Професори и истраживачи траже промену просветних закона
БЕОГРАД: Универзитетски професори и истраживаци покренули су петицију којом се захтева да се хитно заустави примена свих образовних закона који су недавно усвојени и да се започне рад на доношењу нових закона заснованих на ставовима струке.
Петиција се спроводи електронски на сајту Удружења професора и истраживања, а до 14 сати потписало је 107 универзитетских професора и истраживача.
У саопштењу Удружења професора и истраживача наводи се да су пакетом нових закона о образовању, који су по хитној процедури усвојени у Скупштини Србије, задаци академске заједнице и целокупне образовне струке предати у руке политицких структура.
"Овим законима задат је велики ударац аутономији универзитета, смањен је утицај независних тела на креирање образовних политика и праћење њихове реализације. Угрожена су права ученика на квалитетно образовање и уведен је низ мера које се могу политички злоупотребити на штету самог образовног система и друштва уопште", наводи се у саопштењу.
Они подсећају да су највише академске институције (САНУ, КОНУС и НСВО) у писму упућеном Министарству просвете упозориле на драстично кршење аутономије универзитета, а самим тим и на одузимање кључне улоге коју би академска заједница морала имати, како посредно тако и непосредно, у друштвеном животу Србије.
Министарство просвете данас је у одговору на примедбе просветних институција негирало њихове тврдње да Закон о високом образовању угрожава аутономију универзитета, уз подсећање да је усвајању Закона prеthodila широка јавна расправа, а да су у радној групи која је радила на припреми нацрта закона били и представници академске заједнице.
У Скупштини Србије недавно је усвојен сет просветних закона и то Закон о високом образовању, Закона о основама система образовања и васпитања (ЗОСОВ), Закона о предшколском васпитању и образовању, Закона о основном образовању и васпитању, Закона о средњем образовању и васпитању, Закона о дуалном образовању.