Пијанисти са свих континената у Новом Саду
НОВИ САД: Поводом десетог Меморијала “Исидор Бајић”, који се одржава до 10. децембра, јуче је организована Свечана академија у првој Концертној дворани у Новом Саду на чијем отварању је наступио дуо “Амал” из Израела.
За двадесет година постојања, Меморијал је много допринео популаризацији пијанистичке и класичне музике, па се тако за учешће ове године пријавило више од 100 уметника из 35 земаља, са пет континената.
Члан Градског већа за културу Далибор Рожић обратио се присутнима на Свечаној академији и казао да је Меморијал од посебног значаја јер је то прва велика манифестација у новој Градској концертној дворани.
- Интернационалана смотра пијанистичке уметности, која у фокус ставља развој младих пијаниста, свакако заслужује да отвори прелепу дворану за ширу публику - нагласио је Рожић. - Концертну дворану испуниће у наредним данима најлепши звуци музике и добра енергија оних који су на аутентичном уметничком путу, на велико задовољство слушалаца. Дворана, као и нова зграда у којој су сада коначно свој дом нашле Музичка и Балетска школа, један је од најзначајнијих пројеката Европске престонице културе. Меморијал је и увертира у све дивне догађаје који ће бити реализоавни током 2022. године, године титуле.
Догађају је присуствовала и Покрајинска секретарка за културу, јавно информисање и односе са верским заједницама Драгана Милошевић, која је истакла да је Музичка школа “Исидор Бајић” најнаграђиванија музичка школа у Србији. Као бивши ђак те школе Драгана Милошевић је пожелела да образовна установа још дуго настави своју мисију даривања прилике младим пијанистима да се оријентишу на свом уметничком путу, при чему ће врсни уметници и стручњаци разних профила поклањати своје време, знање и искуство инспиришући их да истрају у томе.
- Велик је ово дан и јубилеј који се обележава. Због тога смо поносни што је ова образовна установа досањала свој вишедеценијски сан уселивши се у нове просторије - рекла је Драгана Милошевић. - Меморијал је афирмација класичне музике, манифестација на понос Србије. Давне 1910. године, Исидор Бајић и његове колеге одрекли су се плате да би купили један клавир за школу, док се данас, уз подршку Града и Покрајне, у школи налази 47 клавира, 23 пијанина, 12 електричних пијанина, што значи да држава води рачуна о образовању и култури.
Према речима директорице Музичке школе “Исидор Бајић” Радмиле Ракин Мартиновић, музичари из Израела, јеврејске и палестинске националности, пренели су поруку мира, разумевања међу људима и стварање бољег и лепшег света уз помоћ музике јер она брише границе.
Наступио и Стефан Миленковић
Посебно изенађење за госте био је наступ једног од најславнијих музичара, виолинисте и директора Градске концертне дворане Стефана Миленковића, који је извео Први став друге Бахове партите за соло виолину.
- Осећам невероватно усхићење јер ме занима каква је акустика сале када је у њој публика - казао је Миленковић. - Разлог за то је што до сада нисмо имали прилике да организујемо овако велики догађај. Желим да ово буде почетак и да имамо много лепих музичких тренутака у дворани.
- Један од великих задатака Музичке школе “Исидор Бајћ” био је да покаже свету шта имамо. Тако се родила идеја о оснивању Меморијала посвећеном пијанизму и оснивачу школе Исидору Бајћу - појаснила је Радмила Ракин Мартиновић. - Пре 20 година, када је одржан први Меморијал, мислили смо да ће имати регионални карактер, али с учешћем представника из 31 земље с пет континенат ми смо прерасли не само регионалне већ и европске оквире.
Директорка је истакла да је ово била одлична прилика да се ученици и наставници сусретну с истакнутим педагозима и уметници и да размене знања и искуства. Како је додала, концепција три институције, Балетске и Музичке школе и Градске концертне дворане, у једној згради тек треба да покажу свој потенцијал.
Чланица жирија Јулиана Контрерас из Перуа казала је да је изузетно срећна што има прилику да учествује на Меморијалу и да је то дивно искуство. Она је рекла да је гостима у Србији приређена топла добродошлица, те да су чланови жирија имали прилику да чују много талентованих пијаниста, па им је било тешко да изаберу 12 најбољих.
С. Ковач