Нова „сова” панчевачке "Утве" 300.000 евра
НОВИ САД: Нови авион „сова”, који је панчевачка „Утва” самостално направила после више од 30 година, успешно је у четвртак ујутро обавио пробни лет на аеродрому у Панчеву.
Лет је трајао један сат, а водећи пројектант на изради летелице и руководилац развоја и пројектовања у „Утви” Александар Петровић је рекао новинарима да ће у наредних десет месеци бити завршена сертификација да би могла почети серијска производња.
„Сова” је једномоторни авион, нискокрилац, намењен за обуку, спортско и туристичко летење, авио-такси превоз и панорамско разгледање.
Може се користити и за обуку војних пилота, пошто уз одговарајућу опрему може да носи наоружање, додао је Петровић.
Цена авиона је, како каже, између 250.000 и 350.000 евра.
Пилот Зоран Шпановић је рекао да је „сова” производ домаће памети и да је та летелица у категорији авиона типа „цесна” и „пајпер”.
Александар Петровић је рекао да је вредност развоја „сове” испод милион евра.
Такође је нагласио да очекује велику заинтересованост на иностраним тржиштима и да ће моћи да испуне све наруџбине када је реч о броју летелица.
„Сова” је изузетно конкурентан авион, изузетних перформанси, казао је Шпановић, додајући да авион има најмодернију дигиталну опрему и може да лети и дању и ноћу, по свим условима.
Такође, једна од карактеристика летелице је што поседује могућност брзе модификације.
Програм 41 М, познатији као „сова”, финансира предузеће „Југоимпорт СДПР” које је од прошле године већински власник (97 одсто) „Утве”.
„Утва” је уговорила пројектовање, модификацију, производњу прототипа, испитивање и сертификацију авиона.
„Утва” је после више од 30 година успела да самостално пројектује, направи и почне испитивање новог авиона.
„Сова” представља модернизовану верзију базног авиона „утва 75”, који је намењен за почетну обуку, спортско и туристичко летење. Авион се опционо може користити за извиђање, аеро-фото снимање и друге операције.
„Сова” је једномоторни авион, нискокрилац, комплетно металне структуре типа „љуска”, с моторском облогом и терминезонима од композита. Авион је опремљен једним, четвороцилиндричним, мотором с ваздушним хлађењем и „цонстант спеед” елисом. Маса празног авиона је 750 килограма, дужина му је 7,11 метара, размак крила 9,8, а висина 3,14 метра. Максимална хоризонтална брзина авиона је 230 км на сат, снага 210 КС, а истрајност авиона при економској брзини 4,2 сата.
З. Делић