Возачи пажња! ОД 5. ЈУЛА НОВИНЕ ПРИЛИКОМ ТЕХНИЧКОГ ПРЕГЛЕДА Ево шта ће све бити другачије и да ли ћете имати додатних трошкова
Иако популарно названа овалност (дискова), неуједначеност сила кочења се мери и на возилима која поседују тзв. добош кочнице. Простим језиком речено, ова провера заправо мери колико је кочиони диск „крив“, односно да ли на добошима постоје неравнине које праве проблем плочицама или пакновима да у потпуности налегну на кочиону површину
.Да ли ће заиста половина возила бити враћена са техничког прегледа?
Не. Често смо могли чути информације како једна четвртина путничких и скоро половина теретних возила неће моћи испунити задате критеријуме али ситуација на терену говори другачије, поготово после последњих измена и допуна Правилника о подели моторних и прикључних возила где су промењене граничне вредности као и сам начин на који ће технички прегледи мерити овалност.
Конкретне измене члана 41. Правилника гласе:
Стара верзија:
Неуједначеност силе кочења по обрту точка не сме бити већа од 20 одсто. Проценат неуједначености силе кочења израчунава се на приближно половини највеће силе кочења. За основицу израчунавања процента неуједначености силе кочења узима се највећа сила кочења измерена при томе.
Нова верзија на снази:
Неуједначеност силе кочења по обрту точка, након 5. јула 2025. године, осим возила од историјског значаја, не сме бити већа од 20 процената за возила врсте М1 и Н1, односно 30 одсто за возила врсте Н2, Н3, М2, М3, О3 и О4.
Неуједначеност сила кочења по обрту точка се израчунава при сили на команди система за радно кочење од 3 даН (у опсегу од 2,5 до 3,5 даН) за возила врсте М1 и Н1, односно 6 даН (у опсегу од 5 до 7 даН) за возила врсте Н2, Н3, М2, М3, О3 и О4, узимајући у обзир однос измерене силе кочења (максималне Fmax и минималне Фмин) и при томе остварене силе на команди (Фк) у посматраном интервалу мерења од пет секунди, према formuli:│(Fmax/Fk – Fmin/Fk)/(Fmax/Fk), изражено у процентима.
Шта ово заправо значи?
Једноставно речено, ово значи да ће на техничком прегледу контролори мерити овалност али на много мањим силама него што је то првобитно било предвиђено, самим тим се смањује и могућност да проценат неуједначености изађе из оквира прописаних вредности.
Можемо ли у вожњи приметити да овалност не ваља?
Постоји могућност, али само при већим брзинама када благим притиском на папучицу кочнице можете приметити да се педала „враћа“ сама од себе.
Овом методом могуће је проверити само дисковеса израженим процентом неуједначености, код оних са мањим процентом, који такође могу да утичу на техничку неисправност возила, овај начин провере то не може да вам открије.
Такође треба напоменути да нису увек дискови разлог за неисправну овалност. Оштећена главчина на точку или лош лежај такође могу утицати на проценат овалности приликом вршења техничког прегледа.
Као највећи баук, поред катализатора, а чија се примена такође очекује од 5. јула 2025, помиње се неуједначеност силе кочења по обрту точка, тзв. овалност дискова, пише сајт SuperRegistracija.
Оправдано или не, управо је ова потенцијална неисправност на вашем возилу једна од најчешће помињаних ствари међу возачима и контролорима. Не помаже ни велики број текстова и изјава на ову тему који у самом наслову опомињу како половина возила неће моћи да се региструје и како ће завршити на отпаду.
Ипак, после готово седам година од почетка примене „новог“ правилника неке ствари су нам јасније него пре и прецизније можемо да дамо одговоре на питања да ли ће и у коликој мери овалност дискова заправо утицати на техничку исправност возила.
Савети за дужи век трајања кочница
Уколико је могуће, избећи непотребно учестало и нагло кочење; том приликом се дискови греју на изразито високе температуре и самим тим их је лакше оштетити и искривити.
Пустити кочионе облоге да се охладе природним путем. Један од најчешћих узрока оштећења диска јесте њихово нагло хлађење, нпр. одлазак у ауто-перионицу одмах након дужег пута; пролазак кроз дубоку бару након агресивног и дуготрајног кочења или томе слично.
Уколико прелазите возилом преко неравнина – пустите педалу кочнице. Такође, случај који се можда најчешће дешава код возача-почетника, јесте да преласком преко неке неравнине или „лежећег полицајца“ држе притиснуту папучицу кочнице.
На крају, а можда и најбитнија ставка од свих, јесте да приликом замене купујете квалитетније дискове/добоше. Кочионе облоге лошег квалитета, иако на први поглед делују повољније и прихватљивије за кућни буџет, то обично нису јер могу да проузрокују нову замену и трошак већ у блиској будућности, када им се нисте надали.
Шта ће се још прегледати другачије на техничком од 5. јула?
Не треба заборавити да неуједначеност силе кочења по обрту тачка није једина новина која ступа на снагу од 5. јула 2025.
Друга, такође битна ствар тиче се уређаја за одвођење и регулисање издувних гасова. Возила која су хомологована и произведена са катализатором не смеју се користити без катализатора после наведеног датума.
Без обзира да ли ваше возило задовољава прописане нормативе у погледу издувних гасова, уколико је катализатор физички уклоњен, технички преглед ће возило прогласити неисправним. (Тако је по слову закона), преноси Курир.
Дакле, овалност и катализатори нису новост и контролори на техничким прегледима су их и до сада проверавали.
Једина је разлика то што ће сада возило са овим проблемима морати прогласити неисправним, а до сада су само усмено упозоравали власнике возила.
Уколико вам нико није скренуо пажњу на ове уређаје претходних година, немате разлога за бригу. Сваки савестан возач који редовно одржава своје возило нема потребе да се плаши најављених измена и вероватно је да неће имати никаквих проблема приликом регистрације.