clear sky
22°C
15.10.2024.
Нови Сад
eur
117.0177
usd
107.1002
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ВЕЧЕРАС У КУЛТУРНОЈ СТАНИЦИ „СВИЛАРА“ Иновативно до дизајнерских решења - представљање новог уметничког концепта Атипографија

15.10.2024. 11:42 11:46
Пише:
a
Фото: Промо

Уметнички концепт под називом „Атипографија“ први пут ће бити представљен вечерас од 19 часова у Културној станици „Свилара“ (Ђорђа Рајковића 6б).

Идејни творац Атипографије је мултимедијални уметник Никола Миленовић, познатији под алијасом Svethe Груди. На представљању, односно изложби у Новом Саду, поред Николе, учествоваће 23 домаћа уметника.

Шта је заправо Атипографија? Да бисмо одговорили на ово питање, прво ћемо представити дефиницију типографије. Типографија представља уметност обликовања и распореда слова ради визуелно јасне и естетске комуникације, док атипографија прави искорак даље, истражујући неконвенционалне приступе и разбијајући стандардне типографске норме.

a
Фото: Промо

Овај иновативни приступ користи функционалне фонтове и технике за креирање апстрактних, али читљивих дизајнерских решења. Иако је графички дизајн основа, крајњи резултат често превазилази почетну идеју. Текст се суптилно интегрише у архитектуру, уметност, тетоваже, мурале, клесарство, текстилну индустрију и шири дизајн. Атипографија се прилагођава различитим областима, преиспитујући традиционални однос између текста и форме. Ослања се на андерграунд културу, а важан аспект Atype фонтова је дизајн псеудонима извођача, омота албума, издавачких кућа и слично. Један од примера је и из београдског клуба Другсторе.

Svethe Grudi (Никола Миленовић), творац овог концепта, написао је књигу „Atypography 1.0“, у којој објашњава целокупну идеју и широк спектар практичне примене овог приступа. Његова визија укључује формирање међународне заједнице уз ангажовање локалних стваралаца при свакој новој изложби.

a
Фото: Промо

Примена ових техника омогућава, на пример, дизајнирање бруталистичког споменика који на први поглед изгледа уобичајено за поменути архитектонски стил, али је заправо састављен од скривеног текста. Тетоваже са клише цитатима могу добити сасвим нову интерпретацију, постајући „андерграунд“, теписи могу скривати породичне тајне, а скулптуре се могу претворити у узречице. Атипографија омогућава да се од било које речи створе уметничка дела, пружајући алат свима који желе унети нову димензију у своје стваралаштво или креирати јединствен поклон за драгу особу. Исто тако, поезија може постати савремени визуелни рад.

Ово значи да фонтови, осим што их користимо директно за писање, могу послужити као шаблони или смернице за ручно прилагођавање одређених делова дизајна. На пример, уместо да сами смишљамо како да нацртамо одређена слова или облике, можемо користити већ постојећи фонт као основу и модификовати га по потреби. То нам штеди време и олакшава процес. Ову идеју је лакше разумети када се види визуелно, зато је аутор најавио пример који ће то боље приказати.

a
Фото: Промо

На први поглед, атипографија може деловати комплексно, али заправо може служити и као забавни алат за креативно изражавање. Тренутно постоји 24 Atype фонта, који се инсталирају попут било којег другог. Дизајнирани су тако да када њима испишемо неку реч, стварају апстрактни облик који остаје читљив. Ако покушате да прочитате тај испис брзином којом бисте читали регуларан текст, вероватно ћете се разочарати. То није намена атипографије; напротив, уколико су слова одмах уочљива, то не спада под „атипографско“. Овај концепт тежи да спречи наш ум да несвесно чита текст, као што то иначе ради на дневној бази. Атипографија настоји да одржи своју енкрипцију, па atype дизајн мора да делује нечитљив на први поглед, али истовремено да остане читљив, било на лакши или тежи начин. Читљивост је могућа јер не постоје измишљена слова; фонтови строго поштују правила абецеде, што значи да их свако може дешифровати. Све што је потребно је стрпљење и фокус, попут решавања математичке једначине.

a
Фото: Промо

Почетна станица креирања ових фонтова започиње слободним експериментисањем, bez prethodno дефинисаног плана. Ови радови, названи „Interwoven Wordmarks”, могу функционисати као логотипи или симболи. Прва искра у овом правцу и један од кључних елемената концепта Атипографије заправо представљају дизајнерски радови за клуб „Другсторе”, настали 2021. године, који су доступни на 78. страни бесплатне е-књиге „Atypography 1.0”.

 

Извор:
Dnevnik.rs
Аутор:
Пошаљите коментар