Како је корона учинила мале екране атрактивнијим од великих
Епидемија коронавируса дубоко је потресла холивудске стандарде на плану дистрибуције филмова.
Најприје је још у априлу компанија „Универзал” свој цртани филм “Тролови на светској турнеји” продала Амазону, који га је одмах поставио на своју стриминг платформу Амазон прајм, но само за подручје Америке, делове западне Европе и Јужну Кореју, док је у многим другим земљама, у којима су мултиплекси још радили, филм нуђен приказивачима. Истина, неки га нису хтели, јер је већ дуго на снази правило да поједини наслови морају најпрје у биоскопе и тек након три-четири месеца експлоатације могу на мале екране, но у „Универзалу” су ионако сматрали да је ово ванредна ситуација у којој треба тражити ванредна решења. А будући да су “Тролови на светској турнеји” коштали око 100 милиона долара, док су званични приходи на биоскопским благајнама једва домашили десети део тог износа, и то бруто, што је смешно мало, јасно је зашто се „Универзал” одлучио за пакт с Амазоном. Пакт у којем, када се црта подвуче, нико неће бити на губитку.
У сваком случају, нови ударац приказивачима сада је нанела компанија „Сони”, тиме што је свој поморски блокбастер “Greyhound” с Томом Хенксом у главној улози продала моћном „Еплу”, односно његовој стриминг услузи Apple ТВ+, која се још уходава па су јој потребни што атрактивнији филмови и серије како би скупила што више претплатника. Приказивачи су, наравно, побеснили, будући да су у биоскопима још од почетка године пуштали најаве за “Greyhound”, али је „Сони” најпре померао датуме премијере од марта до јуна, да би сада цео пројекат дао у руке ТВ конкуренцији. Ипак, логика „Сонија” је јасна: мултиплекси су тренуто врло ризична платформа.
О томе, наиме, сведоче и најаве да би прва њихова отварања за скупе холивудске филмове - “Тенет” Кристофера Нолана и Дизнијеву “Мулан” - која је најављена за август, могла да заврши потпуном катастрофом. Јер, по валидним америчким анкетама, само 10 процената уобичајене биоскопске публике намерава да тада похрли у мултиплексе, док се огромна већина планира вратити пред велико платно у најбољем случају наредне године, односно када опасности од ковида-19 прође или буде пронађена вакцина против овог опаког вируса. У том светлу лако се може догодити да ће поново бити одложене премијере поменута два наслова, будући да је њихова продукција коштала око 200 милиона долара.
С друге стране, „Сони” је кроз аранжман с „Еплом” већ „добар”, будући да је “Greyhound” коштао „свега” 50 милиона долара, док је Apple ТВ+ за приказивање платио 75 милиона, а уз то је имао и кинеске копродуценте који су задржали приказивачка права за своје подручје, тако да о евентуалном губитку нема говора, напротив. У том контексту, пре ће бити да ће и неке друге велике компаније, чији филмови немају огромне трошкове продукције, почети да преговарају са стриминг гигантима, јер је у мултиплексима постало јако тешко извући повољну рачуницу, па се велики број скупих филмова већ преселило у наредну или чак у 2022. годину. За то време, Нетфликс сваког петка избаци по један „јак” филм или серију, Амазон Приме и Disney+ га следе, а сада се том друштву, захваљујући адутима попут “Greyhounda”, прикључује и Apple ТВ+. Нема збора, корона је учинила да телевизија буде никад атрактивнија.
Е. Н. Л.