Најављена реконструкција пруге Панчево–Зрењанин–Кикинда
ЗРЕЊАНИН: Скорашња информација да би пруга Панчево - Зрењанин - Кикинда могла бити реконструисана уз помоћ средстава из Европске уније, многе је обрадовала, мада су неки и даље скептични према овим најавама. П
одсетимо, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић разговарао је крајем прошлог месеца у Бриселу са европским комесаром за суседску политику и проширење Оливером Вархељијем. Након састанка је истакао да ће Европска унија помоћи Србији у пројекту реконструкције чак 588 километара регионалних пруга. Тада је Весић указао на значај обнове мањих регионалних пруга, поред изградње и реконструкције оних главних железничких праваца. Међу те мање пруге убројао је две које спајају Србију и Румунију. Једна иде од Београда према Панчеву и Вршцу, а друга је Београд–Зрењанин–Кикинда, према Румунији.
Не иде све тако лако са реконструкцијом, а није било лако ни када се градила пруга која пролази кроз Зрењанин, о чему сведоче подаци које је објавила угледна историчарка Нада Борош, некадашња директорка Историјског архива Зрењанин.
- Први звиждук воза у нашем граду зачуо се 7. јула 1883. године када је новоизграђеном пругом Велика Кикинда – Велики Бечкерек пристигао први воз на новоизграђеној железничкој станици. Тамо су га дочекали раздрагани грађани. Изградња пруге означила је ново доба и просперитет како Великог Бечкерека, као седишта Торонталске жупаније, тако и саме жупаније – наводи Борош.
Станица у Томашевцу биће уређена
Железничка станица у Томашевцу биће уређена у оквиру великог пројекта који је започела „Инфраструктура железнице Србије“, саопштено је из тог предузећа.
„Инфраструктура железнице Србије“ је покренула пројекат уређења зграда железничких станица широм Србије, којим је предвиђено да се обнови 27 станица. Вредност ове инвестиције, која је омогућена из сопствених средстава, износи око 280 милиона динара. Цео пројекат је подељен на четири целине у зависности од приоритета и територијалне заступљености. У оквиру треће партије, која је и највреднија са скоро 100 милиона динара, биће обновљене станице у Сенти, Бајмоку, Бачком Петровцу – Гложану, Раткову, Путинцима, Дебељачи и Томашевцу.
Уређење железничке станице у Томашевцу биће једна од већих појединачних инвестиција. Вредност ових радова процењена је на 15,1 милион динара.
Међутим, борба жупаније да пругом повеже Велики Бечкерек и Кикинду трајала је пуних 26 година. Новоизграђена пруга је грађена као вицинална, за брзину од 45 километара на час. Због великог промета, почетком тридесетих година двадесетог века појачана је на брзину од 60 километара на сат. Проглашена је главном пругом другог реда.
-Захваљујући пругама и све развијенијем железничком саобраћају почео се мењати и пејзаж Баната. Већ поменута пруга Велика Кикинда – Велики Бечкерек продужена је 1891. године до Вршца, а након три године, 1894, Велики Бечкерек је повезан пругом са Панчевом – истиче Нада Борош и додаје да је новоизграђеним пругама Банат био повезан са Европом.
Изградња пруге условљавала је и изградњу железничких мостова, надвожњака, подвожњака, складишта и магацина, боктерница… Најлепше од свега, међутим, биле су зграде новоизграђених железничких станица које су данас, нажалост, запуштене.
Ж. Б.