scattered clouds
0°C
07.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ВИСИНА КАЗНЕ ЗАВИСИЋЕ ОД ПРИМАЊА ВОЗАЧА? Ово су предлози за нови Закон о безбедности саобраћаја ЕВО КО ЋЕ НАЈГОРЕ ПРОЋИ

07.04.2025. 11:25 11:58
Пише:
Извор:
blic.rs
policija
Фото: Canva / ilustracija

У току је израда новог Закона о безбедности у саобраћају који би требало да буде готов до краја 2025. године, а грађани Србије имају прилику да дају конкретне предлоге за његово унапређење.

До сада је на адресу Агенције за безбедност саобраћаја (АБС) стигло више од 150 предлога, а сваки од њих разматра радна група коју чине представници МУП-а, министарства, академских и научних институција, невладиних организација, као и правосуђа.

Како за "Блиц" истиче Милан Илић, саветник директора Агенције за безбедност саобраћаја (АБС), нови Закон о безбедности у саобраћају се израђује из два разлога.

Први разлог је усклађивање са прописима Европске уније, а други, отклањање недостатака постојећег закона, са јасним циљем - унапређења безбедности и смањења броја саобраћајних незгода са тешким последицама. 

"Формирана је радна група у којој је МУП носилац, а коју чине сви субјекти безбедности саобраћаја, од министарстава, преко факултета, НВО, удружења, чак су и судство и тужилаштво укључени у овај процес", открио је Илић за "Блиц".

Истиче да је до сада на мејл адресу ABS-a, [email protected], стигло више од 150 предлога и сваки од тих предлога је дошао у радну групу на којој се расправља о тој теми. 

Подсетимо, како је "Блиц" већ писао, постоји чак 18 измена о којима се говори и које би требало да буду део новог Закона о безбедности саобраћаја.

Ово су неке од најстрожих које би требало да ступе на снагу: 

Трајно одузимање возила

Једна од најозбиљнијих новина односи се на могућност трајног одузимања возила возачима који учестало чине тешке саобраћајне прекршаје. 

"У пракси се дешавало да исти возачи, након скраћених поступака, врло брзо поново добију возило које им је претходно одузето, и да наставе са ризичним понашањем. Нови закон предвиђа оштрију реакцију система", каже Илић. 

По новом ЗОБС-у за поновно чињење тих прекршаја и после две правоснажне осуде, возачи би, уместо привремено на две године, сада трајно остајали без својих аутомобила.

"Возачи који су извршили тешке прекршаје у кратком временском року веома су ризични. Пракса ја показала следеће: Да је свако то возило било одмах враћено јер је поступак био рађен по скраћеном поступку. Како је поступак завршен скраћено, тако је за скраћено време и враћено то возило. Имали смо случај да је неколико лица више пута било одузето возило и више пута враћено", објашњава Милан Илић за "Блиц". 

Увођење алко-брава у возила 

Такође, оно што је изазвало велику пажњу у јавности јесу алко-браве. 

Подаци Агенције показују да је алкохол присутан код возача у око 11% саобраћајних незгода са настрадалим лицима. Предлог је да се уведу такозване алко-браве које онемогућавају покретање возила док возач не докаже да нема алкохола у организму. 

Посебно се разматра обавезна уградња ових уређаја за вишеструке прекршиоце! 

Промена форме пробне возачке дозволе

Млади возачи више неће имати пробну возачку у досадашњем облику. Уместо тога, добијали би стандардну возачку дозволу са посебним кодом који означава ограничења која важе на територији Србије. 

"На тај начин, млади возачи ће моћи да возе и у иностранству, што до сада није било могуће. Ова измена је резултат бројних захтева младих и њихових родитеља“, наводи Илић за "Блиц".

Строже казне за невезивање појаса Према истраживању АБС-а, постоји значајан потенцијал за повећање употребе сигурносног појаса увођењем строжих казни – не само за путнике, већ и за возаче ако путници нису везани. 

Планира се да и возачи у путничким возилима сносе одговорност уколико лица у њиховом возилу нису везана, открива Илић за "Блиц". 

"Морамо бити храбри и прагматични са новим решењима, ако то може спасити и један једини живот у саобраћају“ наглашава Илић. 

Тако да, према речима, Милана Илић, постоји могућност увођења ове измене у нови Закон о безбедности саобраћаја.

Шта су све грађани предлагали

Када је реч о предлозима грађана који су стигли на мејл адресу АБС-а, било их је више од 150, а груписани су у неколико група.

"Неки су већ нашли место у нацрту закона, а сви се разматрају у радној групи", истиче Илић. 

Измене у обукама учесника у саобраћају

"Грађани сами сугеришу да се повећа безбедност кроз обуку и едукацију учесника у саобраћају. То је за нас сигнал да се пооштре процеси едукације, односно припремне наставе за возаче", додао је. 

Дигитални возачки досије

Такође, грађани су предложили дигитализацију пријаве прекршаје и ефикасније контроле саобраћаја од стране Саобраћајне полиције. 

"Грађани сагледавају савремене напретке технологије, вештачку интелигенцију и камере, и сматрају да увођење дигитализације може да се убрза процес и на тај начин се казне они који угрожавају друге учеснике у саобраћају", навео је Илић. 

90% грађана поштује прописе, 10% не

"Наши подаци показују да 90% грађана поштује саобраћајне прописе, док око 10% представља високоризичне возаче. Нови закон треба да штити савесне учеснике и делује превентивно и репресивно према онима који угрожавају друге", закључује Илић. 

Прилагођавање казне примањима Грађани су такође указали, како је за "Блиц" открио Милан Илић, да желе прилагођавање казни висини примања прекршиоца Закона у саобраћају. Шта то значи? 

"То значи да ако неко има плату милион динара и направи саобраћајни прекршај, да његова казна буде значајно већа у односу на неког ко има плату 50.000 динара", објаснио је Илић. 

Увођење строжих казни за бахате возаче

Када је реч о саобраћајној инфраструктури, тачније сигнализације у саобраћају, грађани су доставили занимљив предлог, а то је ЛЕД саобраћајна сигнализација – означавање ЛЕД сијалицама пешачких прелаза како вертикално тако и хоризонтално. 

Најчешћи предлози грађана укључују: 

  • Унапређење обуке возача и увођење саобраћајне културе у образовни систем.

  • Дигитализацију система контроле и ефикасније процесуирање прекршаја уз помоћ камера и вештачке интелигенције.

  • Увођење ЛЕД саобраћајне сигнализације на пешачким прелазима.

  • Обавезно полагање за вожњу бицикла и електричних тротинета.

  • Прилагођавање казни висини примања – да се казне разликују у зависности од економске снаге починиоца.

  • Строже казне за бахате возаче који својим понашањем директно угрожавају безбедност других учесника у саобраћају.

Како открива саветник директора Агенције за безбедност саобраћаја за "Блиц", план је да израда новог Закона буде завршена до краја 2025. године, након чега следи усвајање у процедури.

Грађани и даље могу слати своје предлоге на адресу: [email protected].

(blic.rs)

Извор:
blic.rs
Пише:
Пошаљите коментар