КАЛЕИДОСКОП КУЛТУРЕ Шта је урађено за пет година?
Најбољи европски тренд бренд у области културе, најпосећенији и најпрепознатљивији догађај Европске престонице културе, највише оцене публике - све ово новосадски Калеидоскоп културе успео је да постигне за пет година свог постојања, што мало који програм успе у тој мери за релативно кратко време.
Од 2018. године, када је реализован први пут, Калеидоскоп културе сваког септембра претвара читав град у сцену, чиме је посебно допринео туризму у Новом Саду, те је тако град и у јесењем периоду постао атрактивна туристичка локација.
Уметничка смотра, јединствена и по томе што траје више од месец дана, за пет година окупила је више од 7.000 уметника и постала „мост“ који је спојио установе културе, ванинституционалну сцену, различите партнере, доносиоце одлука и публику, затим локалну, националну, регионалну, европску и светску сцену, али и кроз уметнички концепт посебан фокус ставила на спајање и комбиновање простора и самог програма.
Како се наводило од самог почетка, Калеидоскоп културе представља целогодишњи пројекат, што поред саме реализације током септембра и на почетку октобра подразумева и детаљну анализу коју сваке године спроводи тим са Универзитета у Новом Саду, а према анкетирању посетилаца, да би наспрам тога уследило креирање програма следећег Калеидоскопа, сходно резултатима, односно похвалама, сугестијама и критикама.
Такав приступ организацији и реализацији догађаја, показао се као адекватан да резултати из године у годину буду све бољи.
Промена културних навика Новосађана и Новосађанки
Настао у оквиру припрема за годину титуле Европске престонице културе и настављајући да постоји као легат и након 2022. године, Калеидоскоп културе је тако у великој мери допринео позитивним променама у културним навикама Новосађана и Новосађанки.
Храброст уметника, организација и институција да изађу из уобичајених оквира и понуде публици иновативне приступе успела је да сруши границе нечега што би се звало „елитна“ култура, разбијајући тако стереотипе да одређени културни садржаји нису за свакога, па самим тим и страх публике да их неће разумети.
Поменута анализа независних истраживача кроз године је управо показала да су смернице публике довеле до оцене да су програм, догађаји и елементи организације Калеидоскопа културе боље прилагођени различитим половима, као и образовним, али и старосним категоријама, с обзиром на чињеницу да је распон година посетилаца између 18 и 74, што значи да су заступљене скоро све старосне категорије.
Другачији приступ културним догађајима стога је отворио могућност за нову публику, али и променио њихове навике.
Више него дупло је порастао број Новосађана и Новосађанки који посећују културне догађаје једном недељно за само годину дана, а број оних који културне догађаје посећују једном годишње је преполовљен.
Највећи успех, кад је реч о културним навикама, дефинитивно је податак о томе да је смањен број оних који посећују културне догађаје једном месечно у корист повећања броја посета једном недељно.
Квалитет програма највише привукао публику
Последњи Калеидоскоп културе, 2022. године, добио је највишу оцену публике – 5 од 5, што је показало да су анализа сваког Калеидоскопа и реч публике биле кључне за његов даљи развој.
Калеидоскоп културе ове године, од 7. септембра до 15. октобра, окупиће више од 1000 домаћих, регионалних, европских и светских уметника у Дистрикту и мрежи културних станица. Уметнички концепт овогодишњег Калеидоскопа културе су „Нераскидиве везе“ и обухватиће стваралаштво у последњих 100 година.
Интересантно је да је од првог истраживања, 2018. године, па све до последњег прошле године, квалитет програма увек био у врху разлога за посету догађаја на Калеидоскопу културе.
Одмах иза је приступачна цена или бесплатан програм, а међу најучесталијим разлозима за посету током свих пет година су нешто ново и другачије, као и одговарајући извођач и програм.
Више од 90 одсто посетилаца сматра да су догађаји били корисни за њих, што је у 2022. години забележено као већи проценат у односу на 2021.
