ТРАГОМ ИДЕЈЕ ДА СНП ОРГАНИЗУЈЕ ПРВИ НАШ ПОЗОРИШНИ ШОУКЕЈС Театрополис као излог за свет
Међу плановима Драме Српског народног позоришта у новој сезони нашла се и идеја о одржавању својеврсног showcase-а под називом Театрополис.
На њему би током пет данa, од 20. до 24. новембра биле изведене представе: Магбет у режији Никите Миливојевића; Скупљачи перја Дејана Пројковског; Ко је убио Џенис Џоплин? Соње Петровић; Дух који хода (Прометејев пут) Александра Поповског; Тартиф Игора Вука Торбице; Јеванђеље по Ф. М. Достојевском Јернеја Лоренција; Искупљење Вељка Мићуновића; Свет могућности Хариса Пашовића; Балканска лепотица Андраша Урбана и На Дрини ћуприја Кокана Младеновића.
–Српско народно позориште је наш најстарији професионални театар који је доказивао и доказује своју уметничку вредност у сваком тренутку свог дугог постојања. Управо због тога, СНП је, у сваком смислу, право место да се једна оваква идеја покрене –појашњава првакиња Драме и актуелна в.д. директорка ове организационе јединице СНП-а Соња Дамјановић. – Наше трајање у времену, квалитет нашег ансамбла и еминентни гостујући уметници европског реномеа, као и представе које ћемо овде гледати сигурно су одличан почетак новог позоришног разумевања и новог, савременијег, приступа театру.
По њеним речима, уз традиционалну позоришну публику, део Театрополиса очекујемо и позоришне уметнике из разних делова света, позоришне критичаре, студенте глуме и других сродних занимања... Дакле, стандардни театарски „конзументи“, али и сви они који од једног оваквог окупљања могу имати професионалне користи. Говорећи о очекивањима од већ првог шоукејса, Соња Дамјановић каже да су она велика, али реална:
– Суштина је, наравно, у специфичној позоришној умрежености – другим речима, у сталном контакту и сталној размени. Ако позоришта чији су представници присутни на нашем Театрополису остану у сталном, свакодневном, међусобном контакту, онда ће та физичка удаљеност на којима се одвијају њихове представе – а врло је важно да позориште не изгуби своју физичку присутност пред гледаоцима – бити елегантно превладана. На тај начин ће свака нова позоришна тенденција, свака нова естетика, позоришни правац или технолошко решење одмах бити доступно и познато свим деловима позоришне мреже и моћи ће бити, скоро истовремено, примењено и овде у Новом Саду као и у неком другом позоришту које је хиљаду километара удаљено од нашег града. Та стална међусобна едукација међу позоришним делатницима са различитих меридијана омогућиће и локалним гледаоцима да више не чекају месецима, па и годинама, нешто што је неко смислио далеко од њих. Јер ће им све бити ту. У њиховом театру. Истог дана.
Говорећи о томе зашто су до сада, објективно посматрано, наши драмски ансамбли ретко или недовољно били присутни у Европи и свету - ако не рачунам Ујвидеки синхаз, с тим да су њихови међународни успеси углавном везани за мађарско говорно подручје - Соња Дамјановић указује на то да је „проблем, као и увек, у комуникацији и доступности информација”.
– Приступ у којем се стално размењују идеје и достигнућа ће, наравно, и стандардну позоришну сарадњу кроз гостовања и копродукционе пројекте дићи на много виши ниво – јер ће „база добро обавештених уметника“ бити много шира, а самим тим ће се повећати и могућност њихове размене и учешћа у пројектима ван њихове позоришне куће. Тај принцип сталне размене и међусобне едукације ће, сем на представе, бити примењен на друге активности у позоришту и око позоришта: на позоришну критику, на дигитализацију, на развој публике...
У сваком случају, суштина идеје Театрополиса управо је у томе да ојача интернационалну комуникацију, сарадњу и уметничку размену, не само у региону, него и читавом театарском свету, и да буде место сусрета најеминентнијих позоришних уметника и центар за развој савремене позоришне уметности.
– Управо стога важан део Showcase-a представља и оснивачка скупштина Светске позоришне мреже (World Theatre Network) која ће ујединити водећа позоришта широм света и омогућити им размену искустава, продукција и развој савременог позоришног израза – наводи Соња Дамјановић. – Ширење наше позоришне мреже је императив и најважнији део дефиниције овог пројекта – а где и у којој форми ће ова прича бити настављена, одлучиће уметници и позоришта који долазе на СНП Театрополис Showcase. Заправо, суштина нашег ангажмана у Театрополису је у препознавању величине ове „културне инвестиције“. Јер то је инвестиција у будућност и огромна прилика да се Нови Сад, Војводина и Србија упишу на позоришну и културну карту света као топоними првог реда и као неизбежна чворишта и раскрснице кроз које пролазе и из којих полазе најзначајнији путеви европског и светског театра.
М. Стајић