ИЗ ВОДИЧА „МЕНТАЛНО ЗДРАВЉЕ У ШКОЛАМА” И наставницима потребне помоћ и нега
Висок ниво стреса и сагоревање на послу најчешћи су разлози флуктуације наставника.
Томе да многи напуштају ову професију или интензивно размишљају да то ураде доприносе и прекобројна одељења, изазовно понашање ученика, неадекватни ресурси и простор, већ и превише папирологије и одговорности, као и неадекватно признање или напредовање.
Министарство просвете недавно је објавило свеобухватан водич „Ментално здравље у школама”, у којем се указује на проблеме и нуде решења кроз теорију и студије случаја. Одељак посвећен просветарима само је један део програма, чији би исходи донели веће задовољство послом, повећан ниво морала, благостања и учинка, као и способност запослених да изграде здраве стратегије за борбу са стресом, чиме би се утицало на виши степен задржавања у наставничкој струци. Неки од очекиваних савета односе се на постављање професионалног кодекса понашања са ученицима и емоционалне саморегулације, док се други тичу велнес програма за наставнике, који би требало да обезбеде школе, општинске власти и школске управе. Он би подразумевао редовне здравствене прегледе и скрининге, приступ теретани и фитнес програмима по сниженој цени, те радионице о здравим навикама у исхрани.
Услуге саветовања, значиле би могућност поверљивих разговора који би смањили анксиозност, стрес или помогли у решавању других проблема. Приручник такође препоручује радионице за управљање стресом и за организацију времена, тј. учење техника које се могу примењивати у свакодневним ситуацијама, а потом и програме промовисања свести о менталном здрављу, чиме би се смањила стигма у вези са менталним здрављем наставника, док би групе за подршку биле место за размену искустава.
Сагоревање је вишеструки феномен, који карактеришу повећано наперезање, напетост, анксиозност и фрустрација, физички замор и несаница, осећање да не постижемо циљеве као у прошлости и да не остварујемо утицај. Знаци су и емоционална утрнулост, губитак уживања, недостатак времена и енергије за себе, песимизам или цинизам, често разболевање или умор, болови у телу, забринутост, повећано одсуствовање са посла, проблем да се поставе границе и донесу одлуке.
„Наставници који пријављују сагоревање такође пријављују знатно више негативности у својим интеракцијама са ученицима, укључујући сарказам, агресивност и негативно реаговање на грешке”, наводи се у приручнику.
Добробит би донеле и могућности за професионални развој, сходно интересовањима наставника, те вршњачко менторство, нарочито када су у питању млађе колеге. Једна од ставки су и програми награђивања наставника ради даљег оснаживања, те напослетку организовање културних и рекреативних активности у виду одлазака на путовања, у природу, позориште или на културне манифестације.
С. Милачић
Фото: Архива Дневника