Фестивал барокне музике: Сазвучја минулих епоха
НОВИ САД: Шаролик и врло занимљив избор дела композитора старе музике, у распону од композиција ренесансних мајстора до остварења аутора ранобарокног и класичног периода представио је публици овогодишњи, пети по реду фестивал “Дани барокне музике” у Новом Саду, који је одржан крајем протекле седмице у организацији агилног Војвођанског удружења за рану музику.
Током четири фестивалске вечери, слушаоци су имали прилику да уживају у наступима врсних домаћих и страних ансамбала и солиста, који су својим полетним извођењима посетиоцима пружили аутентична и колоритна тумачења ових драгуља ране музике.
Фестивал је започео у четвртак у простору обновљене дворане наступом ансамбла “Минстрел” из Хрватске, чији чланови су извели програм са насловом “Пиво и дуван”, сачињен од популарних песама и игара енглеских улица, кафана и сеоских имања седамнаестог века, од мелодија из овог периоду штампаних у чувеном и много пута прештампаваном зборнику “Енглески учитељ плеса” Џона Плејфорда, тема “Портсмаут”, “Њукасл” или “Марша принца Руперта”, до типичних кафанских песама попут “Але анд тобачо” и балада “А Health оф all good-felowes” и “Јохн kiss ме now”, а овај избор је обухватио и вокално извођење нешто старије, у своје време такође популарне баладе елизабетанског периода “My Лорд Willoughbires welcome home”. Ове љупке мелодије зазвучале су присно и атрактивно у ангажованим интерпретацијама врсних вокалних солиста, сопранисткиње Весне Матане, тенора Ненада Косака и Горана Грчића и пођеднако извођачки успешних инструменталиста ансамбла, којима су се овом приликом придружили и новосадска флаутисткиња Меила Томе и лаутиста Дарко Карајић. Наредне вечери у Музеју града Новог Сада приређен је концерт несвакидашње занимљивог дуа из Италије, који су чинили флаутиста Ђулио Де Феличе, који је музицирао на флаути из периода романтизма и гитариста Кристијано Арата, који је свирао на такозваној “романтичној гитари” - историјском инструменту мањег корпуса са почетка деветнаестог века, какав је корићен пре настанка савремене концертне гитаре. Њихов наступ обухватио је извођења нешто другачијег репертоара, композиција за флауту и гитару аутора епоха класицизма и романтизма, од Концертантног дуа Паула Сандринија и опуса француско-италијанског аутора Франческа Молина намењених истој инструменталној комбинацији, до транскрипција Увертире за оперу “Тајни брак” Чимарозе и Увертире за Росинијевог “Севиљског берберина” у обради знаменитог гитаристичког виртуоза и композитора ове епохе Фердинанда Карулија. Поменута дела, одсвирана на историјским инструментима нежнијег звука и блажег волумена добила су бриљантно и децентно уобличење, у перфектном извођачком дослуху чланова дуа – при чему је гитариста Арата све време свирао стојећи, што ниуколико није утицало на прецизност и фино динамичко градирање његових инструменталних деоница.
У петроварадинској цркви Светог Јурја у суботу је приређен наступ домаћег ансамбла под именом “Мусица antiqua Неоплантае”, у којем су наступили реномирана млада сопранисткиња Радослава Воргић, такође и виртуозна солисткиња на блок-флаутама Меила Томе, оргуљаш и чембалиста Золтан Борбељ као и лаутиста Дарко Карајић. Њихов програм представио је занимљив репертоар ранобарокних арија и инструменталних композиција, од Монтевердијеве арије “Ед è пур dunque веро”, мадригала “Flow my теарс” великог ренесансног композитора Џона Дауленда до монументалног и врло захтевног вокалног опуса “Сино alla морте” италијанске барокне композиторке Барбаре Строци, донетих у бриљантним и проживљеним интерпретацијама сопранисткиње Радославе Воргић и инструменталиста овог ансамбла. Упечатљиво и дотерано су зазвучала и дела намењена блок-флаути, која је Меила Томе тумачила суверено и прецизно. Због квара на оргуљама овде је на жалост изостао део програма намењеног представљању оргуљске музике, наместо којег је лаутиста Дарко Карајић извео својеврсни ренесансни ноктурно са насловом “Поноћ” Џона Дауленда. На завршетку фестивала у Музеју Војводине одржан је концерт ансамбла “Београдски барок” са програмом насловљеним “Нације”, који је обухватио атрактиван пресек карактеристичних дела знаменитих барокних аутора, представника различитих стилских праваца периода зрелог барока, од енглеских композитора Хенрија Персла и Метјуа Лока, француског композитора Марина Мареа, италијанског мајстора Бијађа Маринија, до немачког композитора Јохана Розенмилера и Јохана Хајнриха Шмелцера из Аустрије.
Било је то успешно финале овог фестивала, који је окупио знатан број поштовалаца старе музике и донео је добродошло освежење у концертном животу Новог Сада. Због тога треба захвалити и честитати организаторима фестивала, члановима Војвођанског удружења за рану музику, као и институцијама које су подржале фестивал: Градској управи за културу Града Новог Сада, Фондацији “Нови Сад 2021 – европска престоница културе”, Министарству културе Републике Хрватске, Италијанском институту за културу из Београда и Фондацији Макрис.
Б.Х.