Људи су НАЈВРЕДНИЈЕ НАСЛЕЂЕ Европске престонице културе
Пројекат „Нови Сад – Европска престоница културе” дуги низ година негује праксу укључивања локалне уметничке сцене у своје пројекте и на тај начин решава проблем видљивости неафирмисаних уметника, уметница и уметничких колектива.
Настао као покрет уметничког деловања и чињења, које се одвија на драматичним, суровим и грубим границама уметности, идеологије и политике 1993. године, Лед Арт делује у урбаној средини где реагује, провоцира, успоставља комуникацију, иступа акцијама, изложбама, перформансима, анкетама, полемичким текстовима, публикацијама...
Лед арт је пролазио кроз различите фазе у свом пројекту, а покренут је идејом за нове концепте и умрежавање уметника. Када говоримо о Лед Арту као уметничкој групи, важно је истаћи да је непрекидно функционисала у периоду од 1993. до 2000. године. Већ 2002. покреће се Арт клиника као уметнички пројекат, али и нека врста нове уметничке групе. Те године Лед Арт престаје да делује као искључиво уметничка група. Арт клиника и Шок задруга, природни настављачи рада Лед Арта, делују од 2002. до данас у другачијим контекстима од контекста 90-тих година и свакако у себи садрже уметничку матрицу коју је поставио Лед Арт.
У оквиру пројекта Европска престоница културе, обележено је три деценије рада Лед Арта. Изложба „реКАПИТУЛАЦИЈА” била је постављена у Музеју савремене уметности Војводине и галеријском простору Шок задруге, као централна активност пројекта кроз коју је сагледано три деценије рада ове организације.
Завршен је конкрс Европске престонице културе, који је природни наставак конкурса „Уметници. Сад”. Након готово 50 реализованих јавних позива и конкурса у оквиру пројекта Европске престонице културе за подршку уметничкој сцени, Нови Сад и после године титуле наставља процесе повећања видљивости уметника и њиховог повезивања кроз нови Јавни конкурс за подршку уметничким програмима у 2023. години, који ће бити реализовани на овогодишњем, шестом Калеидоскопу културе у Новом Саду.
- На неки начин изложбом, односно низом изложби, перформанса и догађаја који су се прошле године одвијали под насловом „РеКапитулација - побуњени субјекти и објекти - Лед арт- Арт клиника - Шок задруга”, примарно у Музеју савремене уметности Војводине, покушали смо да сумирамо рад у последњих 30 година и да нама самима, али и публици поставимо нека важна питања - каже координатор пројекта Жељко Груловић. - За нас, најважнија питања била су шта смо урадили за то време као колектив, шта је здраво ткиво и шта је то што нас као колектив држи заједно? С друге стране, питање за публику, можда и најважније, јесте став наспрам гомиле проблема који нас окружују и који, чини се, постају све сложенији. Да закључим, достојно смо прославили рођендан, јубилеј, јер он то заиста и јесте, било је лепо и сада се опет налазимо испред зида на којем пише проблем. Чини нам се да је и општа атмосфера у друштву таква па се отвара спремност да се опет буде на неком заједничком задатку. Шта је највећи проблем... чини ми се да немамо резервни падобран.
Груловић сматра да на првом месту, почетне позиције пред пројекат „Нови Сад - Европска престоница културе” нису ни приближно биле једнаке за раднике у култури који су запослени у институцијама или вишем образовању и за оне који раде самостално односно ванинституционално.
- Финансирање које је било омогућено кроз конкурсе током трајања пројекта „Нови Сад – Европска престоница културе” учинило је да напокон има шансе да рад у пољу уметности и културе буде плаћен и да се тај рад третира као нешто озбиљно, а не као нека врста хобија за који сте се определили јер немате ништа паметније да радите. Борба која следи је да се таква позиција за уметнике не промени и да се изгради свест код свих актера у друштву да уметност и култура захтевају озбиљно и континуирано финансирање уколико желимо напред - сматра Жељко Груловић.
