ОТКРИВАМО ТАЈНУ СКРИВЕНИХ КИЛОМЕТАРА Више од 90.000 половних аутомобила са враћеном километражом на тржишту - купци у заблуди и на губитку хиљаде евра!
За првих девет месеци ове године увезено је око 90.000 половних аутомобила, а међу купљеним возилима било је и оних који су продати на превару, то јест, враћена им је километража те су купци доведени у заблуду, купили оно што нису хтели и платили су више него што су требали.
Број превара, процентуално гледано, није велики, али за оне који су преварени губитак је велики. Како се наводи у истраживању, 5,3 одсто свих возила проверених на „царВертицал” у Србији имало је враћену километражу. Просечна преправка бројача километара код ових возила износи 77.086 километара.
Купци половних аутомобила у Србији могу платити скоро четвртину више од стварне вредности возила због враћене километраже и тако изгубити хиљаде евра, показују резултати истраживања. Такође, у Србији аутомобили са враћеном километражом, просечно, добијају повећање вредности за 24 одсто, наводи „царВертицал” који је спровео истраживање.
Међутим, ситуација у Србији је пуно боља него у Уједињеном Краљевству и Италији (по 29 одсто) и Литванији (25 одсто), где је просечан раст вредности највећи међу 15 испитаних земаља. С друге стране, најмање повећање цена због смањене километраже је у Украјини (17 одсто), Пољској (19 одсто) и Румунији (20 одсто).
Возачи више воле аутомобиле са мањом километражом, очекујући да ће бити у бољем стању и да неће захтевати обимне поправке, па је тешко пронаћи купца за возило са високом километражом, осим ако цена није знатно нижа. Зато преваранти који продају аутомобиле мењају број пређених километара, вештачки повећавајући њихову вредност и остварујући већу добит. У случају 15-годишњег аутомобила са смањеном километражом, треба напоменути да та превара може повећати вредност возила, у просеку, за 27 одсто.
Што се тиче саобраћајних несрећа, 37,9 одсто аутомобила у Србији има мање или веће штете, а просечна вредност штете износи 3.750 евра. Наводи се да у Србију стиже 79,2 одсто аутомобила из других земаља, а да просечна старост возила проверених на „царВертицал” износи 9,4 године, што значи да су такви аутомобили већ изгубили знатан део своје вредности и могу привући преваранте да промене бројач километара и подигну цену.
За сваких 100.000 умањених километара на бројачу километара, купац нехотице може преплатити око 2.000 евра. Дакле, ако бројач показује 200.000 километара уместо стварних 400.000, то потенцијално значи да ће купац завршити са преплатом од чак 4.000 евра за такво возило. Иако се овај раст цена може чинити великим за модел из 2008. године, ове вредности су израчунате на платформи „царВертицал”, где корисници обично проверавају скупље аутомобиле и мање аутомобиле економске класе. Различите марке аутомобила реагују на враћање километраже неједнако па то може варирати од повећања вредности за 15 одсто код аутомобила марке мазда и дачиа, до 27 одсто код ланд ровера. Купци могу потрошити до 2.000 евра више на сваких 100.000 враћених километара када купују дачиу. Међутим, друге марке могу донети још веће финансијске губитке. Купци модела рено могу изгубити до 2.300 евра на сваких 100.000 враћених километара, опела - 2.200 евра, а шкоде - 4.200 евра. Такође, 100.000 враћених километара најскупљи су за купце премијум возила: ауди (6.000 евра), фолксваген (4.500 евра), BMW (7.000 евра) и мерцедес-бенц (10.600 евра).
Е. Д. Н.