Radnici auto-industrije u Srbiji vraćaju se na posao
Pandemija koronavirusa, bez sumnje, ima negativni uticaj na privredu savih zemlja sveta jer su u mnogim delatnostima proizvodnja i rad praktično stali.
Nije, naravno, tako u svim privrednim granama, ali je nesumnjivo da je auto-inudstrija među onima u kojima je zabeležen značajn pad proizvodnje. I to ona na globalnom novou pa, naravno, i u Srbiji gde se auto-industrija poslednjih godina značajno razvila i postala veoma važan deo naše privrede. Po rečima Aleksandara Todića iz Granskog sindikata industrije, energije i rudarstva UGS „Nezavisnost”, u auto-industriji je zaposleno mnogo radnika, a samo u Vojvodini u ovoj privrednoj grani radi blizu 30.000 radnika.
- U auto-industriji u Srbiji radi više od 70.000 ljudi, a uz one koji se vezuju uz nju, brojka se kreće i oko 80.000- kaže Todić. - Pandemija koronavirusa veoma je pogodila ovu privrednu granu u našoj zemlji jer je proizvodnja vezana za krajnje kupce, velike brendove: Mercedes, Reno, Sitroen, BMV, Škoda, Tojota... Radilo se još u martu, a nakon toga proizvodnja je bila u padu, baš kao i u Evropi. Sada je stanje bolje i poboljšava se iz dana u dan.
Po njegovim rečima, malo šta u ovom sektoru privrede u Srbiji zavisi od onih koji u njemu rade, odnosno domaći proizvođači vezani su za proizvodnju u tom sektoru u Evropi. On ističe da u auto-industriji u Srbiji nije bilo većeg otpuštanja, čemu su sigurno doprinele i mere Vlade Srbije, ali i da mnoge kompanije iz ovog sektora nisu uzele pomoć drževe.
- Da li će biti neke dodatne podrške države privredi videće se. U mnogim fabrikama radi se uobiačjeno, ali i ima i onih u kojima su radnici na kolektivnim ili redovnim godišnjim odmorima, pa se proizvodi s manjim kapacitetima. Tako je u subotičkoj “Normi”, u “Magni” iz Odžaka, “Modini” i “Kuper stadardu” u Sremskoj Mitrovici, “Bošu” u Pećincima... U “Liru” u Novom Sadu, gde radi oko 2.000 radnika, očekuje se da bi proizvodnja trebalo da počne početkom avgusta. Iako većih otpuštanja nije bilo, bilo ih je - a bez posla su ostali uglavnom oni koji su radili na određeno vreme . Tako u fabrici “Drekslmajer” sada radi oko 4.000 radnika, što je značajno manje nego u martu kada ih je bilo oko 6.700, a i u “Hačinsonu” u Rumi smanjen je broj zaposlenih - s 1.100 na oko 800 - ukazuje naš sagovornik.
Potrebni novi radnici
- Kompanija “Leoni” pojedinačno je najveći poslodavac u Srbiji jer u fabrikama u Prokuplju, Nišu, Kraljevu i Maošištu zapošljava oko 9.500 radnika - kaže Aleksandar Todić. - U narednom periodu se očekuje da će u ovoj kompaniji biti veći broj zaposelnih - oko 15.000. Da su radnici potrebni potvrđuje i to što “Aptiv” u Leskovcu, gde radi oko 2.500 zaposelnih, prima nove radnike.
On naglašava i da su od početka pandemije koronavirusa, dodatna nedaća bili i problemi vezani za transport robe jer su granice bile zatvorene ili se transšpoert odvijao mnogo sporije nego ranije.
- Velike kompanije nemaju svoje magacine, ugovara se tačno vreme isporuke i tada se mora i isporučiti i to je i dalje veliki problem. Kako će sada teći transport ne samo iz Srbije, već i Bugarske i Severne Makedonije, teško je predvideti - kaže Todić.
On ističe da su zemlje EU tokom pandemije koronavirusa značajno pomogle svoju auto-inudstriju, te da je u razgovoru s kolegama iz sindikalne organizacije Industrijal Evropa ukazano da je pandemija pokazala nedostatke koje treba menjati.
- Ukazano je na manjkavosti logistike, te da je neophodno da krajnji kupac ima dovoljno rezervnih delova kako bi proizvodnja tekla. Ovaj problem posebno je vidljiv kod proizvoda s Dalekog istoka i Kine i dobar deo evropskih kompanija, koje tamo imaju proizvodnju, razmišljaju da otvore pogone na obodu EU - u istočnoj Evropi i severnoj Africi - kaže Todić.
D. Mlađenović