NIŠTA VIŠE NEĆE BITI KAO ŠTO JE BILO Generacija Z preuzima tržište rada i menja uslove zapošljavanja
Generacija Z, koja čini približno 30 odsto svetske populacije, ubrzano zauzima važnu ulogu na globalnom tržištu rada, a predviđa se da će do 2026. godine njen udeo dostići isti procenat i među zaposlenima.
Ono što se dešava na globalnom nivou, dešava se i u Srbiji, a to su potvrdili i rezultati istraživanja koje je nedavno sproveo Startuj Infostud koji ukazuju na značajne promene koje generacija Z donosi u poslovno okruženje, ali i na izazove sa kojima se suočava na početku karijere.
U istraživanju je učestvovalo 1.805 mladih u Srbiji, a cilj je bio da se stekne dublji uvid u njihove stavove i iskustva na tržištu rada. Budući da generacija Z unosi nove perspektive i energiju u radno okruženje razumevanje njihovih potreba i očekivanja od strane poslodavaca ne samo da može pomoći u prevazilaženju trenutnih izazova, već i doprineti stvaranju dinamičnog, produktivnog i harmoničnog tržišta rada.
Mnogi mladi navodi da rade poslove koji nisu povezani s njihovim obrazovanjem, a polovina zaposlenih razmatra promenu poslodavca, najčešće zbog niskih primanja i ograničenih mogućnosti za napredovanje.
Finansijska očekivanja
Finansijska očekivanja ove generacije dodatno oslikavaju njihove ambicije.
Mladi u proseku očekuju početnu platu od 89.345 dinara, dok im je željena plata tokom karijere gotovo dvostruko veća - 172.963 dinara.
Istraživanje je pokazalo i da su ključni faktor u privlačenju i zadržavanju mladih talenata su fleksibilni modeli rada. Generacija Z vrednuje ravnotežu između poslovnog i privatnog života, pa je mogućnost rada s različitih lokacija često odlučujuća prilikom odabira poslodavca. Ovi modeli omogućavaju veću produktivnost, smanjenje stresa i bolju prilagodljivost potrebama zaposlenih, što se pokazuje kao vitalno za generaciju koja je navikla na tehnologiju i dinamičan način života.
Optimizam ostaje prisutan kod 70 odsto mladih, koji veruju u pozitivan razvoj svoje karijere. Osećaj zabrinutosti češći je kod starijih ispitanika i onih koji se suočavaju s nesigurnošću na tržištu rada ili nedovoljnom podrškom za početnike.
Pri izboru poslodavca, mladi ističu značaj dobrog odnosa prema zaposlenima, mogućnost napre-
dovanja i stabilnost radnog mesta. Zanimljivo je da 66 odsto ne bi prihvatilo rad u kompanijama gde postoji raskorak između slike koja se promoviše u javnosti i stvarnih uslova rada. Rezultati su pokazali i da su muškarci skloniji preduzetništvu i radu u startapovima, a žene preferiraju stabilnije pozicije u velikim organizacijama.
D. Mlađenović