(ФОТО) УСКОРО КРЕЋЕ ЈОШ ЈЕДНА ВЕЛИКА ИНВЕСТИЦИЈА У НОВОМ САДУ Мост за пешаке и бициклисте у подножју тврђаве
Идеја о градњи новог моста у Новом Саду на стубовима некадашњег железничког моста Франца Јозефа, актуелна је већ деценијама, а градоначелник Новог Сада Милан Ђурић најавио је да би први радови могли да почну у наредних месец или два.
Изградњу ћуприје, која ће на још једном месту повезати сремску и бачку страну града, финанасираће Републичка влада, те је крајем prеthodnе године с представницима кинеске компаније „Шангдонг“ (China Схандонг Интернатионал Ецономиц анд Technical Цооператион Гроуп Лтд) потписан Меморандум о разумевању.
- Проблем представљају инсталације у Радничкој улици и на Кеју - рекао је Ђурић. -Ипак, представници кинеске компаније су потврдили да ће његова изградња бити завршена истовремено са мостом у склопу Фрушкогорског коридора и оног у наставку Булевара Европе. Када то буде завршено Нови Сад ће добити другачији обрис, а транзитни саобраћај ће бити измештен из Петроварадина.
Ђурић је истакао да Нови Сад не добија само мост, већ и атракцију у подножју Петроварадинске тврђаве, као и одличну повезаност са међународним бициклистичким коридором Еуро Вело 6.
Израду техничке документације, што између осталог подразумева геодетске радове, геомеханичка истраживања и идејно решење, али и студију оправданости с идејним пројектом, Градска управа за грађевинско земљиште и инвестиције поверила је Саобраћајном институту „ЦИП“ из Београда.
Намењена искључиво пешацима и бицклистима, ћуприја која ће премостити Дунав користећи стубове prеthodnog моста, биће дуга 450 метара и широка 12 метара. Према победничком решењу архитектонског конкурса из 2019. године, које је представљало полазну основу за израду пројекта, предиђени су видиковци на самом мосту, зелени појас, галеријски и други уметнички простори.
Ревитализацијом дела трасе некадашње пруге, укључујући и обнову моста и тунела биће остварена пешачко-бициклистичка веза рекреативне зоне кеја, с новосадске стране, и подунавског бедема, с петроварадинске стране. То подразумева везу с Кејом жртава Рације, Сунчаним кејом и Булеваром цара Лазара, с бачке стране, односно везу с Каменичким путем преко дела Дунавског бедема, те повезаонст Горње тврђаве и Прерадовићеве улице у зони „Ловотурса“, на сремској страни.
Осим тога, требало би уредити излаз на Тврђаву и партер у зони паркинга на месту некадашње стражаре и реконструисати саобраћајнице и приступ тунелу у зони „Ловотурса“. Ту је, на самом крају излаза из тунела, превиђено проширење пешачких стаза, и уклапање са планираном Ботаничком баштом, која је у фази пројектовања. Излаз на Тврђаву биће уређен у зони паркинга на месту некадашње стражаре, а саобраћајница и приступ тунелу у зони „Ловотурса“ реконструисани.
Пројекат изградње пешачко-бициклистичког моста, како је на интернет страници Саобраћајног института „ЦИП“ наведено, подразумева уређење више просторно-функционалних сегмената. Осим мостовске конструкције - челичне решеткасте континуалне греде укупног распона 412 метара, предвиђена је и градња приступних рампи за мост и уређење партера на новосадској страни, дуж Булевара цара Лазара од раскрснице са Улицом Стевана Мусића, закључно са раскрсницом са Радничком улицом.
Пешачки и бициклистички саобраћај на мосту биће раздвојени, а на том средишњем делу уређен простор за одмор. Планирана ширина пешачког дела је шест метара, стазе у средини метар и по, док ће трака за бициклисте бити три метра. И док су пешачка и бициклистичка трака предвиђене за кретање, стаза између њих ће служити за окупљање, одмор, спорт на отвореном, излагање радова из атељеа и слично, а планиран је и зелени појас.
Ј. Вукашиновић