Дигитални уџбеници полако али сигурно улазе у школе
НОВИ САД: Један део ученика првог и петог разреда у Србији од септембра прошле године, осим из класичних, штампаних, папирних уџбеника, учи и из дигиталних, који се у школе уводе кроз пилот пројекат Министарства просвете „Дигитална учионица“.
Планирано је да се настава у дигиталном облику одржава у 2.000 учионица широм земље. Држе је учитељи и наставници који су пријавили на јавни позив Министарства, а prеthodno су прошли обуку. Учитељи и наставници који учествују у пројекту добили су рачунаре, пројекторе, обезбеђен им је неопходни приступ интренету, откупљени су и електронски садржаји, на првом месту уџбеници, који се користе у настави упоредо са штампаним, класичним уџбеницима.
Родитељи купују само штампане уџбенике, док су дигитални за децу бесплатни.
Током припреме пројекта, стручњаци Завода за унапређење образовања и васпитања (ЗУОВ) прегледали су и оценили да ли дигитални уџбеник одговара садржају већ одобреног штампаног. Ради лакшег сналажења направљен је и каталог у коме је наведено 40 дигиталних уџбеника за први разред и 66 за пети разред.
Готово све издавачке куће уџбеника понудиле су и своје дигиталне верзије, свесне да је ова врста издаваштва и за њих дефинитивно извесно доминатна у блиској будућности. Међу њима је и Издавачка кућа „Едука“, која је за школску 2018/2019. годину припремила 13 дигиталних uybеnika за први и пети разред, распоређених на две платформе: „Сава“ и „Моодле“, а ту су и додатна средства у електронском облику, која су на располагању на „Едукином“ порталу.
Дигитални уџбеници на платформи „Сава“ (Математика 1, Читанка 1, Свет око нас 1, Енглески 1, Историја 5, Енглески 5 и Техника и технологија 5) садржајно и програмски усклађени су с Новим планом наставе и учења; а прегледао их је ЗУОВ. Одликују се прегледно структуираним садржајем прилагодљивим свим величинама екрана (десктоп и лаптоп рачунари, таблети, телефони), високим нивоом интерактивности (садрже интерактивне налоге и задатке у лекцијама и тестове за проверу, с повратном информацијом о тачности), привлачном графиком и мултимедијалним садржајима (бројне анимације, аудио-визуелне садржаје, галерије слика, филмови, квизови).
Мислило се и на праћење рада ученика, тако да све што ученик ради, на часу и код куће, систем бележи у његовом индивидуалном одељку у бази. Веома су погодни и за самостални рад ученика, јер га стављају у активну позицију, и на часу и код куће.
Такође, дигитални уџбеници доносе и многе погодности када је реч о оцењивању/ бодовању урађеног.
„Едукини“ дигитални uybеnici на платформи Моодле (Моодле курсеви) настали су у сарадњи са стручњацима из Моодле мреже Србије. Курсеви Информатика 5, Историја 5, Читанка 5, Граматика 5, Енглески 5 и Биологија 5 покривају цело градиво предмета, а динамично дигитално окружење омогућује наставнику да курс мења у складу са својим професионалним потребама и према интересовањима ученика.
Ови дигитални уџбеници имају могућност додавања и мењања садржаја у смислу подвлачења, обележавања, брисања, дописивања текстова и белешки.
В. Ц.