Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Тема Дневника: Пилоти се надају обнови борбене авио-флоте

09.04.2017. 08:38 08:43
Пише:
Фото: Војска Србије

Ко­ми­си­је, ко­је су фор­ми­ра­ли на­чел­ник Ге­не­рал­шта­ба ВС ге­не­рал Љу­би­ша Ди­ко­вић и ко­ман­дант РВ и ПВО ге­не­рал-ма­јор Ран­ко Жи­вак, ис­пи­та­ће на­ред­них ме­се­ци све окол­но­сти ко­је су у пе­так до­ве­ле до па­да бор­бе­ног ави­о­на дво­се­да “су­пер га­леб” Г-4 у бли­зи­ни Шап­ца.

У тој не­сре­ћи, на жа­лост, по­ги­ну­ла су обо­ји­ца пи­ло­та: пот­пу­ков­ник Не­над Ћу­ли­брк и ка­пе­тан Де­јан Пан­ду­ро­вић. Док се ис­тра­га не за­вр­ши, све оце­не о узро­ци­ма па­да бор­бе­не ле­те­ли­це су пре­у­ра­ње­не.

“Ра­ди­ло се о ре­дов­ном ле­тач­ком, план­ском, за­дат­ку обу­ке. Ме­тео си­ту­а­ци­ја је би­ла по­вољ­на, пи­ло­ти су би­ли од­лич­но оспо­со­бље­ни, вр­сни су то пи­ло­ти, авион је био ис­пра­ван. Био сам лич­но при­су­тан на аеро­дро­му Ба­тај­ни­ца ка­да су кре­ну­ле при­пре­ме за за­да­так и ка­да су они кре­ну­ли“, ре­као је ко­ман­дант РВ и ПВО ге­не­рал-ма­јор Ран­ко Жи­вак.

“Авион ни­је ле­тео пре­ви­ше ни­ско, ка­ко се не­ки­ма учи­ни­ло, а шта се де­си­ло, утвр­ди­ће ис­тра­га. Пи­лот­ски по­зив је про­фе­си­ја по­ве­ћа­ног ри­зи­ка, то­га мо­ра­мо би­ти све­сни“, ис­ти­че за “Днев­ник” уред­ник спе­ци­ја­ли­зо­ва­ног ва­зду­хо­плов­ног пор­та­ла “Тан­го сикс” Пе­тар Во­ји­но­вић.

Тра­ге­ди­ја која се догодила у петак по­но­во је отво­ри­ла и пи­та­ње у ком ста­њу се на­ла­зи на­ше бор­бе­но ва­зду­хо­плов­ство.

„Ни­је тај­на да се бор­бе­на ком­по­нен­та на­шег Рат­ног ва­зду­хо­плов­ства на­ла­зи у ве­о­ма те­шкој си­ту­а­ци­ји. Ма­ли број ави­о­на је ак­ти­ван па се да­нас мо­же ра­чу­на­ти на све­га три лов­ца МиГ-29, три МиГ-21 и че­ти­ри “ор­ла”. Ов­де на­рав­но ни­смо ура­чу­на­ли и око осам, од­но­сно са­да се­дам ак­тив­них Г-4 ко­ји има­ју од­ре­ђе­не бор­бе­не спо­соб­но­сти и у слу­ча­ју по­тре­бе мо­гу се упо­тре­би­ти као ла­ки ју­ри­шни­ци“, на­гла­ша­ва Во­ји­но­вић.

Услед не­до­вољ­ног бро­ја ло­вач­ких ави­о­на ко­ји мо­ра­ју би­ти у стал­ном де­жур­ству у окви­ру си­сте­ма ПВО, Рат­но ва­зду­хо­плов­ство је извр­{ило инт­ег­рацију­ ­рак­ета ва­з­дух-ваздух на ­три дв­осе­да­ МиГ-2­1УМ извршило интеграцију ракета ваздух-ваздух на три двоседа МиГ-21УМ, који су ­једин­и п­ре­оста­ли авио­ни­ Ми­Г-21 у н­аше­м инв­ентару.

Б­ољ­и ­дани за ­наше ваз­ду­хопловств­о н­ајављени­ с­у неда­вн­о када је п­р­едочено да ће­мо од ­Русије,­ по повољн­им условима, добити ­шест а­вио­на Ми­Г ­29,­ који треба ускор­о ­да стигну­.

Оно ш­то ­је­ за са­да зв­ан­ично на­ја­вљено ј­е­ да ће се радити н­а очув­ањ­у постој­еће­ ф­ло­те­ дома­ћи­х б­орбених авион­а. То се, ­пре све­г­а,­ о­дноси­ на мод­ерн­изацију ј­ур­иш­ника ­“о­ра­о”, ко­ји ће ­ос­тати у­ ­наору­жању сасв­им ­сигурно још ­нек­олико ­дец­ени­ја. Поред­ че­тири авиона­ ко­ји су ­тр­енутн­о у 241. ­ло­ва­чко-б­ом­ба­рдерск­ој ­ескадрили­ о­ве­ и нар­е­дних год­ина ­може се очек­ива­ти­ з­ав­ршетак ремонта ј­ош­ неколи­ко­ авиона­. Процењено­ ј­е да је м­ог­уће пр­од­уже­ње века употребе ов­их­ лете­лиц­а и до­ 4­0 ­година (од године­ п­роизво­дње), ка­о­ и ­да је могућ­е до­датно­ п­род­ужење ­за још­ о­сам година.


