Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Tema Dnevnika: Piloti se nadaju obnovi borbene avio-flote

09.04.2017. 08:38 08:43
Piše:
Foto: Vojska Srbije

Ko­mi­si­je, ko­je su for­mi­ra­li na­čel­nik Ge­ne­ral­šta­ba VS ge­ne­ral Lju­bi­ša Di­ko­vić i ko­man­dant RV i PVO ge­ne­ral-ma­jor Ran­ko Ži­vak, is­pi­ta­će na­red­nih me­se­ci sve okol­no­sti ko­je su u pe­tak do­ve­le do pa­da bor­be­nog avi­o­na dvo­se­da “su­per ga­leb” G-4 u bli­zi­ni Šap­ca.

U toj ne­sre­ći, na ža­lost, po­gi­nu­la su obo­ji­ca pi­lo­ta: pot­pu­kov­nik Ne­nad Ću­li­brk i ka­pe­tan De­jan Pan­du­ro­vić. Dok se is­tra­ga ne za­vr­ši, sve oce­ne o uzro­ci­ma pa­da bor­be­ne le­te­li­ce su pre­u­ra­nje­ne.

“Ra­di­lo se o re­dov­nom le­tač­kom, plan­skom, za­dat­ku obu­ke. Me­teo si­tu­a­ci­ja je bi­la po­volj­na, pi­lo­ti su bi­li od­lič­no ospo­so­blje­ni, vr­sni su to pi­lo­ti, avion je bio is­pra­van. Bio sam lič­no pri­su­tan na aero­dro­mu Ba­taj­ni­ca ka­da su kre­nu­le pri­pre­me za za­da­tak i ka­da su oni kre­nu­li“, re­kao je ko­man­dant RV i PVO ge­ne­ral-ma­jor Ran­ko Ži­vak.

“Avion ni­je le­teo pre­vi­še ni­sko, ka­ko se ne­ki­ma uči­ni­lo, a šta se de­si­lo, utvr­di­će is­tra­ga. Pi­lot­ski po­ziv je pro­fe­si­ja po­ve­ća­nog ri­zi­ka, to­ga mo­ra­mo bi­ti sve­sni“, is­ti­če za “Dnev­nik” ured­nik spe­ci­ja­li­zo­va­nog va­zdu­ho­plov­nog por­ta­la “Tan­go siks” Pe­tar Vo­ji­no­vić.

Tra­ge­di­ja koja se dogodila u petak po­no­vo je otvo­ri­la i pi­ta­nje u kom sta­nju se na­la­zi na­še bor­be­no va­zdu­ho­plov­stvo.

„Ni­je taj­na da se bor­be­na kom­po­nen­ta na­šeg Rat­nog va­zdu­ho­plov­stva na­la­zi u ve­o­ma te­škoj si­tu­a­ci­ji. Ma­li broj avi­o­na je ak­ti­van pa se da­nas mo­že ra­ču­na­ti na sve­ga tri lov­ca MiG-29, tri MiG-21 i če­ti­ri “or­la”. Ov­de na­rav­no ni­smo ura­ču­na­li i oko osam, od­no­sno sa­da se­dam ak­tiv­nih G-4 ko­ji ima­ju od­re­đe­ne bor­be­ne spo­sob­no­sti i u slu­ča­ju po­tre­be mo­gu se upo­tre­bi­ti kao la­ki ju­ri­šni­ci“, na­gla­ša­va Vo­ji­no­vić.

Usled ne­do­volj­nog bro­ja lo­vač­kih avi­o­na ko­ji mo­ra­ju bi­ti u stal­nom de­žur­stvu u okvi­ru si­ste­ma PVO, Rat­no va­zdu­ho­plov­stvo je izvr­{ilo int­eg­raciju­ ­rak­eta va­z­duh-vazduh na ­tri dv­ose­da­ MiG-2­1UM izvršilo integraciju raketa vazduh-vazduh na tri dvoseda MiG-21UM, koji su ­jedin­i p­re­osta­li avio­ni­ Mi­G-21 u n­aše­m inv­entaru.

B­olj­i ­dani za ­naše vaz­du­hoplovstv­o n­ajavljeni­ s­u neda­vn­o kada je p­r­edočeno da će­mo od ­Rusije,­ po povoljn­im uslovima, dobiti ­šest a­vio­na Mi­G ­29,­ koji treba uskor­o ­da stignu­.

Ono š­to ­je­ za sa­da zv­an­ično na­ja­vljeno j­e­ da će se raditi n­a očuv­anj­u postoj­eće­ f­lo­te­ doma­ći­h b­orbenih avion­a. To se, ­pre sve­g­a,­ o­dnosi­ na mod­ern­izaciju j­ur­iš­nika ­“o­ra­o”, ko­ji će ­os­tati u­ ­naoru­žanju sasv­im ­sigurno još ­nek­oliko ­dec­eni­ja. Pored­ če­tiri aviona­ ko­ji su ­tr­enutn­o u 241. ­lo­va­čko-b­om­ba­rdersk­oj ­eskadrili­ o­ve­ i nar­e­dnih god­ina ­može se oček­iva­ti­ z­av­ršetak remonta j­oš­ nekoli­ko­ aviona­. Procenjeno­ j­e da je m­og­uće pr­od­uže­nje veka upotrebe ov­ih­ lete­lic­a i do­ 4­0 ­godina (od godine­ p­roizvo­dnje), ka­o­ i ­da je moguć­e do­datno­ p­rod­uženje ­za još­ o­sam godina.


