Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ОВО ЈЕ ГЛАВНИ НЕПРИЈАТЕЉ СРПСКИХ КУПАЦА ПОЛОВНИХ АУТОМОБИЛА: Због његове неисправности нема пролаза на техничком прегледу од 2025. године

12.08.2023. 17:28 18:23
Пише:
Фото: Pexels/Pixabay/Ilustracija

Напори произвођача путничког и теретног програма да смање негативан утицај по животну средину, временом су довели до битне измене у конструкцији савремених возила. Након увођења катализатора, новина у филтрацији издувних гасова огледала се у примени ДПФ филтера, који се од 2007. године налази на списку обавезних компоненти сваког дизелаша.

Која је улога ДПФ филтера?

Скраћеница ДПФ (Диесел Партицулате Филтер) познаваоцима енглеског језика открива и његову улогу: овај филтер служи прочишћавању издувних гасова од крупних и штетних честица које су производ рада мотора погоњеног дизелским горивом.

Унутар филтера постоји језгро које прочишћава издувне гасове, блокирајући пут штетним честицама, све у циљу очувања животне околине.

Шта је регенерација ДПФ филтера?

Да бисмо боље разумели процес чишћења филтера, треба имати на уму да постоје две врсте регенерације, пасивна и активна. Прва, подразумева да се возило креће већом брзином, односно да је број обртаја већи него што је то случај у условима градске вожње. Врући гасови улазе у издувни систем и сагоревају накупљену материју. Управо се из тог разлога ДПФ поставља недалеко од мотора, како би пасивна регенерација била што ефикаснија.

Активно чишћење филтера покреће се када рачунар возила, на основу информација које је прикупио посредством сензора, процени да је филтер довољно оптерећен и да је време да се регенерација реализује. Количина горива у употреби расте у циљу подизања температуре која је неопходна за одвијање регенерације. Процес је потпуно аутоматизован, без потребе за интервенцијом возача.

Важно је знати да температура која се постиже унутар филтера за време регенерације прелази 600 степени Целзијуса. Узимајући у обзир овај податак, јасно је да је ризик од пожара итекако велики.

Ако је филтер исправан, чему онда страх? 

Правне службе произвођача аутомобила и ДПФ филтера имају пуне руке посла. Широм света, регистровани су случајеви где је ДПФ филтер главни кривац за озбиљну штету на возилима, а у појединим случајевима и извор пожара!

На неким тржиштима забележени су пропусти произвођача, због чега су настале огромне штете. Главну улогу одиграо је управо ДПФ филтер који је, услед неисправног рада, направио скупе проблема под хаубом. Аустралија је најбољи пример за овакав сценарио, а реч је о групној тужби огорчених купаца против јапанског произвођача Тојоте.

Неисправан ДПФ временом може нанети велику штету на мотору. Притисак који настаје у загушеном филтеру може даље утицати на исправност катализатора, ЕГР вентила, турбине и других компоненти. Иако је штета настала нефункционалним филтером некада ствар грешке произвођача, чешће је резултат немара и игнорисања проблема од стране возача, односно власника возила.

Симптоми неисправног филтера су смањена снага возила, немогућност регенерације филтера, повећана потрошња горива, црни дим из ауспуха, појачан мирис дизела, возило у тзв. “лимп” моду и слично. Уколико се ови показатељи игноришу и проблем не буде решен на време, потенцијално могу страдати и други скупи делови, најчешће турбина.

Са друге стране, без обзира да ли је филтер исправан или не, ризик од могућег пожара је увек присутан. До пожара долази из више разлога, а сваки је у уској вези са високим температурама које су неопходне у одвијању процеса регенерације. Избијање пожара је често резултат контакта моторног уља са усијаном површином ДПФ филтера. Уље долази у додир са филтером услед дотрајалих дихтунга или других неисправних компоненти. Са друге стране, постоје случајеви у којима је инсталација, тачније њена изолација, дошла у контакт са површином филтера и запалила се. Из наведених разлога препорука сваког сервисера је детаљна контрола возила пре одласка на дуже путеве. Високе спољње температуре и топлота настала радом мотора на отвореном путу, повећавају ризик од пожара.

Шта ако је филтер угашен или извађен? 

Као и у многим случајевима, људски фактор је тај који битно ремети ствари. Возила са неисправним ДПФ филтерима на европском тржишту постижу далеко мању цену, од истих примерака где је ова компонента у радном стању. Цена филтера, у већини случајева, износи више хиљада евра, што је у односу на вредност самог возила, неретко неисплативо за власнике. Таква возила прилику за други живот проналазе на тржиштима као што је наше, где је куповна моћ возача аутомобила далеко слабија од оне у већини европских земаља.

Проблем лежи у амбицији препродаваца, који свесно или несвесно купују оваква возила. Део учесника у овом бизнису ненамерно долазе у посед возила са неисправним ДПФ филтером. У њиховом случају атрактивна цена и потенцијални профит надјачавају разум. Оно што следи у оба сценарија, представља највећу опасност по крајњег купца.

Софтверско гашење пријављених грешака, софтверско гашење ДПФ филтера и друге сличне операције, са којима будући власник није упознат, представљају озбиљан ризик. Поред ових, рачунарских интервенција, постоји могућност и оне механиче, што подразумева чишћење филтера или његово елиминисање из издувног система. Иако је чишћење ДПФ филтера дозвољено, ефекти нису дугорочни. Питање је времена, када ће поново доћи до његовог загушења. У случају избацивања компоненте, поред прљања руку несавесних механичара, потребно је унети и софтверске измене, како би цела операција била неприметна.

Са друге стране, постоје власници аутомобила, који посегну за истим решењима када на њиховом возилу дође до поменутог проблема. Поред тога што себе и своје путнике излажу ризику, још већи проблем је када се временом одлуче да продају аутомобил. Да ли ће потенцијалног купца упознати са изменама, ствар је избора појединца.

Без пролаза на техничком због неисправног ДПФ филтера од 2025. године 

У домаћим медијима најављена је ригорозна контрола исправности ДПФ филтера и катализатора, која је требало да буде уведена овог лета. У разговору са људима из агенције за технички преглед "ВМ 021" из Новог Сада, сазнали смо да се новине у техничком прегледу исправности возила ипак одлажу за 2025. годину, када ће инспекција ове врсте постати обавезна.

Према речима саговорника, власницима се тренутно скреће пажња на неисправност или непостојање ДПФ филтера или катализатора. Међутим, за две године оваква возила неће моћи да прођу преглед, због чега неће имати право на регистрацију, односно на њено продужење, све док се недостатак не отклони. За многе власнике аутомобила, ово је права ноћна мора, јер се на тас стављају цена новог филтера и вредност самог возила.

Филтери и катализатори нису хир, већ реална потреба

Иако на први поглед делује да је увођење катализатора, ДПФ филтера и АдБлу течности, ствар угађања зеленој агенди, њихова примена је итекако медицински поткрепљења. Научно је доказано да су издувни гасови које ослобађају четвороточкаши погоњени на дизел, канцерогени, те да је њихово учешће у подстицању проблема са астомом и другим сличним обољењима, све сем занемарљиво.

Пише:
Пошаљите коментар