Војводина добија своју Шарганску осмицу
Покрајински секретар за регионални развој, међурегионалну сарадњу и локалну самоуправу Огњен Бјелић присуствовао је у Скупштини града Новог Сада презентацији пројекта
“Студија оправданости за претварање напуштене пруге Сонта-Апатин-Сомбор-Бачки Брег у туристичко-музејску пругу специјалног резервата природе Горње Подунавље, коју реализује Војвођанско друштво за железницу. Бјелић је при томе потврдио да ће Покрајински секретеријат увек подржати овакве и сличне пројекте и идеје.
– Ова пруга није у функцији већ неко време и напуштена је. Увек ћемо подржати овакве пројекте и дати им ветар у леђа, али ће они бити екстерно финансирани, односно из европских фондова – појаснио је Бјелић.Директор Регионалне развојне агенције Бачка Немања Старовић навео је да ће пруге у Војводини, уместо укидања, добити нови начин употребе.
– Искуство чувене Шарганске осмице биће примењено и у Војводини, а акценат је на развоју туризма и његових потенцијала – каже Старовић.
Председник Војвођанског друштва железнице Милан Вучинић напомиње да је туристичка пруга „Шарганска осмица” само у овој години имала 82 хиљаде посетилаца и да је осварила зараду већу од 400.000 евра, и то без прихода од угоститељства и сувенира.
– То нам и јесте циљ, да направимо праву туристичку пругу, која ће полазити из Богојева, у којој ће се налазити туристичко-музејски комплекс – навео је Вучинић и додао да је и циљ да се у туристичку понуду укључи и бициклистичка трасу ЕуроВело6, јер бициклисти који сада пролазе овим путем, немају где да преноће, што више неће бити случај.Туристи ће у понуди моћи да изаберу парну локомотиву, шинобусе или олдтајмер, специјални аутомобил којем су инсталирани гвоздени точкови како би се кретао по прузи.
– Тражићемо вагоне из Новог Сада, који и даље стоје на железничкој станици, јер нису имали купаца – напомиње Вучинић и додаје да осим ове руте, Војводина има још 240 километара демонтираних, неискоришћених пруга.Иначе, није згорег навести да оригиналне шине нису уништене, јер су прављене у Решицама код Вршца од истог материјала од којег су направљене пруге у Румунији и Мађарској, али и Ајфелов торањ.
– И Немачка и Аустрија, осим стандардних железничких траса, поседују овакве туристичке, које су неопходне и у Војводини, како бисмо још више развили туристички, али и геостратешки и културолошки значај Покрајине – нбаводи Вучинић, уз подсећање да се Војводина може похвалити и историјатом железнице дугим 150 година. – Туристичко-музејски воз на прузи који саобраћа од Богојева до Бачког Брега без икакве сумње ће допринети већем броју посетилаца у Војводини. Из тог разлога туристички потенцијал неискоришћених и напуштених пруга не сме бити занемарен.
Маша Стакић
Завидан историјат
Прва пруга у југоисточној Европи изграђена је на југу Баната и пролазила је кроз Белу Цркву. Мрежа железничких пруга почетком двадесетог века била је најгушћа у Европи, а мрежа Европе у свету. Војводина је, кажу историјске књиге, имала три пута гушћу мрежу пруга од Енглеске, где је железница створена.
Љубитељи железнице
Војвођанско друштво за железницу или љубитељи железнице, како се називају, невладино је и непрофитно удружене основано 2003. и броји 3.500 чланова. За пројекат ревитализације пруге Сонта-Апатин-Сомбор-Бачки Брег имали су подршку студената ФТН-а и ПМФ-а, као и Покрајине. Војвођанска администрација је, наиме, од 27 пројеката којима је доделима средства на конкурсима, рангирала овај пројекат на треће место по додели средстава.