KRAJ ZA BLA BLA KAR? Autobuski prevoznici traže kažnjavanje korisnika i zabranu aplikacije OVO SU RAZLOZI
Bla-bla kar, platforma za deljenje prevoza koja već godinama povezuje vozače i putnike koji putuju u istom pravcu i omogućava im da podele troškove putovanja.
Iz poslovnog udruženja "Srbijatransport" tvrde da je reč o nelegalnoj i nelojalnoj konkurenciji i zahtevaju od nadležnih zabranu aplikacije. Godišnju štetu republičkom budžetu procenili su na 12,5 miliona evra.
Dok jedni tvrde da je Bla-bla kar samo način da se smanje troškovi i poveže više putnika, drugi ga vide kao pretnju javnom prevozu i legalnom poslovanju.
Generalni direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport Beograd Goran Aleksić kaže za RTS da se zahtevom za zabranu aplikacije samo traži da se zakon u celosti sprovede prema svima.
Ističe da se mnogi korisnici aplikacije Bla-bla kar dovode u zabludu tvrdeći da se njenom upotrebom krše zakoni o javnom prevozu putnika, oglašavanju kao i krivični zakonik.
"Svi ti zakoni postoje da bi se obezbedila određena bezbednost, regularni uslovi na tržištu, određena konkurentnost i sistem javnog prevoza. Tražimo da država sprovodi zakone i da primeni odredbe zakona koje su trenutno na snazi", navodi Aleksić.
Tvrdi da vozači koji koriste Bla-bla kar krše zakon o javnom prevozu time što voze za naknadu putnike na određenoj relaciji.
"Putnici su uvereni da će im ta usluga biti pružena za određenu naknadu koja je ranije bila određena. Prevoz se vrši od vrata do vrata uvek u isto vreme. Obično se ti putnici skupljaju na autobuskim stanicama, voze se na relacijama gde postoji javni linijski prevoz i tako dalje", kaže Goran Aleksić.
Koji se članovi zakona prema Aleksiću krše
Kako objašnjava, krši se član 13 Zakona o javnom prevozu gde stoji da je takvo postupanje zabranjeno jer vozači putničkih vozila koji nisu registrovani za tu delatnost, ne ispunjavaju nikakve uslove, nisu osigurali putnike u javnom prevozu a nemaju ni pojedinačne polise osiguranja.
"Oglašavanjem svoje delatnosti Bla-Bla kar kao aplikacija krši Zakon o oglašavanju jer oglašava nelegalnu delatnost za koju se u članu 7 i 20 eksplicitno ukazuje da nije moguće reklamirati i promovisati nelegalne delatnosti i za to je zaprećena kazna od trista hiljada do dva miliona dinara", napominje generalni direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport Beograd."
"Takođe, ova platforma omogućava nelegalan rad bez licence, čime se krši i krivični zakonik, član 353. U njemu se kaže da je obavljanje delatnosti za koje je potrebna licenca, dozvola ili uverenje krivično delo za koje je zaprećena zatvorska kazna u trajanju od dve godine", dodaje Aleksić.
Kako kaže, imamo situaciju da su putnici koji se voze u situaciji da nisu osigurani, da unapred imaju cenu koja im je određena i da oni ne znaju sa kim će sesti u vozilo.
Korisnici aplikacije, Aleksić smatra vide prednost u odnosu na javni prevoz to što se voze od vrata do vrata. Sa druge strane, ističe da su cene prevoza unapred određene i vrlo blizu iznosa za autobuske karte.
"Vidite, cene u Bla-Bla kar aplikaciji su, u principu, unapred određene. Vrlo su bliske cenama autobusnih karata. I ono što jeste prednost, jeste što voze od vrata do vrata", kaže Aleksić.
Prema njegovim rečima, time se i taksistima direktno stvara problem.
"Aplikacija nema nikakav sistem regulacije"
"Naša zakonska regulativa je precizna i jasna. Fizičko lice koje nije profesionalac, koje nema sertifikat stručne profesionalne kompetencije, vozilo čija su bezbednost i kvalitet upitni, ne može da se bavi javnim prevozom."
Ističe da su neposedovanje licence i svih dokumenata neregulisana oblast.
"Sama aplikacija nema nikakve sisteme regulacije. Ljudi voze i po tri kruga od Niša do Beograda, po pet puta od Šapca do Beograda. Podržavamo inspekciju Ministarstva saobraćaja da nastavi da postupa po ovakvim slučajevima. Kazna za takav prekršaj je oduzimanje vozila na 90 dana", kaže Aleksić.
Sud je u obavezi, kako kaže, da na kraju postupka trajno oduzme vozilo i naplati kaznu od 50.000 do 100.000 dinara.
Aleksić zahteva od nadležnih da zabrane aplikaciju za koju tvrdi da nije međunarodna i da postoji samo u Srbiji.
Naglašava da je analiza i procena "Srbijatransporta" pokazala da je državni budžet na godišnjem nivou oštećen za oko 12,5 miliona evra.
Skup autobuskih prevoznika u Vrnjačkoj banji
Najavljuje da će povodom ove teme autobuski prevoznici 27. februara imati veliki skup u Vrnjačkoj banji.
"Doći će i predstavnici svih institucija. Želimo da nađemo najbolje rešenje, jer naš interes kao udruženja je da ga nađemo, pre svega, u interesu putnika", kaže Goran Aleksić.
Na pitanje da li je ranije iznosio svoje tvrdnje budući da aplikacija Bla-bla kar, postoji više godine unazad, Aleksić kaže da je poslednji zahtev za zabranu predat 27. januara.
Kaže da je pre četiri, pet godina gostovao na televiziji sa načelnikom Republičke saobraćajne inspekcije i da mu je jasno ukazao da to nije dozvoljena delatnost. Kako je dodao, od tada još nije ništa rešeno.
Aleksić tvrdi da je u poslednjih šest meseci aplikacija doživela veliki rast i zloupotrebe na osnovu toga što je Udruženje pratilo korisnike aplikacije koji voze i oglašavaju vožnje.