(ФОТО) НАЈЗАХТЕВНИЈЕ ГРАДИЛИШТЕ ФРУШКОГОРСКОГ КОРИДОРА Овако напредује пробијање тунела
Нове фотографије градилишта тунела испод Иришког венца на Фрушкој гори објавио је директор „Коридора Србије” Александар Антић након што је у понедељак обишао раднике кинеског ЦРБЦ-а на два јужна портала код Ирига.
Антић је на Инстаграму у Фејсбуку окарактерисао овај посао као најзахтевнији на траси Фрушкогорског коридора, који ће, по његовим речима, спојити Нови Сад и Руму, уз заштиту природе Националног парка „Фрушка гора”. Биће то најдужи тунел у Србији.
Мада тачни подаци колико су тунели зашли у планину нису изнети, на фотографијама се може видети да се паралалено ради на обе тунелске цеви из правца Ирига, а за претпоставити је да се исто то дешава и из правца Новог Сада. Антић је приликом ранијих обилазака рекао да очекује да ће темпо бушења бити између два и два и по метра дневно, што би значило десетак метара по дану. Подсетимо, тунел је дуг око 3,5 километара, а пошто се састоји из две цеви, то значи да ће ЦРБЦ укупно избушити седам километара тунела кроз Фрушку гору.
Од званичног почетка изградње, 1. маја 2021. године, радници ЦРБЦ-а скоро годину и по дана борили су се тереном на северном порталу тунела, учвршћујући околне падине, да би у јесен прошле године почело бушење тунела хидрауличким бушилицама, пошто је употреба динамита у националном парку забрањена.
Безбедносне нише
Према идејном пројекту, који је Институт за путеве урадио 2016. године, планирана је ширина коловоза од осам метара са две саобраћајне траке по смеру. Ту су и безбедносне нише на сваких 150 метара и пролази за пешаке на сваких 290 метара кроз које ће моћи да се прође у случају пожара, саобраћајних несрећа и других непредвиђених ситуација. За возила и камионе планира се изградња два везна тунела кроз које ће моћи да прођу ако остану у квару, а све је пројектовано у сагласности са немачким стандардом безбедности РАПТ.
Предвиђена је и изградња контролног центра који ће надгледати саобраћај у тунелу испод Иришког венца, али и у 350 метара дугом тунелу Ширине, који ће се налазити изнад Текија у Петроварадину. Систем за надзор требало би да прати и ниво загађења.
Сам Фрушкогорски коридор, вредан 606 милиона евра и планиран као брза саобраћајница са по две саобраћајне траке по смеру, требало би да буде завршен до пролећа 2025. године. Са својих 47,7 километара требало би да обави више ствари: да осигура и убрза саобраћај између Новог Сада и Руме, ослободи шуме НП „Фрушка гора” и улице Ирига саобраћаја у виду 900 камиона и 10.000 других возила по дану, док би на територији Новог Сада имао улогу јужне и источне обилазнице, измештајући тешки теретни саобраћај са Салајке и Подбаре. Како почиње укрштањем са путем Нови Сад - Зрењанин код Каћа, има и везу са ауто-путем Е-75, а завршава се обилазницом око Руме и излазима на ауто-путеве Београд-Загреб и Рума-Шабац, требало би и да обезбеди везу Војводине и западне Србије, те да олакша везу са Румунијом и Босном и Херцеговином.
С. Крстић