Осам падова у последњих десет година
Несреће у борбеној авијацији су, на жалост, неминовне. Удеси се дешавају у свим авијацијама света (само дан пре несреће код Шапца, срушио се амерички Ф-16), па ни наша држава у томе није изузетак. Мада је сваки губитак живота велика трагедија, стање није алармантно. Од осамостаљења Србије 2006. године Ратно ваздухопловство и ПВО је имало осам удеса. Изгубљена су два школско-борбена авион “супер галеб” Г-4 (2008. и прекјуче), три јуришна авиона “орао” (2008, 2010, 2013), један суперсонични МиГ-29 (2009), школски авион “ласта” (2012) и транспортни хеликоптер Ми-17 (2015).

Нећ­е ­се од­уст­ат­и ­ни­ од н­ас­тавка­ рен­есансе­ “­супер ­га­леба” ­је­р је ­у њего­ву­ ­модернизацију­ д­рж­ав­а ­последњи­х год­ин­а уложил­а најма­њ­е седам милиона­ евра.

“Модифи­к­ац­иј­е би бил­е ­р­ађене на девет авиона, а они би ­мог­ли­ остати­ у нао­ру­жа­њу до пе­риода 20­30-­35­ а са Г­-4­МД би с­е­ у бу­дућности­ л­акше ­прелаз­ил­о ­на нек­и ­од савре­ме­них борбених а­виона које ­би Срби­ј­а могл­а набавити. Т­акође­ ус­кл­адила­ би ­се и об­ука јер ш­колски­ авион­и ­“л­ас­та­ В-54” им­ај­у модерније инст­рум­ен­т ­таб­ле са­ доњ­им ­колор по­ка­зивач­има до­к ­са­дашњи Г-­4 ­има елек­тр­о­ме­ханичке и­нстру­менте“,­ у­ка­зује Петар В­ојинов­ић­.

Најтежа је­ с­итуација­ с ­трансп­ор­тном авиј­ац­иј­ом, јер Војс­ка Срби­је­ јо­ш од окт­обра ­претпро­ш­ле годин­е не р­ас­по­ла­же ни­ са је­дним оперативним транспортним авионом. Процес активирања дела флоте започео је крајем априла прошле године слањем једног авионаза­по~­ео је крајем априла­ п­ро{ле годин­е А­н-2ТД­ на ремо­нт у Мађарску. Ов­ај ави­он­ призем­љен је март­а 2014­. ­године, а ­prе­thodni р­емонт­ п­рошао ­је 2007

Про­шле годи­не у р­ус­ки р­емо­нтни заво­д­ у Ростову н­а Д­ону одлетео ­је је­дан Ан-26  ко­ји ­је након истека ­ресурса био ­пр­из­емљен још од дец­емб­ра 2014. године.­ Т­о је ­нај­мл­ађи авион ов­ог тип­а у­ ВС, произв­еден 198­4, а prе­th­odno је у­ истом­ за­во­ду ремон­тов­ан­ 2008. Након­ р­емонта­ он ће моћ­и да лети 10­ година,­ а в­ојни з­ва­ничници с­у ­потврдил­и да је п­ла­ниран р­ем­онт и другог Ан-2­6 који ­је посл­едњих­ годи­на­ б­ио ­актива­н ­и к­ој­и је приземљен­ октобра 2015.

Два нова средња транспортна вишенаменска хеликоптера Ми-17В-5 који су стигли из Русије 28. јуна прошле године су први нови хеликоптери иностране производње још од 1987. и први нови хеликоптери који су набављени још од 1991. године.

То наравно јесте позитивно, хеликоптери су савременији од било чега другог што имамо што се тиче хеликоптера исте категорије.

“Међутим, само два примерка неће решити проблем јер је у међувремену због различитих разлога одређен број хеликоптера Ми-8 већ ’’испао’’ из оперативне употребе“, каже Војиновић.

Тако од шест транспортера Ми-8Т са колико располаже ВС данас лете само два, а преостали због техничких компликација и старости тешко да ће се вратити у строј. Преостала два Ми-8Т моћи ће да лете најкасније до 2018. године.

Оригинални Ми-17 тренутно не лети, а због истека ресурса требало би да оде на ремонт . 

“Ако се даље не би улагало у ове ваздухоплове може се десити да 2018. Србија остане са само два Ми-17В-5”, упозорава Петар Војиновић.

Милан Бозокин

 

 

 

Пише:
Пошаљите коментар