ПОЛОВЊАЦИ У НЕМАЧКОЈ СВЕ ЈЕФТИНИЈИ Стручњаци кажу УВОЗИТЕ АУТОМОБИЛЕ ИЗ ОВЕ ЗЕМЉЕ
Немачка је једно од највећих тржишта за увоз половних аутомобила у Србију.
Тамо су, кажу стручњаци, цене половњака у благом паду, и то седми месец заредом. Међутим, овај тренд се веома споро преноси на нашу земљу, иако од другог квартала нешто јефтинија половна возила из Немачке стижу код нас. Чак ни пад потражње није утицао на обарање цена.
Како експерт за аутомобилизам Петар Живковић каже за "Новости", цене половњака у Србији успоравају, а у наредном периоду се може очекивати стагнација или благи пад. На то, како додаје, осим одређеног појефтињења ових возила у Немачкој, утиче и њихова мања продаја у нашој земљи. Он истиче да ситуација на немачком тржишту коришћених аутомобила има највећи утицај на наше.
Анализа коју је урадио један сајт, показује да је просечна оглашена цена половњака у првом полугодишту ове године већа за 5,3 одсто у односу на исти период лане, док је у истом периоду пад продаје мањи за 5,6 процената. Овде треба имати у виду и да се аутомобили често не продају по цени по којој су оглашени, и да она на крају буде нижа. И власник једне познате ауто-куће из Шапца, Небојша Ивановић, сматра да не падају цене у Србији, већ се осећа благи скок. Он продаје само половна возила стандарда евро 6, и наводи да су ови аутомобили незнатно поскупели.
- Наш салон највише половњака увози из Француске, а тамо су цене углавном непромењене, али неке и мало расту - наводи Ивановић за наш лист. - Осим те ситуације, на благо поскупљење ових возила у Србији утиче и раст цене транспорта. До тога је дошло због скупљег горива, али и зато што неће да возе изван ЕУ због чекања на граници, тако да сада мањи број њих довози аутомобиле у Србију.
Најтраженији модели у његовој ауто-кући, како додаје, крећу се у распону између 10.000 и 13.000 евра, док најскупље половно возило код њих кошта око 28.000 евра. Према речима, Петра Живковића, у Србију се највише половњака увози из Немачке, а онда из Италије, Француске, Швајцарске. У последње време су, како каже, неки кренули да увозе из Норвешке, нема их много, али се развија и та линија. Разлог за то је што у тој земљи грађани масовно прелазе на електрична возила, и продају аутомобиле које су возили, па је понуда велика.
- Највећи део увезених половњака евро 3 и 4 су из Немачке - каже Живковић. - Доминирају дизелаши иако се тај број смањује у корист бензинаца. Стала је продаја коришћених возила и за Русију због актуелне ситуације, тако да су Србија и Бугарска највећи купци аутомобила стандарда евро 3 и 4.
Како истиче, очекује се да ће од 1. јануара 2024. године бити забрањен увоз старијих половњака у Србију норме евро 3 и 4, па ћемо видети како ће то утицати на цене коришћених возила стандарда евро 5 и 6. Осим тога држава је најавила да ће дозволити увоз из Кине и Америке.
- Може се очекивати да ће кинеске компаније које овде продају нова возила из те земље почети да увозе и половњаке из Кине, као што то раде и други - указује Живковић. - То би могло да утиче на благо обарање цена.
Најчешће старији од 10 година
Генерални секретар Српске асоцијације увозника возила и делова Борис Ћоровић наводи да је у првих девет месеци ове године у Србију увезено око 90.000 половних аутомобила. По структури, како додаје, доминира стандард евро 3 и 4, а више од 80 одсто увоза чине аутомобили старији од 10 година. Удео половњака у Србији износи 83 одсто.