Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Baucal: U Srbiji ne postoji kontinuitet u reformi obrazovanja

04.12.2019. 15:40 15:42
Piše:
Foto: Tanjug (Video)

BEOGRAD: Loši rezultati PISA testa, koji kažu da je svaki treći petnaestogodišnjak u Srbiji funkcionalno nepismen, posledica su odsustva bilo kakvog kontinuiteta u sprovođenju obrazovnih reformi u proteklih 18 godina, smatra prof. Aleksandar Baucal sa Filozofskog fakulteta.

Srbija je pet puta do sada učestvovala na PISA testiranju, koje se organizuje na svake tri godine, i pokazalo se da nema nikakvog napretka u postignućima učenika.

Najveći pomak napravile su Poljska, Estonija, Portugal, a tajna njihovog uspeha je što nisu menjali pravac reformi, već su imali kontinuitet u radu.

Baucal kaže da su rezulatati PISA testa pokazali da kao društvo nismo uspeli da nađemo dobar pristup koji bi obezbedio da deca u školama u Srbiji imaju kvalitetno obrazovanje, da im se obezbedi dobru startna osnova za budućnost.

"Ovi podaci ne treba da se koriste da bismo našli krivca. Promenilo se dosta ministara prosvete, svako od njih je imao neki svoj pristup, neke svoje ideje. Na taj način, partikularno, bez kontinuiteta, bez širokog dogovora mi ne možemo daleko stići. Pitanje je da li ćemo sada, posle 18 godina reformi da podvučemo crtu i da počnemo da se ponašamo pametnije", rekao je Baucal za Tanjug.

Zemlje koje su ostvarile najveći napredak imale su dogovoren plan reformi, šta će se menjati u obrazovanju, kako će to da se sprovede i nisu menjale pravac kako se koji ministar promeni.

"Taj plan nije vlasništvo ili ideja jednog čoveka ili male grupe ljudi, bez obzira koliko oni mogu biti politički važni, politički uticajni ili stručnjaci. Važno je da se oko tog plana napravi širok dogovor koji uključuje nastavnike, roditelje, stručnjake i društvo u celini. Samo na taj način dugoročno može da se radi na sprovođenju plana", naglasio je on.

Dodaje da su se plana reforme obrazovanja, u tim zemljama, držali svi ministri i samo "prenosili štafetu jedan drugom", što je omogućilo da se obrazovni sistem postepeno gradi i unapređuje.

Srbija ima Strategiju obrazovanja do 2020. godine, a naš sagovornik kaže da je to ekspertska Strategija, koju je prihvatio tadašnji ministar prosvete, ali da naredni ministri nisu imali obavezu da je poštuju.

Važno je, kako kaže, da se o budućoj Strategiji široko prodiskutuuje, da se ona usvoji u Skupštini Srbije i da se oko nje usaglase i vlast i opozicija, da svima bude prihvatljiva.

"Zamolio bih ljude koji imaju najveći uticaj u zemlji - predsednik i premijerka, da oni naprave prvi korak da pozovu sve parlamentarne stranke, vlast i opoziciju, da počnu ozbiljnu debatu. Važno je da oko nove Strategije, od 2020. godine do 2030. godine, imamo određeni društveni dogovor i da se ona izvuče izvan dnevnopolitičkih ratova kojima prisustvujemo svakog dana", naglasio je Baucal.

Posebno zabrinjava podatak da đaci u Srbiji manje vrednuju školu i obrazovanje nego njihovi vršnjaci u zemljama EU i članicama OECD-a.

Baucal navodi da to ne čudi i da je jedna od mantri koja se svakoga dana može čuti od učenika da je "škola smor" i da ih ne angažuje.

"To je realna percepcija onoga što se dešava. Trenutno obrazovanje najviše služi zadovoljavanju nekih dnevno političkih interesa, ne nekoj reformi. To osećaju učenici, nastavnici", naglašava on.

Dodaje da je izgubljeno poverenje, da nastavnici na reforme "odmahuju rukom", da nemaju osećaj da su promene pripremljene kako treba i da ne razumu zašto se to radi.

"Kada imate takvu situaciju vi možete da imate fenomenalnu reformsku ideju, ali sumnjam da će nastavnik koji nije ubeđen da to ima slmisla sutra moći u svojoj učionici da je sprovede. On će biti nezadovoljan, deca će biti nezadovoljna, roditelji će biti nezadovoljni. Vreme je da shvatimo da na ovakav način ne možemo dalje", zaključio je on.

Piše:
Pošaljite komentar
Baucal: PISA test pokazao da dugo tapkamo u mestu

Baucal: PISA test pokazao da dugo tapkamo u mestu

03.12.2019. 18:51 18:53
PISA TEST POKAZAO Svaki treći učenik u Srbiji funkcionalno nepismen

PISA TEST POKAZAO Svaki treći učenik u Srbiji funkcionalno nepismen

03.12.2019. 12:03 12:05