overcast clouds
10°C
31.03.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

КИНЕСКИ ГИГАНТ ПРЕШИШАО  МАСКА Подсмевао им се, сад га побеђују и освајају свет

28.03.2025. 14:42 14:46
Пише:
Извор:
Биз портал
к

Кинеска компанија BYD се можда још није етаблирала у САД, али је постала глобално познат бренд.

Почетком ове године, кинеска компанија је накратко престигла Теслу и постала највећи светски произвођач електричних аутомобила. Иако у Америци BYD засад није у продаји, компанија је изградила бренд приступачан и популаран у Кини и шире, а Бизнис инсајдер доноси причу о компанији која је доказала да продајом може надмашити Илона Маска.

Хемичар Ванг Чуанфу, кога медији називају „лудим научником“, и његов рођак основали су БYД 1995. Тада 29-огодишњи Ванг потицао је из породице узгајивача пиринча. Добио је универзитетску стипендију и на крају се преселио у посебну економску зону у Шенжену како би основао своју компанију.

„YД“ у називу долази од Јадиа, области у Шенжену у којој је компанија била смештена у почетку, наводе једне јужнокорејске новине. „Б“ је додато касније, наводно као промотивни алат. Ванг је у интервјуима говорио да назив „BYD“ не означава ништа посебно. Тек касније Ванг је лансирао слоган „Изгради своје снове“ (Build Your Dreams). Компанија је такође добила надимак „Понеси своје доларе“ (Bring Your Dollars).

У почетку правили батерије

Основни посао компаније нису били аутомобили, већ батерије за мобилне телефоне. BYD је конкурисао етаблираним јапанским добављачима Тоyота и Сонy, понудивши јефтинију алтернативу. До 2002. компаније као што су Моторола, Нокиа, Сонy Ерицссон и Самсунг користиле су BYD батерије.

BYD је ушао у аутомобилску индустрију након што је купио једног пропадајућег државног произвођача аутомобила који је тада био део одбрамбене компаније Норинко, преноси „South China Morning Post“. Компанија је лансирала свој први аутомобил 2005. БYД Ф3 била је компактна лимузина која је личила на Тоyоту Цороллу. Продавала се за само 40.000 јуана, односно око 5.850 долара.

Милијардер и инвеститор Ворен Бафет рано се заинтересовао за BYD. Желећи да уложи у растуће кинеско тржиште аутомобила, Бафет је обишао седиште BYD-а. Док је власник Беркшир Хатавеја боравио у фабрици, Ванг је наводно попио гутљај течности за батерије како би доказао колико су његове батерије чисте, пише „WСЈ“. Бафет је био толико импресиониран да је предложио преузимање 25% компаније.

Ванг је одбио ту понуду, али то није спречило Бафета у његовој намери. Беркшир Хатавеј стекао је 2008. године 10% удела у BYD-у – за 232 милиона долара.

Подсмех Илона Маска

Компанија је 2010. представила своје прво потпуно електрично возило – е6. Користећи субвенције кинеске владе, BYD је успео да конкурише јапанским аутомобилским гигантима. Али нису сви били импресионирани.

Извршни директор Тесле Илон Маск у интервјуу из 2011. насмејао се када су га питали сматра ли BYD озбиљним конкурентом Тесли: „Јесте ли видели њихов ауто? Мислим да немају добар производ. Није посебно атрактиван. Технологија им није баш јака.“

BYD се, ипак, етаблирао као један од најбољих произвођача хибридних возила у Кини током 2010-их. БYД-ов најпопуларнији ауто био је Qин, представљен 2012. године, који је постао један од најпродаванијих аутомобила у Кини.

Међутим, то није било једино возило којим се БYД истакао. Компанија је такође производила Танг, хибридни СУВ, те се удружила с Даимлером (сада Мерцедес-Бенз) у производњи своје линије Денза.

BYD је накратко престигао Теслу

Иако се већина његове продаје у четвртом тромесечју 2023. односила на кинеско тржиште, БYД је привукао глобалну пажњу када је постигао наизглед немогуће – скинуо Теслу с места највећег светског произвођача електричних аутомобила.

Кинески произвођач сад планира да изгради фабрику у Мексику – што је алармирало америчке званичнике – и чак је развио сопствену бродску флоту у настојању да смањи извозне трошкове. Но, компанија каже да је одустала од продаје својих електричних возила Американцима.

Компанија је најавила да ће побољшани погонски склопови бити лансирани у две лимузине, од којих ће једна бити БYД Сеал 06. Возила ће прелазити 2000 км без пуњења или точења горива.

Прошле године, БYД је 2024. продао 1,76 милиона електричних возила, а укупно 4,27 милиона аутомобила. Остварена је продаја од 107 милијарди долара, док је Теслин приход износио 97,7 милијарди долара.

 

Извор:
Биз портал
Пише:
Пошаљите коментар