Да ли роба купљена ПО НИЖОЈ ЦЕНИ може да се РЕКЛАМИРА! Сезона је летњих СНИЖЕЊА, попусти „нападапају“ са свих страна, а ево које су ОБАВЕЗЕ продаваца
У понедељак, 1. јула почела су сезонска снижења у Србији која ће трајати до 60 дана.
У складу са Законом о трговини, предвиђено је да сезонска снижења започињу 25. децембра и 10. јануара и 1. и 15. јула.
Сезонско снижење је продаја робе по сниженој цени након протека сезоне и највише два пута годишње.
Током актуелног сезонског снижења, на рафовима не сме бити ништа зимско, односно, могу да буду понуђени само производи који су намењени конкретном годишњем добу.
Према речима Марка Драгића из Националне организације потрошача Србије (НОПС), сезонска снижења у Србији су регулисана Законом о заштити потрошача, а трговци морају да се придржавају одређених правила.
Трговци су дужни да јасно истакну цене производа пре и после снижења, те да јасно дефинишу трајање снижења. Битно је нагласити да потрошачи имају право да рекламирају снижене производе под истим условима као и производе који нису снижени, напомиње Марко Драгић за Еспресо.
Такође, 20 одсто од целокупног асортмана у радњи мора да има назначену цену која стоји у излогу. Односно уколико пише да је 30 одсто снижење, 20 одсто целог асортимана у продавници мора бити понуђено по тим ценама.
Разлика између распродаје, сезонског снижења и акцијске продаје
По нашем закону, продаја са сниженом ценом може да буде распродаја, сезонско снижење и акцијска продаја.
Акцијска продаја је продаја робе/услуге по цени која је нижа од prеthodnе цене те робе/услуге и траје не дуже од 31 дан. Сезонско снижење је продаја робе по сниженој цени након протека сезоне и највише два пута годишње. Сезонско снижење започиње у раздобљу између 25. децембра и 10. јануара и 1. и 15. јула. Сезонско снижење може трајати највише 60 дана по сезонском снижењу. Распродаја робе је продаја по нижој цени у односу на prеthodnu цену, у случају престанка пословања трговца, престанка пословања у одређеним објектима или престанка продаје одређене робе, подсећа Марко Драгић.
На шта потрошачи морају да обрате пажњу и коме да се жале уколико њихова права током сезонског снижења нису испоштована?
Драгић напомиње да потрошачи имају право да буду тачно информисани о производима који су на снижењу, укључујући цену, састав, величину и друге релевантне карактеристике.
Ако производ који су купили на снижењу има недостатак или није у складу са декларацијом, потрошачи имају право на рекламацију. У првих шест месеци потрошач има право на повраћај новца, замену или поправку, а након истека шест месеци до две године има право на замену или поправку. Потрошачи не смеју бити обманути лажним снижењима или манипулативним маркетиншким триковима. У пракси се често дешава да буде једна цена на рафу, а друга на каси. Уколико се то деси, онда потрошач има право да контактира тржишну инспекцију, подсећа из правног тима Националне организације потрошача Србије.
Дневник/Еспресо