ТЕХНОЛОШКА ШАНСА ЗА СРБИЈУ КОЈА СЕ ПРУЖА ЈЕДНОМ У 100 ГОДИНА! Могуће је направити индустрију вредну 10 милијарди евра (ВИДЕО)
Србија тренутно има јединствену технолошку шансу која се пружа једном у 100 година – производња ЛФП батерија, изјавио је Немања Микаћ, генерални директор и оснивач компаније „ЕлевенЕС“ из Суботице, за портал Војводина уживо.
Ми ћемо доказати да је у Србији могуће направити индустрију вредну 10 милијарди евра рекао је Микаћ у интервјуу за наш портал.
ЛФП (литијум-гвожђе-фосфат) батерија први пут у Европи направљена је у Суботици, у компанији „ЕлевенЕС“. Ова компанија настала је као резултат знатижеље њеног оснивача Немање Микаћа о томе како раде батерије електричних возила. Током кратког времена, од две до три године, упорним радом младих стручњака развијена је прва ЛФП батерија у Европи.
ЛФП батерија до сада су се производиле у Кини, а од пре пар година ове батерије носе и знак “маде ин Сербиа”. Комплетан пројекат је производ домаће памети, а у компанији тренутно ради 110 људи из 21 земље. Око половина запослених је из Србије, а друга половина долази из целог света, што даје посебан глобални печат овом јединственом подухвату на северу Србије.
НОВЕ ФАБРИКЕ
– Следећи корак нам је мега фабрика (од 1 GWh) која почиње са градњом крајем ове године, а 2026. би започели пробну производњу, рекао је Микаћ за Војводина уживо. – То је фабрика која би производила батерије за пар хиљада електричних аутомобила. Након тога кренули би са изградњом гигафабрике (од 8 GWh) и за њу је планирано да се гради у Суботици. Та фабрика је много већег капацитета и она би била за неких 100.000 до 200.000 аутомобила, и та фаза би требало да буде готова до 2027. године и тада ми заправо имамо масовну производњу. Након тога имамо план за две гигафабрике од по 20 GWh свака, али оне су планиране тек за 2030. годину. Ако бисмо реализовали све три гигафабрике у Србији и довели комплетан ланац снабдевања, можемо да причамо о 5.000 нових радних места и око 5 до 6 милијарди евра прихода, ако би се све релизовало у Србији. Наш ланац снабдевања би био око две до три милијарде евра, што би додатно утицало на развој Војводине и Србије. Уколико бисмо успели да доведемо још једног произвођача аутомобила у Србију, онда бисмо имали вредност комплетног ланца снабдевања у вредности од 11-12 милијарди евра годишње, и 20.000 нових радних места изјавио је Немања Микаћ за портал Војводина уживо.
– Ви не можете да верујете која је ово технолошка шанса. Ја то не могу људима да објасним. Уникатна комбинација да нека држава има и ресурсе и фабрику ЛФП батерија, то не постоји у Европи. Ми сада имамо технолошку шансу, како ја волим да кажем једном у 100 година, да направимо технолошку револуцију у Србији где би цео нови ланац снабдевања постојао, где би смо ми имали економски и технолошки гледано огромну добит рекао је Микаћ.
– Што се тиче литиујма, ја то посматрам, мање више као и ви, као грађанин, немам неког превеликог знања и утицаја на то, али наравно да бих волео да у Србији, уз поштовање највиших еколошких стандарда то постоји, јер знам шта то доноси. Увек кажем, неимање и сиромаштво је највећи загађивач на свету, јер када људи немају раде разне ствари и не гледају на животну средину, већ гледају да имају нормалан живот. Са овом технолошком револуцијом могли би да доведемо Србију у топ 10 технолошки развијених земаља Европе, где би Србија самим тим на много вишем нивоу контролисала загађење и грађани би на то другачије гледали изјавио је Микаћ за портал Војводина уживо.
ЛФП БАТЕРИЈА, ШТА ЈЕ ТО?
ЛФП батерије представљају значајан корак напред у технологији складиштења енергије, нудећи бројне предности у поређењу са традиционалним литијум-јонским батеријама. Једна од најистакнутијих предности ЛФП батерија је њихова сигурност. Ове батерије су познате по својој високој термичкој и хемијској стабилности, што смањује ризик од прегревања и експлозија.
Са еколошког аспекта, ЛФП батерије су прихватљиве за животну средину. За разлику од НМЦ батерије које садрже никл-манган-кобалт , ЛФП батерије не садрже ове токсичне материјале, што их чини еколошки прихватљивијим опцијама.
Међутим, ЛФП батерије имају мању енергетску густоћу у поређењу с неким другим врстама литијум-јонских батерија, што значи да су теже и веће за исту количину енергије.
– ЛФП батерије које ми производимо користе се код електричних аутомобила који су јефтинији, углавном до 50.000 евра. Поред тога, користе се и у аутобусима, камионима, радним машинама, виљушкарима, рударској опреми, грађевинским машинама и свим системима за складиштење енергије, као и у домаћинствима када се комбинују са соларом, рекао је Немања Микаћ за портал Војводина уживо.
НЕВЕРНЕ ТОМЕ
-И даље људи не верују да је у Србији могуће направити индустрију од 10 милијарди евра. Ми ћемо да докажемо да је могуће, наравно ако буде подршке од свих доносиоца одлука. И сада смо негде између, и просто би било глупо сада стати, а са друге стране нисмо још готови, немамо све те фабрике, немамо све те ланце снабдевања и ја се надам да ћемо у наредних годину дана имати неке објаве које ће бити позитиван сигнал у том контексту, изјавио је Микаћ за портал Војводина уживо.