Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Балетско посвећење Сергеја Полуњина на сцени националног театра

11.03.2019. 12:46 12:49
Пише:
Фото: Youtube Printscreen

БЕОГРАД: Један од највећих балетских уметника данашњице, Украјинац Сергеј Полуњин, гостовао је у три вечери за редом у балету „Посвећење“ у коме је спојио снажне ритмичке дамаре Игора Стравинског (његовог „Посвећења пролећа“) с пастелно романтичним нотама лаганог става Шопеновог Клавирског концерта, посвећујући своје дело једном од највећих балетских мајстора, Вацлаву Нижинском, који је светску славу стекао у Паризу, у трупи Ђагиљева, пре више од једног века.

Кроз кореографску причу Полуњина је повела јапанска уметница Јука Оиши у својеврсну магију покрета и музике ограничавајући простор његовог кретања у кружни оквир, који и јесте идеалан, бескрајан и без углова. Подсетило ме је то на дистих Тина Ујевића (из песме „Фисхармоника“):

„Ми смо ишли путем, пут је био дуг;

Касно опазисмо да је тај пут круг“.

Полуњин је био жртва која је умилостивила богове да окончају зиму и врате пролеће, а учинио је то лепотом игре у којој је треперио сваки мишић, енормно високим скоковима, страсно и пагански. Стваралачка машта гостујућих уметника спојила је наизглед неспојиво: робусне, темпераментне неиграчке ритмове (у некадашњем класичном ограничењу) којима „букте“ партови дувачких и ударачких инструмената у партитури Стравинског са динамички етеричним Larghetom Шопеновог концерта у коме је оркестар готово замро уступајући место „његовом величанству“ – композиторовој мелодијској имагинацији!

Али и сам балет „Посвећење“ такође је подсетио на краткотрајни бљесак игре Нижинског који је и у животу као и на сцени готово лебдео не додирујући тло, а први на бину поставио у Паризу у театру „Champs Елисеес“ 29. маја 1913. године „Изабраницу“ и „Жртву“ – два дела балета Стравинског која славе препород у природи, праелементарном снагом музичке кичице, вулканским звучним изливима, бујно интензивираном динамиком, полифоним и политоналним хармонским структурама, „атомском бомбом музике“, како је Хонегер назвао ову музику. А сам композитор је касније записао: „Сањао сам призор паганског обреда у коме је изабрана жртвена девица плесала све до смрти“.

И у кореографији Јуке Оиши – „Жртва“ – Сергеј Полуњин пада на сцени пошто је разорио своје кружне обруче. Она га није отерала у смрт, него у дубок, исцрпљујући сан, који неизбежно прати свако исконско давање. И он сања сан о Нижинском, о љубавном дуету два мушкарца који су изванредно лирски представили Алексеј Љубимов и Дејан Коларов. На крају представе публика је збуњена и подељена. Чују се повици и „уа“ и „браво“. Присуствовали смо још једном кореографском виђењу (од седамдесетак колико је постављено у ових стотинак година) снажне и јединствене партитуре Стравинског.

Гордана Крајачић

Пише:
Пошаљите коментар
Овације за Сергеја Полуњина у Народном позоришту

Овације за Сергеја Полуњина у Народном позоришту

07.03.2019. 23:43 23:45
Полуњин Србији: Немојте никад продати себе

Полуњин Србији: Немојте никад продати себе

27.02.2019. 09:27 09:31