Према оценама публике, циљеви Калеидоскопа културе прошле године добили су највишу оцену, 5 од 5, а више од 90 одсто публике би га поново посетило и препоручило породици и пријатељима.
Простори играју кључну улогу
За Калеидоскоп културе простори су једнако важни као и програми, јер управо тај спој доприноси специфичности, па у бројним случајевима и ексклузивности самих догађаја.
Концерт класичне музике под ведрим небом познатији као Корзо на Булевару Михајла Пупина, чувена оперска дела „Риголето“ и „Аида“ Српског народног позоришта која су први пут изведена на отвореном у Новом Саду, код Чешког магацина и на Петроварадинској тврђави, Загребачка филхармонија која је у Парку присаједињења направила спектакл уз филмове највећег комичара на свету Чарлија Чаплина, Трг галерија који је постао центар визуелне уметности, симбол модернистичке архитектуре града СПЕНС и Железничка станица који су претворени у павиљон најзначајнијих имена из света дизајна, Подграђе као Град књиге, Књижевно јутро на Најлон пијаци... Калеидоскоп културе тако је у последњих пет година позиционирао Нови Сад као прави центар културе који може да парира европским центрима уметности, пружио могућност публици да буде део несвакидашњих догађаја, подигао капацитете читаве сцене, не само уметника, већ и свих партнера који су дали велике доприносе организацији.
Нови простори који су се паралелно развијали са Калеидоскопом културе, настали такође као део пројекта Европске престонице културе, јесу свакако мрежа културних станица и Дистрикт, па ће управо то ове године бити позиције за читав Калеидоскоп.
Од првог Калеидоскопа културе 2018. године, у оквиру којег је отворена и прва културна станица – Еђшег, постојала је нераскидива веза на трагу идеје да култура долази до свих и сваког. Мрежа културних станица је одиграла значајну улогу пре свега кад је реч о локалној сцени, као и млади и неафирмисани уметници, али и понудила локалним заједницама, поготово у околним местима, догађаје какви су до тада били невиђени.
Дистрикт је кроз Калеидоскоп културе, почео да живи, иако се и даље паралелно са програмима дешава и обнова те значајне локације за индустријско наслеђе Новог Сада, које полако доживљава своју трансформацију у центар креативних индустрија. Посебну улогу Дистрикт има последње три године као место четвородневног отварања, односно неке врсте Калеидоскопа у малом, које представља својеврсни увод у пет калеидоскопских недеља.
Важност простора потврђују и резултати истраживања, с обзиром на чињеницу да је и одабир локације за догађаје на Калеидоскопу културе добио највишу оцену од стране публике.
Пракса креирања нових процеса
Поред онога што је највидљивије публици, током септембра и октобра, Калеидоскоп културе подразумева бројне процесе који се дешавају „иза кулиса“. Пре свега, повезаност између различитих актера, у неким сегментима, први пут је начињена у оквиру организације Калеидоскопа.
То се пре свега односи на комуникацију између институционалне и ваинституционалне сцене, али и остваривање веза и размена искустава између домаћих и страних уметника, од којих су неки наставили своје сарадње и након Калеидоскопа.
Важан процес који је успостављен је одлука од креирању конкурса за Калеидоскоп културе, у оквиру којег је од 2020. до 2023. године одабрано више од 100 пројеката. Настао најпре у години пандемије коронавируса, са жељом да пружи подршку локалној сцени и омогући продукцијске капацитете, тај конкурс прошле године постао је платформа за читаву сцену Србије и то као први такав конкурс у Новом Саду и један од ретких у земљи и региону, који има дефинисан уметнички и програмски концепт.
Са друге стране, конкурс се показао као добра прилика која може постати и добра пракса за убудуће, како за искусне раднике у култури, тако и за младе и неафирмисане уметнике, којима се отвара могућност да се на веома посећеном и испраћеном догађају од стране широке јавности, презентују публици.
Б. Павковић