Бошко Милин саопштио селекцију 63. Стеријиног позорја
Селекција 63. Стеријиног позорја, које ће, по традицији, бити одржано од 26. маја до 3. јуна, и на којем ћемо гледати представе у избору театролога Бошка Милина, саопштена је у Позорју, и већ први утисак о девет наслова у конкуренцији националне драме јесте да су њихови аутори млади и релативно непознати.
Започињући разговор са новинарима о овогодишњој селекцији, Милин је рекао да се изненадио свешћу позоришта у региону, Србији и околини, која се баве домаћим текстом, односно једним рискантним потезом.
– Акценат позоришта није био стављен на оно што је сасвим сигурно, као што је играње Стерије, Нушића и других писаца који су временом постали класика као што су Душан Ковачевић, Синиша Ковачевић, и Вида Огњеновић. Они недостају, баш та три последња имена. Али, Стерија и Нушић су били много мање заступљени на сценама у Војводини и Србији, него иначе. Оно што је било приисутно је низ нових младих писаца, чија су дела, у ствари, гро онога што је била моја селекција. Оно што бих желео да се деси после моје селекције, јесте да Стеријино позорје настави да буде нешто сасвим обрнуто од музеја. Према томе, Стеријино позорје ја не схватам као музеј позоришта, где се играју проверене, традиционалне вредности, него нешто где ће се стварати нове вредности, које ће постати проверене и временом постати традиционалне. У том смислу, срећа моја је била у томе што су позоришта понудила веома много нових писаца и много нових текстова, а мало старих текстова и редитеља и редитељских поступака који су обрађивали управо те традиционалне текстове – напоменуо је Бошко Милин.
На Позорје је Милин позвао само једну представу рађену по Нушићу, и то у иностранству, која се, по његовим речима, показала много маштовитијом од оних постављених код нас. Милин је истакао неке од особености представа које је уврстио у селекцију, као што је, рецимо, чињеница да је “Царство небеско” рађено по епској поезији, али садржи и приче глумаца о томе како су доживљавали ту поезију, или да је представа “Швајцарска” с којом ће бити отворено Позорје, веома инвентивно режирана друштвена сатира.“Јами дистрикт”, представа младе ауторке и одличних глумица је, по речима Милина, “урнебесна и бесна на тему друштвених предубеђења и заблуда”, а комад “Кеплер 452-Б” написала је Тијана Грумић, изванредна студенткиња драматургије коју је завршила као студенткиња генерације. Све су то комади младих образованих писаца, “млади позоришници професионално посвећени писању драмских текстова”, како наводи Бошко Милин.
“Огромне су, небројене разлике међу њима, али једно им је заједничко.... Везује их и чињеница што су оне и они управо показали најбољи успех на пољу драмског стваралаштва те се стога налазе међу одабранима да учествују на Стеријином позорју”, каже у образложењу селекције Бошко Милин. Насупрот њима, Милин је издвојио комад “Утопљена душа” Александра Југовића, као дело афирмисаног позоришног писца, песника и романописца.
Три представе у селекцији “Кругови”, у којој учествују драмска дела изведена на сценама у региону, у избору Бошка Милина су: “Људи од воска” Мате Матишића, режија Јануш Кица, Хрватско народно казалиште Загреб; “Чрна мати земла” Кристијана Новака, режија Дора Ружђак Подолски, Загребачко казалиште младих; и “ Зид, језеро”Душана Јовановића, режија Милош Лолић, Драма Словенског народног гледалишча Љубљана.
– Као што се види из ове селекције, 63. Стеријино позориште ће сасвим сигурно бити место афирмације неких нових имена, до сада неафирмисаних или мање афирмисаних драмских аутора, и биће заиста занимљиво видети шта је будућност наше домаће драматургије. Јако је пуно дебитаната, што се заиста никад није десило на Позорју, и што је, чини ми се, квалитет. С друге стране, има неколико дебитаната и заиста младих редитеља који се, такође први пут, појављују на Стеријином позорју, и то је јако занимљива чињеница – приметио је директор Стеријиног позорја Мики Радоњић. – Оно што се још може видети на први поглед је та, условно речено, децентрализација. Никада није било оволико представа јужно од Саве и Дунава, из такозване централне Србије.
Могуће је да је било оних који су очекивали да буду у селекцији Стеријиног позорја, напоменуо је Радоњић, и подсетио на речи селектора Милина да није лоше да се у уметности, а поготово у позоришту, понекад изневери хоризонт очекивања, публике, гледа- лаца, па можда и самих учесника.
У част награђених биће изведена представа “Улица усамљених аутомобила” Зорана Пешића Сигме, у режији Ђурђе Тешић и извођењу Народног позоришта Ниш. Реч је о победничком тексту с Конкурса Стеријиног позорја 2017. Помињући пратеће програме, који ће, по његовим речима, бити богати, Радоњић је навео да је ту пре свега 16. Међународни симпозијум позоришних критичара и театролога. Ту је и Позорје младих, а обнавља се програм Трибина Стеријиног позорја, коју ће водити Светислав Јованов, и на којој ће бити говора о савременој српској драматургији.
Н. Пејчић