Јачање неафирмисане уметничке сцене
Фондација „Нови Сад – Европска престоница културе” 2020. године покренула је конкурс „Уметници.Сад”, као вид подршке локалној уметничкој сцени услед последица које је за уметничку сцену имала пандемија коронавируса. Са идејом да се подигну капацитети уметничке сцене, те да се она подстакне на умрежавање и повезивање с уметницима и уметничким колективима из земље, Европе и света, овај јавни конкурс за циљ има јачање уметничке сцене кроз допринос видљивости младих и неафирмисаних уметника и уметница и тема. Организација Лед Арт учествовала је на конкурсу „Уметници. Сад” од његовог почетка, када је он пружао подршку локалној сцени, а конкурс је проширен и на националну сцену.
- Тај конкурс је посебно важан јер је пропозицијама отворио простор за финансирање нове продукције, што је једна од неуралгичних тачака сцене. С друге стране, подржан је велики број уметника који су на почетку својих каријера што је свакако још један одличан резултат конкурса. Браво за иницијативу. Колективно, односно као група, ове године се нисмо пријавили на конкурс јер сматрамо да и друге организације и колективи треба да добију шансу али охрабрујемо, пре свега млађе чланове Шок Задруге, да индивидуално конкуришу. Охрабрујемо наравно и све уметнике који живе ван Новог Сада - поручује Груловић.
Последице године титуле Европске ЕПК
Груловић и даље није сигуран како да види, тачније оцени годину титуле Европске престонице културе и сматра да свако треба и мора да изнесе свој став.
- Простопроширено за Нови Сад магнитуда једног таквог вишегодишњег пројекта је превелика да би се могао лако и једноставно оценити после свега пар месеци од званичног завршетка. Свакако да је једна од честих замерки, односно мана које се чују, нека врста фестивализације која се десила због великог броја различитих културних садржаја али, опет, то може да се оцени и као предност јер велики број људи, пројеката, група, добили су шансу да представе свој рад. Некоме је било превише, некоме премало традиције, неко је отворено, а неко прикривено учествовао, неко је опет имао паметнија посла, ништа ново и ван оквира уобичајног, рекао бих. Свакако бисмо требали да прерастемо бољке малог града јер одавно, бар бројчано, то нисмо. Провлачим већ више пута кроз разговоре, то је, изгледа, за мене најочигледнији и најважнији позитиван утисак, знање које се акумулирало међу људима кроз изложеност свему што је донео пројекат „Нови Сад – Европска престоница културе”. Људски капитал је највредније наслеђе пројекта „Нови Сад – Европска престоница културе” у годинама које долазе. Начин на који ће се искористити то знање, односно људски потенцијал, како ће бити инкорпорирано у процесе одлучивања, у институције, у промишљање будућности, биће финални тест успеха или неуспеха целог пројекта „Нови Сад – Европска престоница културе”. То ћемо моћи да оценимо за неких пар година, односно с неке објективне временске дистанце. Ако се оцена буде кретала ка негативаној, то ће бити велика пропуштена шанса - наглашава Жељко Груловић.
- Арт клиника и Шок задруга, као форма уметничке групе али, пре свега, форма организације, конституишу се у другачијем окружењу и самим тим у фокус рада стављају се другачије теме. Теме дигнитета уметничког рада, уметничко тржиште и феномени и проблеми који из тога проистичу, изналажење начина да се подрже млади уметници који тек треба да започну свој уметнички и културни рад (дугогодишњи пројекат „Перспективе”), формирање медија за промоцију културе, омогућавање простора за рад организација, иницијатива и појединаца - истиче Жељко Груловић.
Он додаје, да ако локална уметничка сцена, тачније онај део сцене који се сигурно показао као најпродуктивнији а то је независна уметничка сцена и самостални уметници, није укључена у пројекте (не само и искључиво уметничке пројекте већ и туристичке, архитектонске, истраживачке...) који ће се реализовати у Новом Саду, у њихово планирање и реализацију, да је поента скроз промашена.
- Постоји низ добрих примера, неки су и у нашој организацији, како може и мора да се унапређује и подстиче учешће локалне сцене на свим нивоима и међу свим субјектима у култури и шире. Опрезни сам оптимиста по том питању. Једноставно не сме да буде другачије - закључује Жељко Груловић.
Б. Павковић
фото: М. Пудић