Радници ауто-индустрије у Србији враћају се на посао
Пандемија коронавируса, без сумње, има негативни утицај на привреду савих земља света јер су у многим делатностима производња и рад практично стали.
Није, наравно, тако у свим привредним гранама, али је несумњиво да је ауто-инудстрија међу онима у којима је забележен значајн пад производње. И то она на глобалном новоу па, наравно, и у Србији где се ауто-индустрија последњих година значајно развила и постала веома важан део наше привреде. По речима Александара Тодића из Гранског синдиката индустрије, енергије и рударства УГС „Независност”, у ауто-индустрији је запослено много радника, а само у Војводини у овој привредној грани ради близу 30.000 радника.
- У ауто-индустрији у Србији ради више од 70.000 људи, а уз оне који се везују уз њу, бројка се креће и око 80.000- каже Тодић. - Пандемија коронавируса веома је погодила ову привредну грану у нашој земљи јер је производња везана за крајње купце, велике брендове: Мерцедес, Рено, Ситроен, БМВ, Шкода, Тојота... Радило се још у марту, а након тога производња је била у паду, баш као и у Европи. Сада је стање боље и побољшава се из дана у дан.
По његовим речима, мало шта у овом сектору привреде у Србији зависи од оних који у њему раде, односно домаћи произвођачи везани су за производњу у том сектору у Европи. Он истиче да у ауто-индустрији у Србији није било већег отпуштања, чему су сигурно допринеле и мере Владе Србије, али и да многе компаније из овог сектора нису узеле помоћ држеве.
- Да ли ће бити неке додатне подршке државе привреди видеће се. У многим фабрикама ради се уобиачјено, али и има и оних у којима су радници на колективним или редовним годишњим одморима, па се производи с мањим капацитетима. Тако је у суботичкој “Норми”, у “Магни” из Оџака, “Модини” и “Купер стадарду” у Сремској Митровици, “Бошу” у Пећинцима... У “Лиру” у Новом Саду, где ради око 2.000 радника, очекује се да би производња требало да почне почетком августа. Иако већих отпуштања није било, било их је - а без посла су остали углавном они који су радили на одређено време . Тако у фабрици “Дрекслмајер” сада ради око 4.000 радника, што је значајно мање него у марту када их је било око 6.700, а и у “Хачинсону” у Руми смањен је број запослених - с 1.100 на око 800 - указује наш саговорник.
Потребни нови радници
- Компанија “Леони” појединачно је највећи послодавац у Србији јер у фабрикама у Прокупљу, Нишу, Краљеву и Маошишту запошљава око 9.500 радника - каже Александар Тодић. - У наредном периоду се очекује да ће у овој компанији бити већи број запоселних - око 15.000. Да су радници потребни потврђује и то што “Аптив” у Лесковцу, где ради око 2.500 запоселних, прима нове раднике.
Он наглашава и да су од почетка пандемије коронавируса, додатна недаћа били и проблеми везани за транспорт робе јер су границе биле затворене или се трансшпоерт одвијао много спорије него раније.
- Велике компаније немају своје магацине, уговара се тачно време испоруке и тада се мора и испоручити и то је и даље велики проблем. Како ће сада тећи транспорт не само из Србије, већ и Бугарске и Северне Македоније, тешко је предвидети - каже Тодић.
Он истиче да су земље ЕУ током пандемије коронавируса значајно помогле своју ауто-инудстрију, те да је у разговору с колегама из синдикалне организације Индустријал Европа указано да је пандемија показала недостатке које треба мењати.
- Указано је на мањкавости логистике, те да је неопходно да крајњи купац има довољно резервних делова како би производња текла. Овај проблем посебно је видљив код производа с Далеког истока и Кине и добар део европских компанија, које тамо имају производњу, размишљају да отворе погоне на ободу ЕУ - у источној Европи и северној Африци - каже Тодић.
Д. Млађеновић