ЦЕНЕ ГОРИВА СКАЧУ У НЕБО! Нови порез довешће до ДРАСТИЧНОГ поскупљења бензина и дизела
Возачи аутомобила треба да се припреме на драстично поскупљење горива од 2027. године, процењује немачки ауто-клуб АДАЦ. Председник АДАЦ-а Кристијан Рајнике изјавио је да се отада може очекивати значајнији пораст цене ЦО2, у поређењу с овом и наредном годином, пише Дојче веле.
"Слично као и ове године, очекујемо да ће у 2026. цена горива порасти за максимално три цента по литру бензина и 3,1 цент по литру дизела".
Почевши од 2027. и у наредним годинама, АДАЦ предвиђа додатна поскупљења до 19 центи по литру бензина и дизела – у зависности од тога колико брзо буду напредовале мере заштите климе.
Реформа трговања емисијама
У позадини ових очекивања налази се реформа трговања емисијама. Бундесрат (горњи дом њемачког парламента) разматра законске измене које је Бундестаг већ усвојио како би се ускладиле с правом Европске уније.
Немачка би до 2045. требало да постане климатски неутрална како би се испунила међународне климатске циљеве и ублажила најгоре последице глобалног загревања. Да би се то постигло, емисије ЦО2 штетног за климу морају бити значајно смањене. Цена ЦО2 треба да има регулативну улогу – њено постепено повећање требало би да подстакне штедљивију потрошњу и прелазак на еколошки прихватљиве технологије, попут електричних аутомобила или енергетски ефикаснијих система грејања.
Формирање цена на тржишту
Од 1. јануара ове године, цена ЦО2 је повећана с досадашњих 45 евра на 55 евра по тони. Према Закону о трговини емисијама горива, за 2026. се предвиђа ценовни оквир с минималном ценом од 55 евра по цертификату емисије и максималном ценом од 65 евра.
Од 2027. трговина емисијама ЦО2 биће уведена широм ЕУ за грејање зграда и сектор транспорта. Тренутно тај систем важи само за индустријски и енергетски сектор. Немачки систем трговања емисијама горива према важећем закону биће замењен системом ЕУ, а цена ЦО2 ће се тада формирати на тржишту.
АДАЦ тражи компензацију за потрошаче
Европски систем трговања емисијама могао би, у принципу, да пружи ефикасне подстицаје за смањење емисија у саобраћају, рекао је председник АДАЦ-а Рајнике. "Међутим, пошто многи људи и даље немају могућност да пређу на алтернативе аутомобилу, електричну мобилност или климатски неутрална горива, политика мора да пронађе начин да ефикасно амортизује раст цена ЦО2 од 2027".
Нова немачка влада би, према његовим речима, морала врло брзо да усвоји мере растерећења потрошача ако жели да одржи подршку грађана за климатске мере, рекао је Рајнике. Део прихода од пореза на ЦО2 требало би да се врати грађанима кроз тзв. "климатски додатак", посебно онима с нижим приходима. За људе који свакодневно путују на посао аутомобилом требало би трајно повећати постојеће пореске олакшице за превоз (Пендлерпаусцхале).
Још увек актуелна немачка влада под Олафом Шолцом првобитно је обећала увођење климатског додатка у свом коалиционом споразуму, али то до сада није спроведено.
Курир Бизнис/Б92