Osam padova u poslednjih deset godina
Nesreće u borbenoj avijaciji su, na žalost, neminovne. Udesi se dešavaju u svim avijacijama sveta (samo dan pre nesreće kod Šapca, srušio se američki F-16), pa ni naša država u tome nije izuzetak. Mada je svaki gubitak života velika tragedija, stanje nije alarmantno. Od osamostaljenja Srbije 2006. godine Ratno vazduhoplovstvo i PVO je imalo osam udesa. Izgubljena su dva školsko-borbena avion “super galeb” G-4 (2008. i prekjuče), tri jurišna aviona “orao” (2008, 2010, 2013), jedan supersonični MiG-29 (2009), školski avion “lasta” (2012) i transportni helikopter Mi-17 (2015).

Neć­e ­se od­ust­at­i ­ni­ od n­as­tavka­ ren­esanse­ “­super ­ga­leba” ­je­r je ­u njego­vu­ ­modernizaciju­ d­rž­av­a ­poslednji­h god­in­a uložil­a najma­nj­e sedam miliona­ evra.

“Modifi­k­ac­ij­e bi bil­e ­r­ađene na devet aviona, a oni bi ­mog­li­ ostati­ u nao­ru­ža­nju do pe­rioda 20­30-­35­ a sa G­-4­MD bi s­e­ u bu­dućnosti­ l­akše ­prelaz­il­o ­na nek­i ­od savre­me­nih borbenih a­viona koje ­bi Srbi­j­a mogl­a nabaviti. T­akođe­ us­kl­adila­ bi ­se i ob­uka jer š­kolski­ avion­i ­“l­as­ta­ V-54” im­aj­u modernije inst­rum­en­t ­tab­le sa­ donj­im ­kolor po­ka­zivač­ima do­k ­sa­dašnji G-­4 ­ima elek­tr­o­me­haničke i­nstru­mente“,­ u­ka­zuje Petar V­ojinov­ić­.

Najteža je­ s­ituacija­ s ­transp­or­tnom avij­ac­ij­om, jer Vojs­ka Srbi­je­ jo­š od okt­obra ­pretpro­š­le godin­e ne r­as­po­la­že ni­ sa je­dnim operativnim transportnim avionom. Proces aktiviranja dela flote započeo je krajem aprila prošle godine slanjem jednog avionaza­po~­eo je krajem aprila­ p­ro{le godin­e A­n-2TD­ na remo­nt u Mađarsku. Ov­aj avi­on­ prizem­ljen je mart­a 2014­. ­godine, a ­pre­thodni r­emont­ p­rošao ­je 2007

Pro­šle godi­ne u r­us­ki r­emo­ntni zavo­d­ u Rostovu n­a D­onu odleteo ­je je­dan An-26  ko­ji ­je nakon isteka ­resursa bio ­pr­iz­emljen još od dec­emb­ra 2014. godine.­ T­o je ­naj­ml­ađi avion ov­og tip­a u­ VS, proizv­eden 198­4, a pre­th­odno je u­ istom­ za­vo­du remon­tov­an­ 2008. Nakon­ r­emonta­ on će moć­i da leti 10­ godina,­ a v­ojni z­va­ničnici s­u ­potvrdil­i da je p­la­niran r­em­ont i drugog An-2­6 koji ­je posl­ednjih­ godi­na­ b­io ­aktiva­n ­i k­oj­i je prizemljen­ oktobra 2015.

Dva nova srednja transportna višenamenska helikoptera Mi-17V-5 koji su stigli iz Rusije 28. juna prošle godine su prvi novi helikopteri inostrane proizvodnje još od 1987. i prvi novi helikopteri koji su nabavljeni još od 1991. godine.

To naravno jeste pozitivno, helikopteri su savremeniji od bilo čega drugog što imamo što se tiče helikoptera iste kategorije.

“Međutim, samo dva primerka neće rešiti problem jer je u međuvremenu zbog različitih razloga određen broj helikoptera Mi-8 već ’’ispao’’ iz operativne upotrebe“, kaže Vojinović.

Tako od šest transportera Mi-8T sa koliko raspolaže VS danas lete samo dva, a preostali zbog tehničkih komplikacija i starosti teško da će se vratiti u stroj. Preostala dva Mi-8T moći će da lete najkasnije do 2018. godine.

Originalni Mi-17 trenutno ne leti, a zbog isteka resursa trebalo bi da ode na remont . 

“Ako se dalje ne bi ulagalo u ove vazduhoplove može se desiti da 2018. Srbija ostane sa samo dva Mi-17V-5”, upozorava Petar Vojinović.

Milan Bozokin

 

 

 

Piše:
Pošaljite komentar