Забрана увоза застарелих аутомобила због заштите животне средине
БЕОГРАД: Српски министар заштите животне средине Горан Триван изјавио је данас да ће Србија забранити увоз застарелих половних аутомобила типа "евро 3" и "евро 4" да би заштитила грађане и животну средину.
"Србија ће ићи у корак са светом и забраниће увоз аутомобила с најлошијим моторима које Европа из употребе избацује да би заштитила своје становништво и животну средину. Забрана увоза половних возила са моторима ''евро 3'' или ''евро 4'' није само питање саобраћаја и привреде, и не сме се посматрати само као социјално питање, јер економија не може имати предност над заштитом здравља и животне средине", рекао је Триван.
Обраћајући се учесницима округлог стола Привредне коморе Србије на тему "Утицај саобраћаја на животну средину у Републици Србији, проблеми и могућа решења“, он је указао да се мора зауставити забрињавајући, стални пораст увоза половних возила с најлошијим моторима, јер су загађивачи животне средине због емисије штетних гасова и јер представљају потенцијални опасни отпад, који када се више не користи мора да се преради.
"Србија у овом тренутку нема капацитете за прераду те врсте отпада, и зато припремамо решење како би у наредној години изградили такво постројења јер ситуацију отежава и то што ће ЕУ од 2021. године вероватно забранити извоз таквог отпада“, казао је Триван.
Како је саопштено из његовог кабинета, он је рекао да је аерозагађење светски проблем који највише погађа становнике градских средина.
Навео је глобалне статистичке податке да преко 90 одсто светске популације удише загађен ваздух, који највише угрожава становнике урбаних средина и процене да ће у градовима до 2050. године живети 70 процената светске популације.
Посебно је указао да према подацима Светске здравствене организације, у Србији годишње од последица проузрокованих загађењем ваздуха умре више од 6.500 људи.
Наводећи да се као највећи загађивачи издвајају индивидуална, кућна ложишта која користе фосилна горива, најчешће угаљ и мазут, саобраћај, индустријска постројења и постројења за производњу топлотне и електричне енергије, Триван је указао да се саобраћај показао посебно великим индикатором загађења ваздуха у Београду и већим градовима у данима када није било значајног утицаја других извора.
Подсетио је да су најстарија возила и најмање безбедна и ако би се правила статистика која возила учествују у саобраћајним несрећама у Србији, можда би се дошло до података да су то она најлошија.
У раду округлог стола који је организовала Привредна комора Србије, Удружење за трговину, на иницијативу овлашћених увозника возила и ауто делова, поред представника привреде, учествовали су представници једног броја министарстава, као и представници медија, додаје се у саопштењу.