Dobar dan, stigao vam je novi porez!
U PDV osnovicu ulazi i „šiping“! Kod komšija od 1. januara STARTUJE OPOREZIVANJE SVIH ONLAJNL POŠILJKI Crnogorci brišu i "gratis" za pakete do 75 evra
Iako je evidentan znatan rast pošiljki koje crnogorski građani naručuju preko e-platformi, posebno AliEkspres i Temu, iz Pošte Crne Gore, iznenađujuće, tvrde da nemaju informaciju o broju takvih pošiljki, a time ni uporedne podatke u odnosu na raniji period.
Dodaju da oni nijesu jedini koji dostavljaju pošiljke sa ovih platformi.
Takve podatke, kako su Pobjedi kazali, nemaju ni u Upravi carina (UC), jer ne vode posebnu evidenciju o pošiljkama naručenim preko interneta, imajući u vidu da se kroz carinski informacioni sistem sprovodi kompletna evidencija obračuna carinskog duga, bez ozbira na pošiljaoca i primaoca.
Ne vodi se posebna evidencija o pošiljkama naručenim putem internet trgovine, te u tom pogledu ne možemo dati precizne podatke o broju pošiljki, njihovoj vrednosti, broju korisnika internet trgovine i naplati carinskih dažbina po tom osnovu, kazali su iz UC.
Postavlja se pitanje kako će se meriti efekti uvođenja PDV-a na kompletan iznos vrednosti ovih pošiljki, čija priena počinje 1. januara, a što je predviđeno Fiskalnom strategijom kao jedna od kompenzatornih mera zbog smanjenja doprinosa za PIO na račun uvećanja minimalne zarade, navodi podgorički dnevnik.
Tako će od prvog dana 2025. prestati da važi odredba po kojoj pošiljka vrednosti do 75 evra nije podlegala oporezivanju. Iz UC dodaju da su propisi u delu plaćanja carine ostali nepromenjeni, odnosno plaćaće se za pošiljke čija vrednost premaši 150 evra.
Na pitanje Pobjede da li će u osnovicu za obračun PDV-a ulaziti i troškovi dopreme robe odnosno poštarine, iz UC odgovaraju potvrdno.
UC će postupak sprovoditi istog ili eventualno narednog dana, ukoliko su priložena sva potrebna dokumenta i dokazi o vrsti, količini i vrednosti robe i ukoliko je stigla tokom radnog vremena carinske ispostave.
Naplata PDV-a će se, kako navode, odvijati preko poštanskih operatera, koji će taj iznos naplaćivati od primalaca pošiljke prilikom dostave na kućnu adresu.
UC je za brze pošiljke uvela e-manifest, koji omogućava obradu pošiljki prije njihovog prispeća na carinsko područje, što omogućava brže puštanje, a ovaj način obrade podataka uskoro uvodimo i u redovan poštanski promet koji će takođe znatno ubrzati sprovođenje carinskih procedura, kazali su Pobjedi iz UC.
Međutim, iz Pošte ocenjuju da je realno očekivati kašnjenja i zastoje, „dok se stvari ne uhodaju“, dodajući da će korisnike o tome blagovremeno obavestiti. Na pitanje Pobjede očekuju li smanjenje priliva pošiljki od iduće godine zbog uvođenja PDV-a, odgovaraju kratko – „pokazaće reakcija tržišta“.
Da je kvalitet proizvoda sa ovih platformi često upitan, tema je i svetskih medija, posebno otkad se pojavio Temu. Kod nas su, kako su kazali iz Pošte, pošiljke sa te platforme ušle u sistem polovinom decembra.
Iz Ministarstva ekonomskog razvoja (MER), u okviru kojeg funkcioniše Tržišna inspekcija, novinari crnogorskog portala Investitor, nisu dobili odgovore da li postoji procedura kontrole kvaliteta i bezbednosti proizvoda koji na ovaj način ulaze u zemlju niti da li postoji određeni mehanizam kontrole i zaštite potrošača u tom delu.
Ipak, sudeći po odgovorima bivšeg generalnog direktora za razvoj nacionalnog brenda i zaštitu potrošača u MER-u i nacionalnog eksperta za zaštitu potrošača Jova Rabrenovića, potrošači uživaju prava garantovana Zakonom o zaštiti potrošača koji pokriva i onllajn trgovinu, ali samo u okviru države. Zakoni Crne Gore, kako navodi, osiguravaju da proizvodi koji se uvoze moraju da budu u skladu sa EU direktivom o opštoj sigurnosti proizvoda, ali da proizvodi sa ovih platformi mogu ponekad da zaobiđu te standarde.
Rabrenović ukazuje da je neophodno odmah prijaviti inspekciji ili preko evropskog sistema RAPEKS ukoliko dobiju proizvod koji je opasan po zdravlje ili sigurnost.
Bezbednost i kvalitet proizvoda na online platformama poput AliEkspresa i Temu mogu biti zabrinjavajući za potrošače. Iako nude sistem recenzija i ocena od strane korisnika, koji mogu da pomognu potrošačima da steknu predstavu o kvalitetu i bezbednosti proizvoda, važno je napomenuti da proizvodi iz drugih zemalja ne moraju da budu podvrgnuti istim sigurnosnim testovima koji su obavezni za proizvode na tržištima EU ili SAD. Na primer, proizvodi sa CE oznakom u EU moraju da prođu rigorozne testove sigurnosti, dok proizvodi na platformama poput AliEkspresa i Temu možda nemaju ovakve standarde, ukazuje Rabrenović, dodajući da su ove platforme posrednici, te da je često odgovornost za proizvod na prodavcu, a ne na platformi.
Rabrenović savetuje da ukoliko potrošači preko ovih platformi kupe proizvod za koji utvrde da ne odgovara opisu, bilo po kvalitetu, veličini, boji ili funkcionalnosti, bitno je odmah fotografisati problem i sačuvati originalnu ambalažu.
Ove informacije mogu da budu od pomoći pri otvaranju spora ili reklamaciji. Praktični koraci za potrošača u slučaju problema su dokumentovanje nepravilnosti: fotografisati proizvod odmah po otvaranju paketa i sačuvati originalnu ambalažu i deklaraciju (ako postoji), i komunikacija sa prodavcem: obratiti se trgovcu putem platforme i detaljno objasniti problem uz dostavljanje dokaza, sačuvati prepisku, jer može poslužiti kao dokaz prilikom pokretanja spora.