ШКОЛА НОВЦА ЗА ОСНОВЦА Чак 90 одсто становништва Србије није имало никакав облик финансијске едукације
БЕОГРАД: Више од 65 одсто становништва Србије финансијске савете не тражи у банкама и другим финансијским институцијама, већ од комшија и пријатеља, док 90 одсто становништва није имало никакав облик ни формалне ни неформалне финансијске едукације, закључено је данас на другој конференцији „Школа новца за основца”.
Помоћник министра просвете, науке и технолошког развоја Милан Пашић, изјавио је да је јачање финансијских компетенција ученика препознато у нашој стратегији развоја образовања.
„Пројекат 'Школа новца за основца' је веома важан и усмерен је на развој финансијске писмености ученика основних школа и помоћи ће им да стекну знања и вештине из ове области, што смо видели прошле године”, рекао је Пешић.
Казао је да је захваљујући подршци школа развијен програм „Свет финансија”, који је у оквиру наставног плана и програма предвиђен за основно и средње образовање.
„Програм позива ученике на систематично усвајање знања и развијање ставова према новцу, штедњи, улагању, потрошњи”, рекао је Пешић, истичући да расте интересовање школа да се укључе у овај програм.
Директорка сектора за маркетинг и комуникацију у Ерсте банци, Александра Косановић Стрижак, каже да је важно бавити се финансијским описмењавањем деце и младих.
„Важно је да деца стекну правилне финансијске навике. То не значи да када их ми едукујемо и када ми радимо са њима, да ће они бити непогрешиви. Увек постоји оно правило да се 'на грешкама учи'. Али наша жеља, као банкара, била је да те грешке минимизирамо. Да они науче да критички промисле”, изјавила је Косановић Стрижак.
Она наводи да се едукација са деце преноси и на њихове родитеље.
„То видимо ми банкари, када људи долазе са конректним информацијама, када долазе са неким предзнањем и када у ствари крену да критички промишљају”, рекла је Косановић Стрижак и додала да очекује да се финансијска едукација уведе бар као изборни предмет у школама.
„Надам се да ће то стварно доћи на ред и да ћемо ми од Србије направити једног дана финансијски писмену земљу. Такође, хоћу да вам пренесем искуства која имамо из других земаља и морам да вам кажем да оно што ви радите, не ради нико. Не на овакав начин. Ерсте банка послује у седам земаља. Има још два огранка, у Босни и Херцеговини и Црној Гори. Ми сваке године имамо ревизију шта се ради на тему финансијске писмености. Ви сте најбољи”, закључила је Косановић Стрижак.
У оквиру пројекта „Школа новца за основца” у основној школи „Бранко Ћопић” из Лукићева ученици су, извлачећи картице, добијали задатак да породици са одређеним бројем чланова, одређеним буџетом и рачунима, врше расподелу новца.
Они су врло лако на папиру одустајали од својих потреба, прво су желели да плате рачуне, а онда и да задовоље све чланове породице.
Закључак ученика је био да је тешко планирати и распоређивати буџет.
Министарство просвете и Ерсте банка су у априлу 2020. године потписали Меморнадум о сарадњи, чиме је договорен заједнички рад на финансијској едукацији ученика основних школа, у четворогодишњем трајању, како би ученици стекли знања, вештине и ставове из финансијске писмености који ће им помоћи у доношењу финансијских одлука у будућности.
Конференцију су, у хотелу М, организовали Министарство просвете, Завод за унапређивање образовања и васпитања, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, и Ерсте банка.