ФИЛМСКА КРИТИКА Безнадежно, снага је у вама: Радничка класа иде у пакао

Радничка класа иде у пакао, сценарио и режија: Младен Ђорђевић; улоге; Тамара Крцуновић, Леон Лучев, Момо Пићурић, Иван Ђорђевић, Лидија Кордић, Мирсад Тука, Силвиа Крижан, Оливера Викторовић, Томислав Трифуновић, Добрила Стојнић; фотографија: Душан Грубин; монтажа: Лазар Предојев; музика: Калин Николов; продуценти: Милан Стојановић, Младен Ђорђевић; продукција: Sense Production (Србија), Банда (Србија), Агитпроп (Бугарска), Homemade Films (Грчка), Adriatic Western (Црна Гора), Кинорама (Хрватска), Tangaj Production (Румунија), Cinnamon Film (Србија)

Последњих неколико деценија, иако тек са неколико остварења, као врсни хроничар постратне и транзиционе Србије, којима бројгеловски живописно, дакле и бизарно, свакако жестоко и неизоставно сугестивно и упечатљиво хвата ширу слику, али и амблематичне детаље једног проблематичног друштва, потврђује нам се и својим новим филмом “Радничка класа иде у пакао” редитељ и сценариста Младен Ђорђевић. Од својих првих филмова, и документарног и играног ("Made in Serbia" и "Живот и смрт порно банде"), држи се он “тамне стране месеца” као подручја инспирације и рада путем ког, као у најузорнијим уметничким постигнућима, чињенице добијају посебну ауру као додату вредност, а стварност - ма колико то било субјективно - истинско овековечење и гласан одјек. Ту није крај домета Ђорђевићевих филмских нимало пријатних творевина, јер она су и подстицајни извор неких спознаја и емотивног разумевања неких важних, а претешких стања и питања. И овога пута, све у адекватном ритму и добро осмишљеном следу сцена.

Тако нас у експозицији Ђорђевић експресно, репортерски, уводи у средишну тему суморно безнадежне приче: борбу групе радника пропале фабрике за истину и правду. Истину о погибији њихових ближњих у пожару на радном месту и одговорност за кривце. На другом месту је захтев за исплату више година неисплаћених кукавних плата. Но то је, иако покретачки, тек повод за оно што следи. Јер, “остављени и од државе и од цркве”, немоћни у гневу и тузи, и материјалној оскудици, окрећу се понижени и увређени окултном као једино преосталом путу до правде и освете, и гласа вољених а мртвих. Ту почиње половина онога што би се могло окарактерисати као филм стања, у којем се одвија све опскурнији живот мештана малог провинцијског, сад у распадању, некада можда срећнијег индустијског, српског града.

Показало се то као идеалан просторно-временски оквир за минуциозан развој ликова и извођење глумачких радова, што даје посебну снагу овом филму и нови је, на виши степен подигнут квалитет у Ђорђевићевом списатељском и редитељском раду. Цеца (Тамара Крцуновић у својој пуној глумачкој зрелости и широкој палети емоција) главни је лик који заједно са локалном дружином пролази све мене заједничке им борбе, од потмулог активизма и организационих подбачаја, летаргије и препуштањa да их други воде, до експлозије осветничког беса. Мија, (Леон Лучев сјајно отеловљује сатаниног приправника лично, али и још нешто много мање од тога) повратник у градић после затвора, и изгледа премазан свим мастима, биће важан док га не замени нови, без гласа, можда јуродиви вођа.Тек слика потпуне транзиционе беде (у провинцији) новокомпонованог капитализма, употпуњена је и галеријом похотних њушки локалних крими/бизнис кабадахија и корумпираних политичара. У том људском зверињаку, заправо нико није безгрешан и несклон радикалним поступцима, сем  неме девојке, која страда када у жару оргија наведених удруга моћника, бива заборављена у хотелској хладњачи. Ту негде, на половини ове и атмосфером језовите повести, почиње филм акције који води до краја неостварене катарзе...

Као филмски аутор, Младен Ђорђевић је право, дефинитивно потврђено дете са ДНК-ом југословенског новог, критичког филма, илити црног таласа (Ж. Павловић, Д. Макавејев и Ж. Жилник...) покренутог с краја шездесетих година прошлог века. Екстремно и маргинално у његовом су фокусу, а погађају у средиште ствари, где је танка граница између социјалне драме, сатире и стварносног хорора као јасне дијагнозе друштава. Материјална и духовна беда одбачених и потлачених, свкодневица је радничке класе, тачније њених остатака, у којој се углавном "једе" ракија, а гледа ријалити, а директно воде у морално посрнуће и друштвену апатију. И тако све док се, можда опет, неком другом приликом, не изађе на улицу/црту упркос спин билборду са градоначелниковим ликом и паролом "Снага је у вама".

Владимир Црњански

EUR/RSD 117.1309