Живица Јанков из Елемира творац трактора на струју
ЕЛЕМИР: Право мало чудо технике, систем за радове у пољопривреди на електрични погон, демонстрирао је Живица Јанков из Елемира, у својој радионици – проналазачкој лабораторији.
Он је приказ система начинио у виду макете, са умањењем 1: 32 у односу на природну величину.
У питању је мобилни рачунарски електро-тракторски систем, како га Живица назива.
У систему је електро-моторни трактор, који за погон користи електричну енергију из обновљивих извора, као што су хидроелектране, електране на биомасу, ветроелектране и други, објашњава Живица.
Како је даље казао, модел функционише на принципу мобилне контактне електро-мреже, са тролама изнад.
Практично као тролејбус по Београду, само што би овде био у питању електро-трактор, који би обрађивао земљу или радио друге пољопривредне операције, додаје овај иноватор из Елемира.
И то све даљинским управљањем путем рачунара, без возача у кабини. А висина трола, углови и све остало је подесиво, објашњава Живица.
Он за погон мини-трактора на макети користи струју напона 600 волти, али то је променљива категорија, као и сама струја која се користи.
Груба рачуница, коју је извео овај виспрени иноватор, говори да би уштеда у раду оваквог трактора била и до десет пута, у односу на класични модел са дизел погоном.
Трактор од 180 киловата за сат времена може да пооре два хектара површине, а неће потрошити 180 киловата, јер више користи реактивну енергију. По садашњој цени електричне енергије то је потрошња од неких хиљаду динара укупно, односно 500 динара по хектару, напомиње Живица и додаје да за два хектара са стандардним трактором треба много, много више улагања у гориво, мазива и остало.
Он подсећа да је електро-моторни трактор смишљен далеке 1924. године, али је његова примена у пракси изостала због компликованог система прикључивања, са кабловима дужим од пола километра па и више.
Његов систем елиминише тај недостатак.
Могуће је качење на далеководе, наравно, ту би требало утврдити стандардну процедуру а предвиђена је и мобилна трафо-станица, која овакве подухвате чини прилично једноставним.
Једина мана система, која то уствари није, јесте чињеница да би његова примена била разумна и прихватљива само на катастарским парцелама које у комаду имају најмање стотинак, и више хектара.
Дакле, он је намењен великим поседницима, којима би донео велике уштеде, тврди Живица и напомиње да би трактор био идеалан за велике системе опредељене за еколошки чисту и посебно органску производњу, јер нема емисије штетних гасова.
Демонстрацији рада мини-модела присуствовали су и професори Средње пољопривредне школе из Зрењанина, инжењери пољопривредне технике Валентин Миглес и Бранко Павлов.
Надам се да ће неко препознати важност ове идеје и да ће Живица успети да начини прототип, који би потврдио све предности оваквог модела. Он је са овом макетом већ био гост у нашој школи, ученици су били одушевљени виђеним. Велика ствар би била да оваква идеја нађе и пут до примене у пракси, а надам се да ће се то и остварити, каже професор Миглес.
Живица је свој модел представио и групи учесника Међународног пољопривредног сајма у Новом Саду, међу којима су били и страни излагачи.
Неки од њих су му најавили посету, да би се уверили у функционалност његовог модела, и ради евентуалног партнерства у реализацији у сваком случају занимљивог патента, који је Живица, иначе, пријавио Заводу за интеклектуалну својину и заштитио.
Ж. Балабан