Балет Ана Карењина на сцени Српског народног позоришта
Балет „Ана Карењина“, први пут постављен на сцени Српског народног позоришта и премијерно изведен у суботу, 14.маја, пре свега карактерише креативна моћ уметничке инспирације кореографа Крунослава Симића да испише судбине главних ликова кроз покрет и музику и да промишљено пренесе широку палету емоција на публику.
Водећи нас кроз трагични љубавни троугао, који је темељ чувеног романа Лава Николајевича Толстоја, и спајајући га са још једним руским великаном, Петром Иличем Чајковским, Симић је вешто уклапао слике градећи кроз музику и покрет ту причу о страсти и патњи, кореогафски зналачки отварајући простор главним актерима да дочарају најтананија људска осећања и расположења.
Уз све то, кореограф оставља и свој неизбрисив печат уводећи лик Судбине – која је црна, застрашујућа и која на крају Ану одвлачи у смрт. Слика Судбине у првом чину, која покушава да одвуче Ану у своје чељусти и завршна слика Аниног самоубиства јесу и најупечатљивије слике изузетног сценско – кореографског решења. Групне сцене женског и мушког балетског ансамбла, кроз које Симић приказује тадашње стање у друштву, кореографски разноврсне, са доста ваздушних подршки и технички уједначене, резултат су и кореографског умећа, али и посвећености и техничке спремности ансамбла балета Српског народног позоришта.
Главни ликови овог вишеслојног и изазовног дела поверени су првацима и солистима балета Српског народног позоришта. У улози Ане Карењине бриљирала је првакиња новосадског балета Ана Ђурић. Зрела технички и глумачки, Ана је кроз кореографски захтевне елементе и кроз поетичне и страствене дуете са Вронским и Карењином проживљавала љубав, страст, неверство и смрт. Пластичност Аниног тела и покрета, техничка супериорност на сцени и драмска дирљивост градацијски одсликавају живот главне јунакиње све до трагичне смрти.
Карењина, како га је дочарао сјајни Семјуел Бишоп, видимо пак како се од хладног и одмереног, у основи досадног Аниног супруга претвара у повређеног човека жељног освете. Семјуел Бишоп још једном нас је опчинио својим драмским изразом на сцени , а као сигуран партнер у кореографски захтевним дуетима и соло нумерама, исказао је и своје техничке способности.
Првак балета, Андреј Колчерију, тумачећи лик младог Вронског и глумачки и играчки супериорно гради лик од раскалашног младића до опчињеног и заљубљеног човека. Дуети Вронског и Ане кореографски ваздушасти и поетични, у интерпретацији Ане Ђурић и Андреја Колчеријуа дочаравају сву страст њихове љубави.
Младу Кити, девојку пред којом је будућност и живот, у интерпретацији солисткиње Катарине Кљајић, срећемо у првом чину као лепршаву и девојку пуну живота. Лакоћом своје игре, ваздушастим и пластичним кретањем Катарина Кљајић уверљиво тумачи лик младе и заљубљене девојке, као што верно глумачки доноси и њено пребрзо одрастање и разочараност у љубав . Солиста балета, Давид Груосо, тумачећи лик Судбине свакако је и драмски и играчки показао све своје квалитете. Изузетно су упечатљиве и интерпретацијски снажне слике дуета Ане Карењине и Судбине која је неизбежно вуче у таму из које се она накратко извлачи, али је на крају ипак Судбина одвуче у своје мрачне дубине.
Представа „ Ана Карењина“ добро драмски и кореографски конципирана, технички увежбана и са солистима који су и играчки и драмски били на високом нивоу, завређује све похвале. Том општем утиску свакако доприносе и прелепи костими костимографкиње Мирјане Стојановић Маурич и одлична сценска решења сценографа Саше Сенковића.
Сања Вучуревић