Festival barokne muzike: Sazvučja minulih epoha
NOVI SAD: Šarolik i vrlo zanimljiv izbor dela kompozitora stare muzike, u rasponu od kompozicija renesansnih majstora do ostvarenja autora ranobaroknog i klasičnog perioda predstavio je publici ovogodišnji, peti po redu festival “Dani barokne muzike” u Novom Sadu, koji je održan krajem protekle sedmice u organizaciji agilnog Vojvođanskog udruženja za ranu muziku.
Tokom četiri festivalske večeri, slušaoci su imali priliku da uživaju u nastupima vrsnih domaćih i stranih ansambala i solista, koji su svojim poletnim izvođenjima posetiocima pružili autentična i koloritna tumačenja ovih dragulja rane muzike.
Festival je započeo u četvrtak u prostoru obnovljene dvorane nastupom ansambla “Minstrel” iz Hrvatske, čiji članovi su izveli program sa naslovom “Pivo i duvan”, sačinjen od popularnih pesama i igara engleskih ulica, kafana i seoskih imanja sedamnaestog veka, od melodija iz ovog periodu štampanih u čuvenom i mnogo puta preštampavanom zborniku “Engleski učitelj plesa” Džona Plejforda, tema “Portsmaut”, “Njukasl” ili “Marša princa Ruperta”, do tipičnih kafanskih pesama poput “Ale and tobačo” i balada “A Health of all good-felowes” i “John kiss me now”, a ovaj izbor je obuhvatio i vokalno izvođenje nešto starije, u svoje vreme takođe popularne balade elizabetanskog perioda “My Lord Willoughbires welcome home”. Ove ljupke melodije zazvučale su prisno i atraktivno u angažovanim interpretacijama vrsnih vokalnih solista, sopranistkinje Vesne Matane, tenora Nenada Kosaka i Gorana Grčića i pođednako izvođački uspešnih instrumentalista ansambla, kojima su se ovom prilikom pridružili i novosadska flautistkinja Meila Tome i lautista Darko Karajić. Naredne večeri u Muzeju grada Novog Sada priređen je koncert nesvakidašnje zanimljivog dua iz Italije, koji su činili flautista Đulio De Feliče, koji je muzicirao na flauti iz perioda romantizma i gitarista Kristijano Arata, koji je svirao na takozvanoj “romantičnoj gitari” - istorijskom instrumentu manjeg korpusa sa početka devetnaestog veka, kakav je korićen pre nastanka savremene koncertne gitare. Njihov nastup obuhvatio je izvođenja nešto drugačijeg repertoara, kompozicija za flautu i gitaru autora epoha klasicizma i romantizma, od Koncertantnog dua Paula Sandrinija i opusa francusko-italijanskog autora Frančeska Molina namenjenih istoj instrumentalnoj kombinaciji, do transkripcija Uvertire za operu “Tajni brak” Čimaroze i Uvertire za Rosinijevog “Seviljskog berberina” u obradi znamenitog gitarističkog virtuoza i kompozitora ove epohe Ferdinanda Karulija. Pomenuta dela, odsvirana na istorijskim instrumentima nežnijeg zvuka i blažeg volumena dobila su briljantno i decentno uobličenje, u perfektnom izvođačkom dosluhu članova dua – pri čemu je gitarista Arata sve vreme svirao stojeći, što niukoliko nije uticalo na preciznost i fino dinamičko gradiranje njegovih instrumentalnih deonica.
U petrovaradinskoj crkvi Svetog Jurja u subotu je priređen nastup domaćeg ansambla pod imenom “Musica antiqua Neoplantae”, u kojem su nastupili renomirana mlada sopranistkinja Radoslava Vorgić, takođe i virtuozna solistkinja na blok-flautama Meila Tome, orguljaš i čembalista Zoltan Borbelj kao i lautista Darko Karajić. Njihov program predstavio je zanimljiv repertoar ranobaroknih arija i instrumentalnih kompozicija, od Monteverdijeve arije “Ed è pur dunque vero”, madrigala “Flow my tears” velikog renesansnog kompozitora Džona Daulenda do monumentalnog i vrlo zahtevnog vokalnog opusa “Sino alla morte” italijanske barokne kompozitorke Barbare Stroci, donetih u briljantnim i proživljenim interpretacijama sopranistkinje Radoslave Vorgić i instrumentalista ovog ansambla. Upečatljivo i doterano su zazvučala i dela namenjena blok-flauti, koja je Meila Tome tumačila suvereno i precizno. Zbog kvara na orguljama ovde je na žalost izostao deo programa namenjenog predstavljanju orguljske muzike, namesto kojeg je lautista Darko Karajić izveo svojevrsni renesansni nokturno sa naslovom “Ponoć” Džona Daulenda. Na završetku festivala u Muzeju Vojvodine održan je koncert ansambla “Beogradski barok” sa programom naslovljenim “Nacije”, koji je obuhvatio atraktivan presek karakterističnih dela znamenitih baroknih autora, predstavnika različitih stilskih pravaca perioda zrelog baroka, od engleskih kompozitora Henrija Persla i Metjua Loka, francuskog kompozitora Marina Marea, italijanskog majstora Bijađa Marinija, do nemačkog kompozitora Johana Rozenmilera i Johana Hajnriha Šmelcera iz Austrije.
Bilo je to uspešno finale ovog festivala, koji je okupio znatan broj poštovalaca stare muzike i doneo je dobrodošlo osveženje u koncertnom životu Novog Sada. Zbog toga treba zahvaliti i čestitati organizatorima festivala, članovima Vojvođanskog udruženja za ranu muziku, kao i institucijama koje su podržale festival: Gradskoj upravi za kulturu Grada Novog Sada, Fondaciji “Novi Sad 2021 – evropska prestonica kulture”, Ministarstvu kulture Republike Hrvatske, Italijanskom institutu za kulturu iz Beograda i Fondaciji Makris.
B.H.