Дејвид Расел: Кустуричине филмове је болно гледати
БЕОГРАД: Амерички визуелни уметник и илустратор Дејвид Расел, један од најангажованијих сториборд уметника данашњице, каже да Србија има одличне приповедаче међу филмским ствараоцима, а међу најбољима је Емир Кустурица.
С озбиром да је ожењен Српкињом Машом Марјановић, Расел није први пут у Србији, посећује супругину фамилију у Нишу и упознат је са српском кинематографијом, а овога пута борави у Београду као гост Културног центра Калеидоскоп.
Кустурица је један од најбољих редитеља овде, али прави приче које америчка публика не може да разуме, са специфичном политичком софистицираношћу осликава догађаје и неке његове филмове је болно гледати, истакао је Расел који ће наредних дана у Културном центру “Рекс” држати мастер-клас “Режија пре снимања”, намењен професионалцима и студентима уметничких факултета.
Расел се присетио свог првог доласка у Београд и разговора са америчким дипломатом.
У једном тренутку ме је повукао у страну и рекао: Знаш, овде сам пет година и стварно не разумем ове људе. Не капирам, шта је то са тим српским духом. Ја сам се наравно насмејао и предложио сам му да погледа Кустуричине филмове како би боље разумео Србе и њихову културу. Моћ, страст, осећај за љубав исијавају из његових филмова и то је пример како редитељ може постати представник целокупне културе, истакао је он.
Расел потписује више од 80 филмова, од првог – “Ратова звезда: Повратак Џедаја”, који му је отворио врата у свет филма, преко “Терминатора 2”, “Мулен ружа”, “Нарније”, “Бетмена”, “Вулверина”, “Господара и комаданта”, “Боје пурпура”, до најновијег остварења из франшизе “Пирати са Кариба”, сарађујући са Џорџом Лукасом, Стивеном Спилберга, Џејмсом Камероном, Мартином Кембелом, Питером Виром, Тимом Бартоном.
Мека моћ је прави израз за Холивуд. Не смемо да заборавимо да је филм веома утицајан медиј и да он увек укључује много социјалних и политичких елемената. Изненађује ме колико је присутан милитаризам у савременом америчком филму, али је то одраз политичке ситуације у САД, казао је цењени уметник.
Холивуд је, подсећа Расел, увек био веома осетљив на то и често се дешавало да се филмови снимају мимо намере и идеје аутора по захтеву политичких ентитета.
То је тренутно скоро доминантно у САД и много порука које долазе из холивудских филмова су негативне и екстремне, примећује Расел.
Каже да данас имају проблем због визуелних ефеката који су постали врло креативно средство, али истовремено се злоупотребљавају.
Постало је могуће направити скоро све, али редитељ има одговорност да контролише визуелне ефекте. Уколико то nnе уради, визуелни ефекти могу измаћи контроли и филм постаје визуелни спектакл, али без икаквог смисла у погледу приче, рекао је он.