У СРБИЈИ ВИШЕ ОД 2.000 ПИЛОТА ДРОНОВА С ПОЛОЖЕНИМ ИСПИТОМ Некад дечја игра, данас занимање БЕЗ КОЈЕГ НЕМА НИ ПРИВРЕДЕ, НИ РАТА, НИ МИРА
Некад је била дечја игра, а данас већ озбиљно занимање без којег нема више ни озбиљне привреде, ни пољопривреде па ни војске ни рата ни мира, а ради се, наравно, о пилотима дронова. О будућности да и не говоримо.
Од 2016. године до пред крај прошле године, било је више од 2.000 грађана Републике Србије који су положили испит из познавања прописа који се захтева националним Правилником о беспилотним ваздухопловима и стекли потврду о положеном испиту, потврђено је за „Дневник” у Директорату цивилног ваздухопловства Републике Србије.
У Директорату кажу да се беспилотни ваздухоплови користе у разним областима, као што су геодезија, грађевина, пољопривреда, водопривреда и шумарство, снимање из ваздуха за потребе филмске и ТВ продукције и будућност овог занимања је загарантована будући да свакодневно имамо нове области примене беспилотних ваздухоплова.
Оператери беспилотних ваздухоплова (будући термин за њих ће бити даљински пилот) су углавном млади људи који прате развој технологије, док је посао оператера веома атрактиван, динамичан и захтева мултидисциплинарна знања и вештине.
Како је саопштено за „Дневник” Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије не обавља обуку оператера беспилотних ваздухоплова будући да је регулаторни орган у домену цивилног ваздухопловства, али зато спроводи испит који је предвиђен Правилником о беспилотним ваздухопловима.
Полагање за дозволу
Директорат цивилног ваздухопловства од 2016. године континуирано ради на промовисању безбедне употребе беспилотних летелица.
Он не спроводи обуку за оператере беспилотних ваздухоплова, али спроводи испит предвиђен Правилником, а сви подаци релевантни за оперетера могу се наћи на интернет страници www.cad.gov.rs .
Иначе, кандидат подноси Директорату писани захтев за проверу знања које је неопходно за безбедно коришћење беспилотних ваздухоплова. У року од 30 дана од дана пријема захтева ова институција доноси решење којим се одобрава провера знања које се затим спроводи најкасније у року од шест месеци од дана подношења захтева. Такође, директорат на својој интернет страници објављује листу питања од којих се може састојати тест за проверу знања.
Беспилотни ваздухоплови се слободно продају на тржишту и за њихово коришћење је значајно да корисник до детаља буде упознат са корисничким упутствима, а само управљање је веома интуитивно због чињенице да је сам кориснички интерфејс веома “Усер-Фриендлy”, па самим тим се ни пракична обука за управљање за сада не захтева Правилником. Као и у осталим доменима ваздухопловства, процес учења се никад не завршава, те сходно томе и оператери беспилотних ваздухолова увек морају да буду у току са прописима и са оперативним условима за летење.
Практична обука за управљање за сада се не захтева
Оно што је значајније од самог управљања је чињеница да људи из неваздухопловног света на овај начин улазе у свет ваздухопловства и да им је ту потребна одређена врста резоновања и понашања у циљу безбедности свих учесника.
У том смислу, Директорат цивилног ваздухопловства кроз различите мере и активности информише младе људе о неопходности полагања испита из познавања прописа у Директорату, да читају прописе и да нас консултују када имају недоумицу у вези безбедне употребе беспилотних ваздухоплова.
Д. Урошевић