Димоски.
На деоници од Новог Сада до Суботице биће постављено 287 скретница - до сада је уграђено 120.
Вијадукт у Врбасу је најдужи и најизазовнији објекат на 108 километара пруге од Новог Сада до Суботице, где ће бити укупно изграђено 58 објеката. Вредност радова је 1,16 милијарди долара.
- Овако велики пројекат није био у овој мери у Србији, тако да је значајна прилика за инжењере свих струка - наглашава инжењерка Александра Милосављевић.
Пруга за велике брзине од Београда до Будимпеште представља најважнији пројекат у иницијативи "Појас и пут".
- Са параметрима те пруге коју смо изградили потпуно равноправни у заједници Европске уније – то је општа слика. Микро слика јесте да развијамо своју земљу - напомиње Анита Димоски.
Извођач радова је кинески конзорцијум, а пруга ће бити електрифицирана и опремљена савременим сигнално-сигурносним уређајима. На читавој деоници пруге за велике брзине Београд–Нови Сад–Суботица–Келебија неће бити путних прелаза.
Након Келебије, српске пруге биће повезане са 152 километра пруге у Мађарској где би радови требало да буду завршени до краја 2025. године.
(Informеr.rs)