ЖИВОТ ПОСЛЕ СМРТИ, WОСТОК Другачија реалност
Данило Милошев (1963), много познатији по псеудониму Wostok, спада међу најзначајније ствараоце домаћег андерграунд стрипа (или алтернативног односно ауторског стрипа).
Присутан је на овдашњој андерграунд стрип сцени од њених почетака – па би још тачније било рећи да је један од њених стваралаца – раних 1990-тих (у неког држави другог имена). Од тада до данас, дакле пуне три деценије, Wostok интензивно ствара: црта и пише стрипова, сарађује са бројним уметницима (од своје ћерке Лоле, најмлађе светске стрип цртачице – а почела је са 4 године, свога оца Боће, брата DJ Злог, преко безброј цртача од којих су неки постали значајна имена док су други потонули у анонимност), снима нискобуџетне филмове, организује стрип сусрете и радионице; истовремено издаје свој фанзин „Крпељ“, објављује књиге широм света, свира у бенду „Техно муда“...
Wostokova инспирација и радна енергија су непресушни, вечито у трагању за новим сензацијама и провокацијама свакодневног малограђанског трајања са припадајућим (не)моралом и системом (без)вредности (можда најбоље оличеним у наслову филма Миклоша Јанчоа „Приватни пороци – јавне врлине“). Стална провокација и сумња у „вечите истине“ и „моделе за углед“ карактеришу његове стрипове. Упркос субверзивној провокативности, која није омиљена код већине главнотоковских издавача, Wostok је успео да публикује (овде и у свету) завидан број стрип албума а његов најчешћи домаћи издавач је Студентски културни центар Новог Сада, такође наклоњен новотаријама и алтернативи.
Најновија стрип књига проистекла из ове сарадње је дело под провокативним насловом „Живот после смрти“; наслов сугерише религијске конотације, али Wostok се, као и обично, не осећа обавезним да испуни туђа очекивања. Књига, на 104 странице, садржи 40-так сегмената, од краћих стрипова до оних на једној табли, који су настајали у дужем периоду и „покривају“ различита ауторова тематска интересовања. Добар део стрипова рађен је по литерарним предлошцима и инспирисан понајвише причама Кафке односно причама Борхеса и Набора Деволца на које се настављају: афричка народна бајка, поезија Васка Попе те, као референце из популарне бунтовне рок’н’рол субкултуре, песме Јана Кертиса, група „Мизар“, „Стурџис“, „Хускер Ду“, „Џој Дивижн“ али и одабрани бисери новокомпонованих фолк песама...
У сваком од предложака Wostok открива посебни угао онеобичавања реалности, њеног извитоперења у крајње бизарне визуелне сензације које су корак у страну од стандардног, рутинског гледања (без разумевања) а у којима се окружење и актери своде на карикатуре, неретко намерно карикиране или се читава (над)реалност помера у вештачки свет маскираних сподоба у прочишћеним, артифицијелно злослутним пејза- жима. Зачудност и визуелна провокација нису сами себи циљ већ су у функцији разоткривања изопачености образаца на којима се темеље свет а које људи прихватају „здраво за готово“. Апсурдност прича и њихових поенти болно се потцртава гротескним лицима и телима са чудним деформитетима смештеним у (не)очекиване међусобне односе. Wostok нимало није нежан према том окружењу „ружних, прљавих и злих“ (били они сасвим мали људи или моћни политичари), али не прелази границу која води у памфлете и морализаторство. Он, као некакав стриповски Бројгел, само бележи оно што види. Ни у својим самосталним причама Wostok не „бежи“ од фрустрираности и беспризорности актера које, пак, ефектно (и урнебесно) спаја са општим местима националних менталитета и подразумеваних епских елемената (све са обавезним поносним бркатим ђетићима).
Као што је разноврстан, свеж и интригантан у причама Wostok је једнако атрактиван и у цртежу. Књига „Живот после смрти“ пример је богате разноврсности једне од његових графичких линија, поред оне која негује рудиментарни, „дечији“ цртеж односно „новопримитивистички цртеж“; овде знатижељни читалац/гледалац бива затечен оштрим кјароскуро сударима црних површина са чистом белином између којих су често густе мреже линија, статичним поставкама које сугеришу дозу помпезности и театралности у сасвим неочекиваним приликама. Исто су тако злослутне прилике са маскама, огрнуте дугим плаштевима смештене уз ликове враголастих мачака са наочарима, вампира или лутака налик Пинокију; сукоби се сасвим неочекивано решавају испуцавањем из базука док одасвуд вире избуљене очи и исукани ножеви... Тај невероватни колоплет цртачких бравура појачава већ помињану зачудност и онеобичавање догађаја, простора и времена творећи самосвојну играрију, високо стилизовану, маниристички прецизну и доследно спровођену тако да заводи поглед и буди прегршт асоцијација.
Речју, стрип збирка „Живот после смрти“ Данила Милошева Wostoka потврђује његову јединствену уметничку личност која, као ретко која у пределима 9. уметности, уме да споји тривијално и узвишено, приземно и продуховљено, нудећи читаоцима непоновљиве узлете и уметничке сензације.
Илија Бакић