ВЕЛИКА ИЗЛОЖБА БЕОГРАДСКЕ СТАНИЦЕ – СЕРВИСА ЗА САВРЕМЕНИ ПЛЕС У ЗАГРЕБУ Плес, отпор, (не)рад
Изложба “Плес, отпор, (не)рад: Културни, политички и уметнички аспекти плеса за време и након Југославије” биће отворена вечерас у Музеју сувремене умјетности у Загребу, као део пројекта Станице - Сервиса за савремени плес у Београду.
Изложба је настала након четири године заједничког рада у оквиру пројекта (Non)Aligned Movements и Станице - Сервиса за савремени плес, у организацији регионалне плесне мреже Nomad Dance Academy. Плесна представа кореографа Игора Коруге „Жеља да се направи чврста историја завршиће се неуспехом“ са шесторо пионира савременог плеса у Србији, Нелом Антоновић, Јеленом Јовић, Анђелијом Тодоровић, Сањом Крсмановић Тасић, Борисом Чакшираном и Татјаном Пајовић, биће део програма отварања.
На изложби ће бити приказани материјали који сведоче о раду и деловању преко 100 уметника и уметничких колектива, као и теоретичара и мислилаца који су бележили друштвене, културне, уметничке и политичке трансформације плесног тела и плесног рада. Тим истраживача који је радио на изложби чине Славчо Димитров, Милица Ивић, Теа Кантоци, Игор Коруга, Ива Нерина Сибила, Биљана Тануровска-Кјулавковски, Рок Вевар и Јасмина Заложник, док су главни кустоси Биљана Тануровска-Кјулавковски и Рок Вевар уз кустоску подршку Јасне Јакшић. Продуценткиња је Маријана Цветковић, а извршна продуценткиња Ана Летунић. Дизајн изложбе је урадио уметник Синиша Илић, а визуелни идентитет Андреј Долинка.
Изложба “Плес, отпор, (не)рад. Културни, политички и уметнички аспекти плеса за време и након Југославије” представља и дугорочно истраживање и стварање дигиталне архиве савременог плеса и извођачких уметности у нашем делу Европе. Она није направљена као неки финални акт кроз приказани материјал, већ као још један корак на путу изградње и артикулације односа који се успостављају кроз одабране артефакте. Читав овај процесс представља се као (не)радни материјал, као простор за истраживање са својим разнородним потенцијалима.
Плесни архив за могућност истраживања
У оквиру изложбе биће званично представљен и отворен дигиталин плесни архив НАДА – (Non)Aligned Dance Archive на интернет страници www.nada.nomaddanceacademy.si који ће по први пут понудити могућност истраживања, претраживања и коришћења архивског материјала из историје савременог плеса на простору некадашње Југославије и њених наследница.
Део пројекта је и књига која прати рад на архиву и изложби „Bodies of Dance: Aspects of Dance as Cultural, Political, and Art Work in Yugoslavia and After” коју су уредиле Ника Архар и Јасмина Заложник, Ова књига својом историјско-теоријском позицијом пружа политички, културни и уметнички оквир у коме се појављује модерни и савремени плес у Словенији, Хрватској, Србији и Македонији.
Кроз неколико целина, изложба се фокусира на праксе, личности, епизоде и формације које, кроз низ деценија, приказују савремени плес као друштвену, културну и уметничку праксу из које се читају сва богатства плесног и кореографског језика на овим просторима. Теме феминизма, питања рода и жеље, формације, односи и самоорганизација, прелажење граница и трансгресија плесног рада, могу се пратити кроз фотографије, видео материјале, документе, чланке и каталоге сакупљене и сачуване за будућа истраживања и тумачења.
Поред његове естетске стране, савремени плес посматра се и као поље рада које је солидарно, поље заједништва које се шири, укључује и провоцира. Зато ова изложба представља примере проширеног значења плеса и кореографије који се баве и радним условима за стварање, конструкцијом, продукцијом и презентацијом различитих присуства, одсуства и репрезентације људског тела, његових акција и трагова.
Цео пројекат је још један пример заједничког деловања мреже Nomad Dance Academy која следеће године обележава 20 година свог рада на простору бивше Југославије, заснованог на сарадњи, самоорганизацији, солидарности, међусобној подршци и отпору национализму, шовинизму и неолибералним трансформацијама културе и друштва.
И. Б.