Где уложити новац од концесије аеродрома "Никола Тесла"?
БЕОГРАД: Након што је влада концесију над београдским аеродромом поверила француској компанији "Ванси ерпортс", за 501 милион евра уз инвестициону обавезу од 732 милиона евра, део стручне јавности сагласан је са председником Александром Вучићем да би та средства требало да се употребе за отплату јавног дуга, или за нове капиталне инвестиције.
Где год, кажу стручњаци, само не "у ветар", односно у општу потрошњу, што је "сценарио" који су грађани Србије видели 1997, када је 1,5 милијарди марака (922 милиона долара) од прве продаје 51 одсто Телекома италијанском СТЕТ-у и грчком ОТЕ, искоришћено за одржавање "у животу" јавних предузећа и исплату пензија.
Концесије за аеродром, иначе, чест су облик "партнерства државе и инвеститора" у свету, а према подацима "Аирпорт Цоунцил Интернатионал" за 2016. годину, од 500 најзначајнијих аеродрома у Европи, око 26 одсто се налази под концесијом.
У Европској унији налази се 98 аеродрома под концесијом, а у комшилуку су то аеродроми у Атини, Загребу, Љубљани, Марибору, Скопљу, Охриду, Будимпешти, Тирани. . .
Став стручне јавности је да концесије генерално имају позитивне ефекте на економију земље, али да је веома важно, посебно за земље западног Балкана, како и на који начин ће се новац трошити.
Председник Вучић поручио је влади да све паре зарађене од концесије за аеродром Београд, како је рекао, не потроше, већ да се искористе за враћање дугова и смањење јавног дуга.
У Народној банци Србије (НБС) кажу за Танјуг да је велика заинтересованост за куповину концесије за Аеродром "Никола Тесла", пре свега, резултат остварене макроекономске стабилности и, како наводе, унапредења пословног и инвестиционог амбијента у Србији.
О томе, кажу, сведочи знатан прилив страних девизних инвестиција који у prеthodnе три године чини преко 5 одсто БДП-а, а свакако, додају, и раст кредитног рејтинга земље и ранга Србије на међународним листама конкурентности.
У НБС кажу за Танјуг да нису надлежни да дају савете за шта да се користе средства од концесије, али верују да ће "дил са Французима" имати добре ефекте за Србију и да немају дилему да ће се, како кажу, новац најпродуктивније искористити.
"Верујемо да ће давање Аеродрома ''Никола Тесла'' под концесију имати позитивне ефекте на нашу економију и немамо дилему да ће влада, која је спровела одлучне мере за стабилизацију јавних финансија и поправљање макроекономских прилика у земљи, на најпродуктивнији начин искористити добијена средства", кажу у НБС.
Објашњавају да концесије, као посебан облик страног улагања, генерално посматрано, имају позитивне ефекте на земљу.
"Позитивни ефекти, свакако, јесу и проширење и модернизација, у овом случају, аеродрома. Додатно, директни ефекти могу се очекивати и од раста вредности изведених грађевинских радова, повећања броја превезених путника и робе, као и раста потрошње и активности у већем броју услужних сектора", наводе у НБС.
Такође, напомињу да су бројни и индиректни ефекти концесије, попут трансфера знања, технологије, иновативних решења...
И економиста Љубодраг Савић оценио је за Танјуг да је из угла приватизације, одлука о давању Аеродрома под концесију, финансијски задовољавајућа, те да добијени новац треба употребити за смањење јавног дуга или за капиталне инвестиције.